• PixL

Vågar ni låta små hundar leka med stora?

Denna fråga kanske är lite dum men jag undrar faktiskt.

Jag har en stor hund (ca. 50 kg, 7 år gammal) och är dagmatte åt en liten tax på 8 månader. De fungerar bra ihop och så men jag vet inte om jag vågar låta de leka på riktigt utomhus. (Ja, inne får de inte lika i vilket fall). Har provat men avbryter väldigt snart eftersom det ser så våldsamt ut. Jag har inga problem med att det ser våldsamt ut om han leker med en stor hund men det är skillnad nu.

Min hund kan leka ganska tufft, jag är rädd att han skulle bryta ryggen av taxen om han hoppade till på honom eller något. Den lille är lite försiktig av sig men verkar nu vilja leka. Efter ett tag verkar det som att den lille blir rädd men jag har lite svårt att tolka taxens signaler.

Vad tror ni? Är det rentav farligt att låta dem leka?

• Svar på tråden Vågar ni låta små hundar leka med stora?
  • och

Jag hade låtit bli, mina föräldrar har en bekant vars hund blev omkullsprungen av sin större kompis. Hunden klarade sig, men det tog tid innan alla ben hade läkt, och veterinärräkningen var rätt så saftig.

• shpongle

Beror väl på hur både hundarna är i personligheten?

Mina svärföräldrars lilla tik som är typ knähund leker hur tufft som helst med grannens dobbermann hane t.ex
    Men hon är tuff som få också, Råkar de springa fel på en tass, eller blir för jobbiga så säger hon till - På ett sätt som är okej men fortfarande tillräckligt bestämnt så de faktist lyssnar på henne.
    Det kan se lite våldsamt ut kanske, men det är verkligen inget vi oroar oss för.

Kan inte du och taxens ägare gå på promenad ihop och låta hundarna leka lite - så får du hjälp av matte att tyda signalerna?

Verkar ju jättesynd om de inte ens ska få en ordentligt chans att bli bundislekkamrater om du nu kommer ha taxen mycket hos er.

• froppen

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med det.
    Det är så lätt hänt att den mindre och lättare hunden skadar sig och det ganska allvarligt också.

• MaNiMi

Beror ju lite på vad det är för liten hund..vissa ser ju så stela och sköra ut att vi undviker att vårat yrväder leker med dem..ser ut att räcka med en tass på ryggen för att de ska gå av.
    Vi brukar ofta möta en liten schauser (ursäktar ev felstavning) vet inte om de är extra ömtåliga eller om det är ägarn som varit lite för rädd om den så att den aldrig fått chansen att tumla om lite. Hon var iaf av den åsikten att det är farligt för hundar att leka med varandra, det blir skador direkt..tror ju jag snarare är en fara om man överbeskyddar sin hund.

Vi har låtit vår hund fått leka med stora hundar sen hon var liten valp.
    Vi märkte ganska fort att hon är väldigt smidig i kroppen och ska nog mkt till för att hon ska göra sig illa. Bästa kompisen sen hon var miniliten är en 40kg labbe, enda "skadan" han ställde till med var att hon var täckt i dräggel efter varje omgång, en annan favorit är en newfounlandshund samt kompisens två storpudlar som roade sig med att rulla runt henne i snöblask så deras matte knappt vågade titta.
    Nu är hon jämnstor med dem och ger igen!
    De flesta andra hundar hinner sällan ikapp henne heller
    Dessutom visar hon alltid undergivenhet både mot mindre och större hundar så hon har aldrig råkat i slagsmål heller.
    Brukar låta den med den mindre hunden avgöra, men varnar då samtidigt att hon är lite "vild" och att det blir på egen risk isf.visst kan man hejda henne lite i leken genom att säga "försiktigt" men hon är fortfarande lite klumpig ibland och lite för ivrig.

• Mopsan

det beror ju på som många andra sriver här också. hundarnas personligheter spelar ju en stor roll men är det ingen sjörövare den stora eller dominans beteenden inblandat skulle jag inte se några problem med det.

• froppen

Det handlar ju inte om att överbeskydda sin hund utan att ha det goda omdömet som hundägare att skydda sin hund från långt större och tyngre hundar, eftersom de fysiskt inte befinner sig på samma nivå.

Behövs bara att den större hunden sätter sig eller lägger sin kroppstyngd på den mycket mindre och många kilon lättare hunden så kan det bli skador. Ett ben är i vägen, eller så.

Sedan beror det ju på vilken typ av liten hund man har också. Men väga 6 kilo och ha lika tunna ben som en katt och busa hej vilt med en 46 kilo grov och tung hund, t.ex..........inte så klokt.

Lika barn leka bäst, heter det ju.
    Och detta har de ju koll på inom idrotten,t. ex;)

• MaNiMi

froppen: det jag menade med hon som överbeskyddade var att hon inte lät den leka med några hundar alls pga skaderisk och hon blev helt nervös så fort den sprang runt och hoppade lite för sig själv när den var lös. Det tror jag kan göra mer skada än nytta.
    Vill definitivt inte att min hund ska leka med den...så bra tillfälle att träna passivitet för hennes del när vi möter dem.
    Självklart ska man vara försiktig när det gäller större och mindre hundar, men hittils har vi inte träffat på någon som satt sig på våran, oftast har hon tröttat ut de större som jagat runt henne och sen gett upp varpå hon hoppar runt dem för att få bli jagad lite till Det har varit hundar vi vet hur de fungerar å hon har alltid varit väl uppvärmd innan lek.

• froppen

Oj, det var så på vis:o)
    Då kan man prata om osunt hundägande och överbeskydd.

Man kan undra varför? Den kanske var dyr i inköp;p)
    Men leka med andra hundar måste de ju få göra.......de måste ju få umgås med sina artfränder de också och prata på sitt eget språk.
    En sådan där hårt hållen hund måste ju på något vis bli handikappad mentalt. Och även kroppsligt:o)

• magplask

jag har två hundar, en springer spaniel och så en tax. den stora väger nog 25 kg och den lilla 8-9 kg.
    jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på att det skulle kunna vara skadligt för taxen att leka med min andra, trots att han är ganska våldsam när han leker med henne.

de båda far runt som ena virvelvindar och brottas, biter varandra i benen och så vidare. de har jättekul ihop, och jag tror inte att hon kommer att skada sig mer när hon leker med honom än om hon hoppar i trappen (vilket hon gör... hoppar alltid sista trappsteget), eller upp i soffan/sängen.
    eller för att tala om när hon är nybadad, då kutar hon som en idiot i hela lägenheten, sladdar in i möbler och har tokryck :p

man får nog avgöra lite själv tror jag, har man en liten skör hund så kanske det är dumt att låta den leka med allt för stora hundar.. men en tax är ganska tuff, och inte så skör som man kan tro.

• hmcc

Jag hade absolut inte låtit dom leka, jag har hört om alldeldes för många dödsfall.

Om den äldre/större hunden hunden varit lugn och försiktig så hade det varit en annan sak.

Svar på tråden Vågar ni låta små hundar leka med stora?