• Anonym (bläääää)

Dålig hy! HJÄLP! Antibiotika, kan det hjälpa?

Har periodvis i livet haft halvtaskig hy, inte mkt finnar/bölder men mer knottrigt o pormaskar. Nu har jag återigen en sådan episod med massor m knottror på kinderna (är 30 så det är inte så kul), det är som de är på varandra tom... Har gått på div ansiktsbehandlingar de senaste 2 månaderna, portömningar, djuprengöring osv, anv sedan 1 månad exuviance rengöringsprod, krämer etc, bytt smink till ID, bytt p-piller till Diane (ätit 3 kartor) äter sunt, motionerar osv.
    Har nu lagt tusentals kronor på detta o det är betydligt bättre men inte helt bra. Hörde av en kompis att man kunde få antibiotika utskrivet mot dålig hy. Någon som provat det?

HJÄLP!! Känner mig så äcklig!

• Svar på tråden Dålig hy! HJÄLP! Antibiotika, kan det hjälpa?
  • Anonym

Jag har samma sorts hudproblem och inget fungerar för mig förutom yasmin p-piller... Men vad jag hört så är första behandlingsalternativ aberela mot knottrig acne. Antibiotika är mer mot inflammerad acne.

• Anonym

p-pillret yazmine är bäst

• Anonym (hudterapeut)

Om det bara är en månad sedan du började med Exuviance så låter det som att du är inne i en utrensningsfas tycker jag.

Huden blir sämre eftersom aha & pha-syrorna sätter igång förnyelsen av hudceller, detta gör så att man kan fjälla, känna sig torr, och få finnar.

Vänta några veckor till, och kom ihåg att tvätta dina I.d-borstar en gggr/vecka, samt byt övergott ofta och pilla absolut inte på knottrorna.

• Anonym

Anonym (hudterapeut) skrev 2009-10-26 20:25:11 följande:

Om det bara är en månad sedan du började med Exuviance så låter det som att du är inne i en utrensningsfas tycker jag. Huden blir sämre eftersom aha & pha-syrorna sätter igång förnyelsen av hudceller, detta gör så att man kan fjälla, känna sig torr, och få finnar. Vänta några veckor till, och kom ihåg att tvätta dina I.d-borstar en gggr/vecka, samt byt övergott ofta och pilla absolut inte på knottrorna.
    Får jag fråga dig angående hormonell acne. Går det att få bukt med det utan att äta p-piller? Alltså enbart med hjälp av hudprodukter?
  • Anonym (x)

Gör dig själv en tjänst och boka en tid hos en hudläkare och be om att få Tetralysal utskrivet. Eller kanske till och med Roaccutan. Jag har aldrig haft bölder eller vita finnar men alltid fet hy och små röda prickar. Ibland kan Roaccutan hjälpa fast du inte har så mycket acne. Men huden kan behöva en "chock".

Jag har ställt hur många frågor som helst till min hudläkare och han säger alltid att jag ska glömma krämer, ansiktsbehandlingar osv för acne ska behandlas INIFRÅN om det ska ha nån effekt.

• Anonym (hudterapeut)

Jag brukar säga till mina kunder att jag kan göra hälften utifrån och att hälften kommer inifrån.

Ibland kan det krävas en kur tetralycal, som är antibiotika eller att du byter p-piller (men det hade du redan gjort?)
    Om du får tetralycal el tetracyklin utskrivet så får du inte göra exuviance-behandlingar förrän 6 veckor efter avslutad kur.

Jag har även erfarenhet av att örtmedicin ger väldigt fina resultat när det gäller hormonell acne, själv kan jag inte jättemycket om det men kolla lite på nätet så står där massor.

• Anonym (hyproblem)

Hejsan!

För ett par år sedan fick jag på nått halvår väldigt dålig hy. Ingen allvarlig acne, men hade FULLT med knottror och små små finnar i pannan, vid näsan och på hakan. Hyn blev otroligt ömtålig (kunde knappt ta på den utan att den "gick sönder"). Så att behandla den från utsidan var ingen idé, så allt kändes rätt hopplöst :(

Men i.o.m mina problem läste jag väldigt mycket om hur hyn fungerade och vad orsakade mina problem. Så kom jag in på en sida om vitamin b5 på nätet, en vitamin som minskar talgproduktionen rejält och därmed även finnar/knottror.

Min hy var alltså rejält illa däran då jag började så det tog ett kanske 8 mån med behandling med b5 innan jag kunde börja sminka mig som vanligt. Men nu har jag hy som avundas av min omgivning :D Vitamin b5 hjälpte mig oerhört mycket!

