• Anonym

Min pappa kollar på 16-åringar

Min pappa har sedan skilsmässan från mamma för 25 år sedan alltid haft en massa porr och grejer hemma. Tidningar, filmer, privata bilder etc. Visserligen undanstoppat men inte väl gömt. Jag har alltid haft svårt att tackla den biten- hans sexualitet har kommit allt för nära inpå.

Nu bor jag ju inte med honom utan har egen familj, barn osv. Men det som fortfarande stör mig och är jättejobbigt, är att jag kan inte komma ifrån alla grejer jag råkar se när vi hälsar på hos honom. Tidningar bakom böckerna i bokhyllan, porr-popups på hand dator på nätet, och framför allt att han faktiskt spanar på tonårsflickor när vi är på stan eller tågstationen etc. Det är jobbigt och äckligt och jag kan inte prata med honom om det för den sortens relation kan man inte ha med en sån man. Jag kan inte förhålla mig till det på ett bra sätt- hur gör man det?

Något mer som oroar mig starkt är att jag råkade se att han är medlem på Lunarstorm :-0 Tyvärr kunde jag inte se vad han hade för nick, men vad i hela friden gör han där? Jag är livrädd att han ska vara pedofil helt enkelt, och vill bara ta reda på hans nick så att jag kan leta upp honom där inne och se vad han håller på med.

Hjälp mig någon med några kloka ord.

• Svar på tråden Min pappa kollar på 16-åringar
  • Mesangium

Om du går till lunarstorm från hans dator så dyker hans nick nog upp i rutan automatiskt..

jag tycker du kan ta det på allvar. fast det finns en hel del äldre på lunarstorm, som bara pratar med varandra och inte med de yngre.. ändå är det en så allvarlig misstanke att det är värt att kolla upp innan du försöker glömma alltihop.

för om du inte tror eller ser att det är allvarligt, då tycker jag du ska försöka blunda för porren du ser hos honom och glömma det. se bara pappan.

• Anonym

Men hur gör man det? Blundar för porren och hur ska jag kunna blunda för att min pappa spanar in tonåringar? Låter det inte lite konstigt?

• Mesangium

TS, jag menade alltså OM du tror att det inte är så allvarligt. annars tycker jag du ska kolla upp det.

vet du varför din mamma och pappa skiljde sig?

• Anonym

Ja, det vet jag. Han har en...man kan säga en störd sexualitet. Har blivit ertappad bla med att fönstertitta på tonårstjejer när jag var liten. Men han har bytt liv och flyttat till en ny stad osv nu, är omgift och så.

• Anonym (dotter)

Det finns många äldre som är medlemmar på lunarstorm och som verkar hålla sig inom sin gene åldersgrupp, så det behöver du nog inte oroa dig för. I värsta fall så kanske du kan skaffa dig ett get konto på lunar och sen fråga honom vad han har för nick så att du kan skapa en "vänrelation" med honom.

och porren, det finns ju många killar (och tjejer) i alla åldrar som kollar mycket på porr, men jag förstår att du blir extra äcklad av att ddet är din pappas porr, det skulle jag också ha blivit, man vill inte veta sånt om sina föräldrar, jag fick höra att min egen pappa köpt sex när han var i Thailand, inte av honom men av en fd flickvän till honom (det var tydligen därför det tog slut, en detalj hon hade kunant bespaa mig att berätta) och det var mer information än vad jag klarar av kändes det som , så jag försöker bara förtränga den biten och låta honom bara ha funktionen pappa, jag kan inte styra över honom och välja åt honom och då är det bättre att bara försöka glömma det.

och tonårsspanandet är nog inte din pappa ensam om (tyvärr) vet att min mamma störde sig jättemycket på "gubbar" som tittade på mig när vi var på stan när jag var i den åldern.

jag har nog inget bra råd att ge dig, men du är inte ensam om att få obehagliga saker om din pappa som pluppar upp i skallen ibland, mitt knep är att lägga locket på och bara försöka blunda, för dig kanske det inte fungerar, men du kan samtidigt inte göra så mycket åt honom, så då är det inte så stor idé att gå och må dåligt över det heller.

• Cuthalion

Han kan ju vara sexmissbrukare och då behöver han professionell hjälp. Det beroendet är lika illa som vilket annat beroende som helst, man använder helt enkelt sex som ett sätt att döva ångesten.

• Gisse the one and only

Jag tycker inte du ska rota bakom böcker eller i hans dator. Det är privata saker och dom har du ej med att göra. Om du inte misstänker något olagligt, så låt honom vara. Och tycker du att det är jobbigt att gå på stan med honom, så säg till.

Eftersom du är vuxen och har egna barn och familj, så är det inte dina bisniss längre vad han gillar. Sorry. Det betyder inte att du måste gilla det, men du måste nog gilla läget.

• Anonym

Gislöv: Jag skulle aldrig få för mig att rota någonstans. Tidningarna såg jag bara för att jag kikade i bokhyllan- porren kom upp när han satt vid datorn och skulle visa mig en sak.

Ocj ja, eftersom han fönstertittat osv tidigare i sitt liv så oroar jag mig för att han ska göra något olagligt.

• Gisse the one and only

TS

Jag tycker ändå att du ska överlåta det där åt din pappa och leva ditt eget liv. Inte är det ditt bekymmer att ha koll på honom, såvida du inte VET att han gör något olagligt. Han är INTE ditt ansvar och du ska ta hand om dig och din familj. Hans problem är just, hans!!

