Gaser i magen vid amning
Min lilla tjej född 15/10 har väldiga gaser i magen som hon besväras av.
Vad kan jag som mamma undvika att äta? Finns det andra tips som du vill dela med dig av?
Tacksam för all hjälp!!
Min lilla tjej född 15/10 har väldiga gaser i magen som hon besväras av.
Vad kan jag som mamma undvika att äta? Finns det andra tips som du vill dela med dig av?
Tacksam för all hjälp!!
Inga tips?
Kan bero på många orsaker.
Jag har dragit ner på mjölkprodukter. Använder också Minifom, magdroppar, som man köper på apoteket. Mat som bönor, kål och lök (och choklad) kan också ge gaser.
Kanske kommer mjölken så snabbt så att bebisen sväljer stora mängder luft. Du kan i så fall pumpa ur det första så att mjölken kommer lite långsammare.
Kolla på amningshjälpens hemsida, där kanske finns fler tips.
Om kvällarna när det är värst för vår kille brukar pappan ge magmassage och det verkar effektivt.
På senare tid har det blivit bättre med knipet.
Vår kille är född den 14 sept och magknipet kom ca 2 veckor efter förlossningen. Känner du igen det?
Ofta handlar det inte om vad du äter när de är gasiga och ammas. Ofta beror det på att de sväljer luft när de ammar. Det du kan göra är att vara noga med taget - att h*n tar rätt tag om bröstet. Om du har mycket mjölk (= vanligt att de sväljer luft då) pröva att liggamma, då rinner mjölken långsammare. Om du har snabb utdrivningsreflex handpumpa ut den allra första stormfloden (inga stora mängder).
Vad gäller mat kan msn ju vara försiktig med sådant som är gasbildande - lök, kål etc. - men som sagt oftast inte det som är "boven" i dramat.
Annars: rapa, magmassage
Första tiden är de flesta spädisar lite småtjorviga i magen. Omogna tarmar.
Du kan oxå dricka fänkålste & även låta bebisen dricka det.
Stort tack för tips och råd!!
Testa sluta med kaffe ifall du dricker det. Det fick min magknip av.
Det kan ju vara lite olika det där...Min pojk klarar inte choklad, blir supergrinig av det...