Tyvärr tog jag ingen förebild, annars hade jag gärna visat resultatet, men mådde så dåligt över min hy att jag inte ville ha det på bild ens.. usch.

www.vitaminb5.se

• Anonym (x)

Jag provade Vilantae som har samma ingredienser som vitaminb5. Efter 3 månader var min hy den sämsta den varit i hela mitt liv. Jag höll på att skämmas ihjäl!! Jag sprang raskt till min hudläkare och fick Tetralysal som tog bort det igen på ett par veckor.
    B5 preparaten funkar inte på alla.

• Anonym (hudterapeut)

Anonym (x) skrev 2009-10-26 20:34:21 följande:

Gör dig själv en tjänst och boka en tid hos en hudläkare och be om att få Tetralysal utskrivet. Eller kanske till och med Roaccutan. Jag har aldrig haft bölder eller vita finnar men alltid fet hy och små röda prickar. Ibland kan Roaccutan hjälpa fast du inte har så mycket acne. Men huden kan behöva en "chock". Jag har ställt hur många frågor som helst till min hudläkare och han säger alltid att jag ska glömma krämer, ansiktsbehandlingar osv för acne ska behandlas INIFRÅN om det ska ha nån effekt.
    Om du får fatt i en läkare som skriver ut roaccutan så, snälla läs på om biverkningarna innan du börjar med det.
    Roacuttan är det absolut starkaste man kan behandla acne med, det gör så att all vätska inkl. talg/fett och slemhinnor hämmas.
    Biverkningar kan sätta sig på leder och i hjärnan, det är vanligare med allvarlig depression när man äter roaccutan själv hade jag absolut inte tagit det.

Tetracyklin och Tetralycal är bredspektra-antibiotika och lite vänligare mot kroppen, men det känns inte heller kul att gå på det i ett halvår.
    Speciellt inte om man inte tar hand om och återfuktar alls utifrån.

Det finns bättre och sämre hudläkare, men jag tror mest på dom som säger att acne behandlas bäst både inifrån och utifrån.
    Många hudläkare jobbar t.ex med A-vitaminsyra precis som många hudterapeuter gör, aha & pha-syror är också toppen.
  • Anonym (x)

Min hudläkare är väldigt bra.
    Jag har gått på Roaccutan en gång och jag tyckte det var underbart. Fick helt felfri hud och det höll i sig länge.
    Dessvärre har jag så dum acne. Om jag hade haft riktiga bölder hade det varit lättare att behandla än mitt som är mer "smygigt". Jag började äta Diane för 2 månader sen oxå. Och om 50 dagar är jag klar med Tetralysalen.

• Anonym (zaf)

Börja sköta om din hud istället, proppa den inte med kemikalier o annat sånt... Jag har ända sen 10 års åldern haft massa pormaskar på näsan/hakan o klämt o hållt på, skrubbat o rengjort. Jag är fortfarande noga med att rengöra, har inte använt smink på 2 år och bytt till helt naturlig hudvård. Min hud är helt underbar, mjuk o inga finnar eller kvisslor...

När jag ska rengöra gör jag såhär: Tappar upp varmt vatten, doppar en liten handduk i det varma vattnet o lägger på ansiktet (man kan ångbada annars, men detta går snabbare). Tar fram min comedone-extractor (porklämmare) och klämmer... Inte så fräscht, men iallafall hjälper det. Sen lägger jag nån ansiktsmask med t.ex shikkakai pulver eller dr.hauschkas rengöringsmask lera. Sen sköljer jag av med iskallt vatten för o sluta porerna. Sen som eftervård har jag på witch hazel olja, det drar ihop porerna så dom knappt syns o gör huden jättemjuk.

• Anonym (zaf)

witch hazel olja innehåller ocks naturligt alkohol så det dödar bakterier eller parasiter som kan tänkas föröka sig i dina porer...

• Anonym (hyproblem)

Anonym (x) skrev 2009-10-26 20:44:50 följande:

Jag provade Vilantae som har samma ingredienser som vitaminb5. Efter 3 månader var min hy den sämsta den varit i hela mitt liv. Jag höll på att skämmas ihjäl!! Jag sprang raskt till min hudläkare och fick Tetralysal som tog bort det igen på ett par veckor. B5 preparaten funkar inte på alla.
    Oj, men hur kan det blir så olika resultat? Är det du åt RENT b5 lr? För det är rent b5 jag ätit.

Jag märkte skillnad efter två veckor, och sen har allt försvunnit med tiden. Hade uppehåll i 1 år tills för nån mån sen då det började komma tillbaka. men nu efter lite ytterligare be4handling är hyn hur fin som helst. Har även flera kompisar som provat efter mig och fått samma fina resultat.

Men vad jobbigt att det blev så tvärtom för dig :(
Svar på tråden Dålig hy! HJÄLP! Antibiotika, kan det hjälpa?