Knölar i nacken.
Jag ska bara börja med att säga att jag inte är den som oroar mig i onödan. Brukar få höra att ja bryr mig för lite om mig själv eftersom jag inte går till läkare/sjukhus om jag inte (mer eller mindre) blir tvingad av familj och vänner.
Men nu undrar jag lite. Imorse när jag vaknade så upptäckte jag två knölar i nacken. En sitter lite till höger om mitten av nacken. Kanske 2½ cm ifrån mitten.
Sen har jag en till som sitter på vänster sida men högre upp än den högra. Den högra sitter liksom i mitten (mellan hårfäste och nackslut) och den vänstra sitter uppe i hårfästet. Dem är i storlek större än en ärta. Den till höger går "flytta", alltså den rör sig lite. Eller "skuttar" om man drar fingret över den. Den flyttar ju inte plats, utan den liksom "fjongar" lite på platsen.
Den vid hårfästet sitter fast och är inte lika utåtstående som den högra. Den högra står liksom ut.
Saken är den att dem båda är lite ömma om jag trycker på dem och cancerknölar känns väl inte?
Jag frågar nog mest för att jag tycker det känns onödigt att åka till vårdcentral om det bara är något helt normalt. Som jag sa i början så är jag inte direkt den som åker till läkare för ingenting.
Tacksam för alla svar.