• Balaika

Kan jag äta philadelphia som gravid??

• Svar på tråden Kan jag äta philadelphia som gravid??
  • Balaika

hittar inget om det och det står inget om det är opast el past mjölk

• listo

Philadelphia är en färskost. Färskostar är okej om de är pastöriserade. Lagstiftningen i Sverige innebär att det på mejeriprodukter måste framgå om produkten är gjord på opastöriserad råvara.
    Står det inget om pastörisering så innebär det alltså att produkten ÄR pastöriserad.

Smaska på

fundersam...
  • san2009dodo

Jag brukar köpa philadelphia, eftersom det står att det är pastöriserad, så läs noga hela texten, för jag är säker att det står någonstans. ;D

• vanilla deej

Jag kollade på deras hemsida (kraft) och den som jag hade hemma var pastöriserad så jag har ätit efter att ha kollat både en o två gånger att det verkligen stämmer.

• vanilla deej

Det står faktiskt inte uttryckligen om det är ok att äta just philadelpiaost i den där guiden. Hade det gjort det hade varken ts eller jag varit fundersamma. På paketen står det inget om att osten är pastöriserad utan man måste själv gå in på deras hemsida och läsa sig till att alla deras mjukostar är pastöriserade.

Förlåt, men jag börjar bli trött på den där länken för den hjälper inget när det inte står uttryckligen varken i länken eller på paketet att osten är pastöriserad.

• La Lola
    vanilla deej skrev 2009-10-29 18:15:16 följande:
    Det står faktiskt inte uttryckligen om det är ok att äta just philadelpiaost i den där guiden. Hade det gjort det hade varken ts eller jag varit fundersamma. På paketen står det inget om att osten är pastöriserad utan man måste själv gå in på deras hemsida och läsa sig till att alla deras mjukostar är pastöriserade. Förlåt, men jag börjar bli trött på den där länken för den hjälper inget när det inte står uttryckligen varken i länken eller på paketet att osten är pastöriserad.
    Från länken under Välj:
    "Smältost och annan bredbar ost i tub eller plastask, gjord på pastöriserad mjölk"

O här är något annat att komma ihåg (som tyvärr inte står men som jag och andra brukar tala om i såna här trådar):
    Enligt lag måste det framgå om en vara är opastöriserad. Står det inget betyder det att varan är pastöriserad.

Jag ber om ursäkt att jag länkar till informationen.
    Det är himla dumt av mig.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Kan jag äta philadelphia som gravid??