• AasaC

Någon som har MS (Multipel Skleros)? Del 13

Dax igen för en till fortsättning på MS-tråden!

Här samlas vi som har någon form av relation till MS. Du får ha en diagnos, vara anhörig, du kanske inte fått en diagnos än eller så är du bara nyfiken.
    MEN dettta är en stödtråd och här visar vi HÄNSYN.
    Inlägg som anses opassande på något vis anmäls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-13 22:12
    Här är en medlemstråd för oss som är aktiva här, så att vi kan hålla lite koll på vilka vi är och var vi finns : www.familjeliv.se/Forum-11-308/m48686354.html

• Svar på tråden Någon som har MS (Multipel Skleros)? Del 13
  • Fru O Mamma Kokkonen

Tänkte bara skriva ni är så starka..

(Hoppar in å hoppas någon kanske kan hjälpa... å berätta typ vad ms är, har försökt läsa men förstår ändå inte allt)

Jag har Artros, Spondylos Artros, men läkarna säger att jag inte kan ha så ont pga det.. jag är ofta yr, har feber/febertoppar, riktigt ont i ryggen, svag i benen, svagt illamående, ont i huvudet.. trött.. ont i benen, fötter, händer.. Ibland känner jag mig trög i kisseriet/avföringen. Ja.. det är säkert något mer..

Förlåt jag störde..

Ville egentligen bara skicka massa styrke o tröstkramar till er..
  • Prisssan

Aasac: Tack! Symptomen min man har är ju inte lika starka som de du hade... men det där med inflammationerna stämmer ju.
    Varför tar det så lång tid att ställa diagnos? Fick du också lämna ryggmärgsprov efter MR? Vad är det de vill hitta i ryggmärgsprovet?

Många funderingar här... någon som haft huvudvärk när ni haft inflammationerna i hjärnan?

♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • AasaC
    Prisssan skrev 2009-10-26 21:14:39 följande:
    Aasac: Tack! Symptomen min man har är ju inte lika starka som de du hade... men det där med inflammationerna stämmer ju. Varför tar det så lång tid att ställa diagnos? Fick du också lämna ryggmärgsprov efter MR? Vad är det de vill hitta i ryggmärgsprovet? Många funderingar här... någon som haft huvudvärk när ni haft inflammationerna i hjärnan?
    Jag fick göra ryggmärgsprovet redan på akuten (före MR). Men det var inte för att kolla efter MS, utan för att kolla efter borrelia.
    Mitt ryggmärgsprov var dock inte särskilt höga värden på, så jag är inte säker på vad man letar efter ... men jag tror att det är de vita blodkropparna man kollar på. Är dock inte alls säker på detta.

Det är inte helt enkelt att ställa en diagnos. Det är lite som ett detektivarbete ... MR, ryggmärgsprov, olika symptom. Därför kan det ibland ta lite tid.
  • AasaC
    sirap98 skrev 2009-10-26 21:19:59 följande:
    vad bra med en ny tråd AasaC
    Ja, jag tyckte det var enklare att göra tråden innan ... istället för att efteråt få springa in till alla och länka till den nya tråden.
  • Prisssan
    AasaC skrev 2009-10-26 21:30:37 följande:
    Jag fick göra ryggmärgsprovet redan på akuten (före MR). Men det var inte för att kolla efter MS, utan för att kolla efter borrelia. Mitt ryggmärgsprov var dock inte särskilt höga värden på, så jag är inte säker på vad man letar efter ... men jag tror att det är de vita blodkropparna man kollar på. Är dock inte alls säker på detta. Det är inte helt enkelt att ställa en diagnos. Det är lite som ett detektivarbete ... MR, ryggmärgsprov, olika symptom. Därför kan det ibland ta lite tid.
    Okej, tack.. de kollade efter hjärnhinneinflammation i första ryggmärgsprovet. Därför skickade de iväg ett till. Okej men då kan vi räkna med att kanske inte få definitiva svar om tre veckor då?
    (Då ska vi får svar på provet)
    ♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • Anonym

själv har jag inte fått än MS diagnos ,jag var hos läkare idag ,jag har symtom av att det domnar ihela kroppen ibland känns typ när man fryser ,har mycket huvudvärk ,de undersökte mig ,men tyckte inte det va MS men jag ska göra röntgen ,få se

• nea 81
    Anonym skrev 2009-10-26 22:07:07 följande:
    själv har jag inte fått än MS diagnos ,jag var hos läkare idag ,jag har symtom av att det domnar ihela kroppen ibland känns typ när man fryser ,har mycket huvudvärk ,de undersökte mig ,men tyckte inte det va MS men jag ska göra röntgen ,få se
    Lycka till, hoppas att dina symtom försvinner.
  • nea 81
    AasaC skrev 2009-10-26 21:31:58 följande:
    Ja, jag tyckte det var enklare att göra tråden innan ... istället för att efteråt få springa in till alla och länka till den nya tråden.
    Bra att du har koll på läget AasaC. Hur går det med flytten?
Svar på tråden Någon som har MS (Multipel Skleros)? Del 13