• Undrande vän

titthåls operation????????

Någon som har gjort det?
    Vad innebär det? funkar det, ???

• Svar på tråden titthåls operation????????
  • Rondellen

Det innebär att de går in på fyra ställen på magen, minisnitt, blåser in "gas" för att magen ska öppna upp sig å att de ska komma åt, och med hjälp av kamera och långa värktyg gör de operationen. Inga fula ärr o risken för infektioner är minimal. Om du är nyfiken kan man googla på bilder, googla pictures och lapraskopi så kan du hitta massvis

• Undrande vän

hmm, låter inte så trevligt

• Rondellen

Jag har gjort det, kan säga att det var en ganska enkelt grej. Vad värre var att ajg fick äggledaren bortopererad pga utomkveds. Det var mindre positivt. Men själva operationen var lätt som en plätt...

SKa du opereras?

• Undrande vän

oj nu blev jag rädd
    jag vet inte. tror det. hade missfall för ett år sen. Försökt sen dess. inga barn.. så nu pratar dom om kikhålls..

• Rondellen

ahadå är det nog inte lika dramatiskt, då ska de in o titta på dina äggstockar o äggledare tänker jag!

• Undrande vän

Läkaren sa att dom skulle skära loss ägg.. har jag förstått rätt då tro?

• Rondellen

Oj, det vet jag inte. Du kanske ska formulera en tråd med det i rubriken. Finns säkert många som varit emd omd et. Man tittar alltid med titthåll när man gör fertilitetsutredningar.

• simba23

Jag gjorde titthålsoperation i maj, de gick in på 2 ställen och tittade, men de kan även göra vissa typer av operationer tydligen om det är nåt de hittar.

Trodde jag skulle kunna jobba dan efter men var jättedålig i flera dagar... Är nog olika hur man reagerar på att vara sövd osv. Jag låg kvar på sjukhuset över natten och var helt groggy dan efter. På helgen fick jag feber och jätteont i magen. Småblödningar, mensvärksont mm i några månader. Men det är ju bra att göra det om läkaren tycker det, nåt är det väl de vill titta på som inte går att se på annat sätt. Lycka till!

• Frogmore

Jag gjorde min titthåls i torsdags förra veckan & kunde åka hem 5 timmar efter operationen.
    Var ganska trött & spydde som en gris (pga narkosen) under utskrivningen men det var allt. Operationen gick bra. Jobbade inte i fredags, tog det lugnt i lördags men lyckades gå en promenad i söndags och plocka löv ;)
    Men som det sagts tidigare, det är ju olika från person till person hur man reagerar. Prata med din familjeläkare om du är orolig.

• Pimpinellan

Gjort 2 operationer. 2 snitt på samma ställe båda gångerna. Mådde SKIT första gången,allt gick fel,men andra gången gick det bra. Fula ärr däremot,men det får man ta.

• Pimpinellan

Undrande vän skrev 2009-10-26 19:25:07 följande:

Läkaren sa att dom skulle skära loss ägg.. har jag förstått rätt då tro?
    Nej,nåt har du missförstått. Man kan inte skära loss ägg som ligger i en äggstock och är mindre än en 10-dels mm. Cystor däremot.
  • Ullis K

Ni som gjort titthål, varför har ni gjort det?(förutom de som redan berättat det) Har en kompis som gjort det eftersom de inte hittade några orsaker till att hon inte kunde få barn. När de gjorde operationen hittade de endometrioser. Sen en månad innan de skulle påbörja IVF blev hon gravid på naturlig väg. Detta var i Norge kan jag tillägga. Hon talar sig nu varm för att jag oxå ska göra en titthålsoperation. Är ofrivilligt barnlös inne på andra IVF-försöket.

• Pimpinellan

Ullis: första gången p.g.a endo.-försvann helt efteråt ska tilläggas. Andra gången för att spola äggledarna och kolla om det fanns passage. Gjordes för att vanlig spolning visat totalstopp vilket var långsökt på mig och tur var det att jag op.ades för jag _har_ fri passage!

• Ullis K

Ok, bra tack! Om inte jag lyckas denna gång så ska jag kolla upp möjligheten till att göra en titthålsoperation. Konstigt nog fick jag inte göra någon spolning av äggledarna eller något annat innan IVF. Har endast tagit blodprov och lämnat in spermieprov. Vem vet kanske hade vi inte ens behövt göra IVF.

Svar på tråden titthåls operation????????