• lurksmulan

Hur ta hand om rosorna inför vintern?

Vi har under sensommaren köpt vårat första hus med en underbar rosenrabatt under köksfönstret.
    Men den är inte jättebra skött med tanke på att de inte klippt ner rosorna på ganska länge.
    De är väldigt vildvuxna och de täcker en stor del av våra köksfönster.
    Jag hörde att det går att klippa ner det som är i vägen för fönstren redan nu till vintern, men finns det något annat man kan göra?
    Och hur långt ska man klippa ner rosorna i vår?

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Hur ta hand om rosorna inför vintern?
  • Shorona

Jag brukar klippa ner rosbuskarna till ca 20-30 cm innan snön kommer. Sen brukar jag alltid lägga över löv över rabatten över vintern. Har bara lyssnat på vad svärmor ar sagt!

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • lurksmulan
    Shorona skrev 2009-10-26 21:07:48 följande:
    Jag brukar klippa ner rosbuskarna till ca 20-30 cm innan snön kommer. Sen brukar jag alltid lägga över löv över rabatten över vintern. Har bara lyssnat på vad svärmor ar sagt!
    Jaha! Jag trodde man skulle klippa de på våren?! *förvirrad*
    Hur mycket löv lägger du över?
  • Shorona
    lurksmulan skrev 2009-10-26 21:12:51 följande:
    Jaha! Jag trodde man skulle klippa de på våren?! *förvirrad* Hur mycket löv lägger du över?
    Haha,jag kan ju säga att jag egentligen inte har någon aning. När det kommer till trädgården litar jag blint på svärmor!
    Jag brukar ösa en 10-20 cm löv över hela rabatten.
  • lurksmulan
    Shorona skrev 2009-10-26 21:17:32 följande:
    Haha,jag kan ju säga att jag egentligen inte har någon aning. När det kommer till trädgården litar jag blint på svärmor! Jag brukar ösa en 10-20 cm löv över hela rabatten.
    Ha ha ha! Hm. Jag har ju proffs i närheten men ibland kan det kännas skönt att fixa det själv, även fast det innebär att fuska lite.
  • Shorona
    lurksmulan skrev 2009-10-26 21:21:12 följande:
    Ha ha ha! Hm. Jag har ju proffs i närheten men ibland kan det kännas skönt att fixa det själv, även fast det innebär att fuska lite.
    Hahaha! Internet är bra till mycket!
  • VIXIE

Normalt klipper du inte rosor förrän till våren ,när björken har "musöron",risken är att de kan frysa in i topparna och bli fula och svarta om man klipper på hösten.Det är ockuleringsstället som man brukar täcka med löv eller granris.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Snigelfart här

Säger också vänta till våren!

Beroende på var du bor får ju vissa växter en knäpp och börjar växa i januari om det är milt, bättre att de får vila så länge som möjligt.....

• lurksmulan

Jag tänkte inte klippa ner hela rosorna nu, utan bara det som täcker våra fönster. Det blir så mörkt i köket annars.
    Själva nedlippningen tänkte jag ta i vår.

• Snigelfart här

Förstår problemet, du får väl klippa topparna på de! =)

• lurksmulan
    Snigelfart här skrev 2009-11-03 19:34:40 följande:
    Förstår problemet, du får väl klippa topparna på de! =)
    Ha ha, ja precis det tänkte jag!
    Men ska man alltså slänga in massa löv i rabatten också för att skydda rosornas rötter?
  • Snigelfart här

Japp, detta fungerar på alla växter som behöver lite skydd. Går också att täcka med väv eller mindre växter med en kruka med löv i.

Svar på tråden Hur ta hand om rosorna inför vintern?