• Sigrid

Vad för mat kan jag ha getost i?

Jag har getost över och tänkte att jag kunde använda det i matlagningen. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Vad för mat kan jag ha getost i?
  • isisisis

Lasagne med spenat och chevre är jättegott.
    Eller små smördegsknyten med chevre och spenat är också gott.

Jag gillar ju spenat också så

• Neko

Jag brukar ha det i gratänger eller pastasåser. Tex hacka det, blanda med matlagningsgrädde och kryddor (lite dragon passar bra och kanske basilika) och hälla över kyckling och sedan in i ugnen =)

• siamusen

Eller sa kan man bara skära små rundlar eller bitar och ha röd stenbitsrom pa

• SVejsan

Lax med cevre ost är gott. Och enkelt...

Smörj form, lägg i portionsbitar lax (som ni saltat och pepprat), lägg på osten in ugnen i 20-25 min (eller tills maten är färdig ) vid ca 200 grader. (beroende hur stora/tjocka bitarna lax är så kan man ibland köra de utan ost ett tag och sedan lägga på osten de sista 10 minutrarna... Gott med rucolasallad till som man sprinklat lite god balsamvinäger på .

• Vera 74

En enkel förrätt...

Lägg en ca 1 cm tjock skiva getost på en bit formfranska, gratinera i ugnen tills att osten börjar få lite färg. Ringla över honung. Servera!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • mosterYster
    siamusen skrev 2009-10-26 17:15:52 följande:
    Eller sa kan man bara skära små rundlar eller bitar och ha röd stenbitsrom pa
    Men det där lät ju mumma hördudu... Vanlig chèvre-"stock" eller? Vad tusan är det den heter, man säger ju oftast bara chèvre när man menar den, men egentligen heter den _______ du chèvre eller något liknande... Hjälp!
  • siamusen
    mosterYster skrev 2009-10-27 09:50:34 följande:
    Men det där lät ju mumma hördudu... Vanlig chèvre-"stock" eller? Vad tusan är det den heter, man säger ju oftast bara chèvre när man menar den, men egentligen heter den _______ du chèvre eller något liknande... Hjälp!
    buche de chevre

Och ja en vanlig stock menade jag. Det är faktiskt gott även om det kanske later lite roligt
  • lindaha

Getostfyllda färsbiffar är supergott! Servera med pepparsås och svartvinbärsgele - Mums!

• mosterYster
    siamusen skrev 2009-10-27 10:31:43 följande:
    buche de chevre Och ja en vanlig stock menade jag. Det är faktiskt gott även om det kanske later lite roligt
    Buche de chèvre!! Tack!! *memorerar*

Den där idén med stenbitsrom kommer snart till en förrättstallrik nära mig.
  • mosterYster
    lindaha skrev 2009-10-27 10:36:19 följande:
    Getostfyllda färsbiffar är supergott! Servera med pepparsås och svartvinbärsgele - Mums!
    Oh ja, och lammfärs är allra godast. Då gör man en sås på grillade vitlöksklyftor mixade med olja. Eller koka klyftorna mjuka i lite vitt vin och mixa (tillsammans med vinet), samt späd med grädde så att smaken rundas av samt konsistensen blir perfekt. I bägge fallen: salt och peppar på slutet.
  • Juleja

Jag älskar chevre!

Här är en god sallad:

Blandad sallad
    coctailtomater
    urkärnad gurka
    bacon
    pinjenötter
    chevre

baconet steker jag lagom knaprigt, allt annat delas i lagom bitar. Pinjenötterna rostar jag efter att ha stekt baconet. Sen rör jag ihop en dressing på vitvinsvinäger, honung, dijonsenap och olja.

Mums!

Har för mig jag brukar ha lite mer grönt i men kommer inte på vad nu. Det är gott med dadlar till också, om man gillar det.

• Mealla

Det ar gott att ha i en omelett. Se till att inte oversteka aggen, de ska vara riktigt kramiga, klicka i lite getost, stekt svamp och rostad tomat. Servera med en sallad och lite farska orter. Viola, enkelt och jattegott.

• Sigrid

Jag tänkte testa att göra lasagne och ha en getostkräm till. Tänkte blanda getost och yoghurt, få se hur det blir.

• Sorbus

bröd med getost och honung på, gratinera i ugnen. Gott med en fräsch sallad till (med tex ruccola och rostade pinjenötter)

• annca

God förrätt:
    Koka färska rödbetor och skala dessa. Klyfta eller skiva och lägg i portionsformar. Täck med chevre och ringla över honung. Gratinera tills osten börja småbubbla. Servera med ruccola, olivolja och coctailtomater till.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vad för mat kan jag ha getost i?