• Anonym (dotter)

Fast porr-popups får även jag på datorn ibland och jag surfar INTE på porrsidor, vissa sidor är länkade så att de komemr ändå, såd et behöver han inte ens ha varit inne på någon sån sida för att få.

• Anonym

Jodå det har han tro mig. Jag kan säga det utan att ha kollat.

• Lum

Men, kan du inte försöka prata med honom. Säg att det stör dig att han tittar på tonårstjejer, och fråga om hah veerkigen tycker att det är ett oka beteteden, varför gör han det?
    Inte helt lätt förstår jag, men försöket värt!

• AA aa

Fy vad jobbigt! Jag förstår att du tycker att situationen är ohållbar. Dels för att din pappas sexualitet kommer för nära på och dels av rädsla av vad dina barn kan få syn på hemma hos sin morfar.

• Anonym

Ja, det är jobbigt. Och inte för att själv försöka välja vilka svar jag skulle vilja ha, men tycker ni det låter normalt alltså? Att kolla in tonåringar? Att vara medlem på Lunar när man är över 50? Detta efter att ha varit fönstertittare (blev tagen på bar gärning på taket till garaget på ett av grannhusen) och haft porr instoppat i varje hörn när vi växte upp? Min bror hittade en sån där uppblåsbar docka hemma i pappas garderob, och pappa skyllde detta på min då 14-åriga bror. Vidare hittades en använd kondom inuti en stor nalle som var min. Känns som att han inte är frisk, och jag fattar inte hur jag ska kunna bara se förbi alltihop? Hade ni själva klarat det?

• Anonym (dotter)

det är svårt, men ska du ha en fungerande realtion med din pappa så måste du nog, annars så kommer det att äta upp dig innefrån. som sagt många 50 åringar är medlemmar på lunar, många gubbar kollar på yngre tjejer, många håller på med porr, säkerligen fler än din pappa som haft en sån där docka.

jag kan fatta att fönstertittningen oroar dig, men vad ska du göra, klistra igen din pappas ögonlock så att han inte kan se något? det är inte ditt fle att han gjort som han gjort, men du kan inte göra något åt det, du mår bara dåligt ju mer du tänker på det. om du misstänker att han håller på med något fuffens på lunar så är det självklart att du ska kolal upp det, så att han inte gör något som får honom eller någon annan att råka illa ut. men i lövrigt så måste du nog tyvär inse att du inte kan ändra på honom, han är inte din börda att bära. jga vet att det är hårt att inte knna göra något, min pappa är alkoholist, och kunde jag så skulle jag sy igen munne på honom så att han inte kunde dricka, mend et går inte, jag kan inte ens tvinga iväg honom på AA. jag har fått släppa det och konsentrerat mig på mitt liv istället. Finns det inget man kan göra så kan man inte ta på sig hela den bördan, man gör så gott man kan och sen kan man inte göra något mer. du måste tänka mer på dig själv och lägga fokus på det istället för på vad din appa gör eller inte gör.

• Ciccin3

Kära TS!

Detta måste ju verkligen vara jättejobbigt. Har svårt att föreställa sig hur det skulle vara om mina föräldrars sexualitet kom för nära inpå, men vet ju att man mest låtsas som om det inte existerar överhuvudtaget.
    När den då blir till något som tar över, som i din pappas fall, så tror jag att man måste agera, trots att det verkar omöjligt och hur jobbigt som helst.

Utan att vara någon som helst expert i ämnet så tycker jag att detta låter som ett sexmissbruk. Behovet av porr har nog gått lite för långt när man har porrtidningar som dyker upp lite här och var hemma osv.

Sexmissbruk, är som jag har förstått det, inte alls särskilt ovanligt idag och kan liknas vid övriga missbruk.
    Så om din pappa tidigare inte kunde kontrollera sig är det ju mycket troligt att han fått ett återfall nu.

Missbruk överlag verkar ha en sak gemensamt: De är svåra att ta sig ur. Man vaknar nog inte bara en morgon och kommer på att nu får det vara stopp. Kanske är det så i din pappas fall.
    Då behöver han nog någon som tänder en stark varningslampa åt honom.
    Hur jobbigt det än är att tla om just ett sexmissbruk med sina föräldrar så måste man nog försöka när man är orolig.
    Som i all andra missbruk... man vill inte att det ska gå för långt.

Om du själv känner att du absolut inte klarar avv att ta upp det med honom så kanske du kan be någon annan närstående att göra det?

Att bara låta det fortgå kommer nog inte göra någon utav er något gott.

Lycka till!

• Danbala

Jag förstår att du känner att det är jobbigt, men måste få påpeka då att pedofili handlar om att tända på barn som inte ens kommit i puberteten ännu. (Fast det finns en term somjag just nu inte minns för att tända på folk i puberteten/tonåren också.)

Om inte annat borde han väl kunna gömma sin porr bättre...

• AA aa

Nej, det låter inte normalt. Det är väl klart att man kan ha en stark sexualitet men han verkar ju inte kunna fungera, varken i ett förhållande eller i vardagen. Jag tror att det här är väldigt jobbigt för honom med, men det gör det ju inte lättare för dig.

Svar på tråden Min pappa kollar på 16-åringar