• IngenVet

ska jag kratta grannens tomt??!

Hejsan!

Vi har ett gäng träd på vår tomtgräns som sannerligen lövar av sej nu under hösten på grannens tomt.

Bör jag kratta upp löven hos grannen?
    Eller åtminstånde erbjuda mej att göra det?

Min spontana är att jag borde göra det för grannfridens skull, men har dom aldrig tänkt tanken så vill man ju inte ge dom en vana av att nån gör det åt dom ;)

Vad tycker ni, ska jag kratta upp våra träds löv från grannens tomt??

• Svar på tråden ska jag kratta grannens tomt??!
  • EJai

som det e dina träd som skapar arbete hos dem om dem e träd fria så hade jag frågat dem om dem önskade bort löven eller om dem inte har så ont av dem så kan dem ju ligga kvar

• SVejsan

Skulle ni plocka maskrosor på grannens tomt om era blommade över och fröna spred sig till deras sida?

Jag hade inte krattat löven på grannens sida, det är naturens gång och inte mitt fel att det blåser över eller faller på hans/hennes sida... Har ni flyttat in och träden redan står där så skulle jag absolut inte bry mig...

Har jag planterat träden mot hans/hennes vilja skulle jag eventuellt krattat men inte annars.

• isisisis

Jag hade gjort en välvillig gest och krattat en meter typ
    För att visa lite god vilja Om detb är bara mina träd som står där liksom.

• Suzy QX

Huset jag flyttar till har en 4 m hög lövhäck samt en gigantisk björk som gränsar till grannen.

Hon jag köpte huset av sa att grannen var över i fyllan kanske en till två ggr/år för att be henne kapa häcken eller såga ned trädet. Men de är så perfekta insynsskydd att hon vägrade på ett glatt sätt. Hon rådde mig att göra detsamma.

Och jag gillar också det skydd den ger. Tomterna omkring och min tomt ligger på ca 1500 kvm.

Jag skulle aldrig kräva att en granne krattade "sina" löv på min tomt, lika lite som jag skulle kratta mina löv på andras.

Väljer man att bo med grannar så är det något man får räkna med.

Har helt fri baksida ut mot åkrar dock så man kan ju hoppas det blåser östliga vindar när löven väljer att släppa..

• JBC

Skulle aldrig kräva att du skulle kratta löv på min tomt om du var min granne. Skulle aldrig kratta löv från min egen gård heller för den delen. {#lang_emotions_cool}

• norgesessan

Nej..precis som om det hade varit äppelträd du hadde, så kunde du inte krävd att få tillbaka äpplena som hamnade hos grannen...
    Hade jag varit din granne då så hade jag plockat äpplena själv..

Tråkigt med ett helt vanligt träd utan frukter dock...Men inget att göra med det..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden ska jag kratta grannens tomt??!