Vad för mat kan jag ha getost i?
Jag har getost över och tänkte att jag kunde använda det i matlagningen. Vad kan jag göra?
Jag har getost över och tänkte att jag kunde använda det i matlagningen. Vad kan jag göra?
Lasagne med spenat och chevre är jättegott.
Eller små smördegsknyten med chevre och spenat är också gott.
Jag gillar ju spenat också så
Jag brukar ha det i gratänger eller pastasåser. Tex hacka det, blanda med matlagningsgrädde och kryddor (lite dragon passar bra och kanske basilika) och hälla över kyckling och sedan in i ugnen =)
Eller sa kan man bara skära små rundlar eller bitar och ha röd stenbitsrom pa
Lax med cevre ost är gott. Och enkelt...
Smörj form, lägg i portionsbitar lax (som ni saltat och pepprat), lägg på osten in ugnen i 20-25 min (eller tills maten är färdig ) vid ca 200 grader. (beroende hur stora/tjocka bitarna lax är så kan man ibland köra de utan ost ett tag och sedan lägga på osten de sista 10 minutrarna... Gott med rucolasallad till som man sprinklat lite god balsamvinäger på .
En enkel förrätt...
Lägg en ca 1 cm tjock skiva getost på en bit formfranska, gratinera i ugnen tills att osten börjar få lite färg. Ringla över honung. Servera!
Potatispuré med chevre i *mmmmmm*
Getostfyllda färsbiffar är supergott! Servera med pepparsås och svartvinbärsgele - Mums!
Tack för alla tips. Det vattnas i munnen
Jag älskar chevre!
Här är en god sallad:
Blandad sallad
coctailtomater
urkärnad gurka
bacon
pinjenötter
chevre
baconet steker jag lagom knaprigt, allt annat delas i lagom bitar. Pinjenötterna rostar jag efter att ha stekt baconet. Sen rör jag ihop en dressing på vitvinsvinäger, honung, dijonsenap och olja.
Mums!
Har för mig jag brukar ha lite mer grönt i men kommer inte på vad nu. Det är gott med dadlar till också, om man gillar det.
Det ar gott att ha i en omelett. Se till att inte oversteka aggen, de ska vara riktigt kramiga, klicka i lite getost, stekt svamp och rostad tomat. Servera med en sallad och lite farska orter. Viola, enkelt och jattegott.
Jag tänkte testa att göra lasagne och ha en getostkräm till. Tänkte blanda getost och yoghurt, få se hur det blir.
bröd med getost och honung på, gratinera i ugnen. Gott med en fräsch sallad till (med tex ruccola och rostade pinjenötter)
God förrätt:
Koka färska rödbetor och skala dessa. Klyfta eller skiva och lägg i portionsformar. Täck med chevre och ringla över honung. Gratinera tills osten börja småbubbla. Servera med ruccola, olivolja och coctailtomater till.