• Anonym (Funderande)

Knölar i nacken.

Jag ska bara börja med att säga att jag inte är den som oroar mig i onödan. Brukar få höra att ja bryr mig för lite om mig själv eftersom jag inte går till läkare/sjukhus om jag inte (mer eller mindre) blir tvingad av familj och vänner.

Men nu undrar jag lite. Imorse när jag vaknade så upptäckte jag två knölar i nacken. En sitter lite till höger om mitten av nacken. Kanske 2½ cm ifrån mitten.
    Sen har jag en till som sitter på vänster sida men högre upp än den högra. Den högra sitter liksom i mitten (mellan hårfäste och nackslut) och den vänstra sitter uppe i hårfästet. Dem är i storlek större än en ärta. Den till höger går "flytta", alltså den rör sig lite. Eller "skuttar" om man drar fingret över den. Den flyttar ju inte plats, utan den liksom "fjongar" lite på platsen.
    Den vid hårfästet sitter fast och är inte lika utåtstående som den högra. Den högra står liksom ut.
    Saken är den att dem båda är lite ömma om jag trycker på dem och cancerknölar känns väl inte?

Jag frågar nog mest för att jag tycker det känns onödigt att åka till vårdcentral om det bara är något helt normalt. Som jag sa i början så är jag inte direkt den som åker till läkare för ingenting.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Knölar i nacken.
  • Anonym (Funderande)

Glömde nämna att jag i övrigt är helt frisk. Ingen förkylning eller så

• JosephineB

Hej! Jag vill absolut inte skrämma upp dig på något sätt. Men en bekant till mig har precis blivit inlagd på sjukhuset för två tumörer i nacken. Han märkte det genom två knölar. Så du kanske borde kolla upp det, för säkerhets skull. Det är kanske absolut inget farligt. Men hellre kolla upp det en gång för mycket. Kram

• Anonym (knöligt)

Hej!
    Jag fick en rackarns öm/ond knöl i nacken (har för mig det var förra året) Den betedde sig på sånt sätt som du beskrivit om den som liksom rör lite på sig när man puttar på den. Den var hård som en senig grej på nåt sätt.
    Jag vet inte vad det var och bad min massör känna på den ifall den var nån slags muskelgrej (fast det trodde jag inte att det var).
    Jag tror det var nån slags fettknöl eller nån inflammerad proppfull hårsäck eller sånt där talg som bara inte har kommit ut ur huden och blivit en hård knöl. Efter ett tag så försvann den.
    Egentligen tror jag inte du behöver oroa dig så värst för detta.
    Det är väl bara att hålla lite koll så de inte börjar växa mer för då kan det kanske vara skönt att ta bort dem även om de inte är farliga!

Lycka till med knölarna.

• Anonym (Funderande)

Hej JosephineB. Tack snälla för ditt svar.
    Jag vet inte om det går att skrämma upp mig eftersom jag aldrig skrämmer upp mig själv. Men jag blev jätteglad för ditt svar eftersom jag liksom sitter i mitten av mina egna beslut. Ska jag, ska jag inte. Kanske ska man kolla upp det ändå. Hmm.
    Det konstiga är ju att dem är ömma. Det brukar väl inte "sånt" vara?!

• Anonym (Funderande)

Tack "knöligt" för ditt svar. Det var det jag tänkte, att det kanske bara var/är någon fettgrej eller så. Min sambo oroar dock upp sig lite i onödan och blir orolig då jag haft andra problem tidigare, hjärtproblem, och han tror att det kanske går hand i hand på något sätt. Jag vet inte riktigt! Konstigt att dem bara pluppade upp helt plötsligt!

• Anonym (Funderande)

Ingen annan som hört/sett/känt något liknande?

• Anonym (Funderande)

Ingen? Hoppas verkligen på fler svar..

• Anonym

Anonym (knöligt) skrev 2009-10-27 09:44:22 följande:

Hej!Jag fick en rackarns öm/ond knöl i nacken (har för mig det var förra året) Den betedde sig på sånt sätt som du beskrivit om den som liksom rör lite på sig när man puttar på den. Den var hård som en senig grej på nåt sätt.Jag vet inte vad det var och bad min massör känna på den ifall den var nån slags muskelgrej (fast det trodde jag inte att det var).Jag tror det var nån slags fettknöl eller nån inflammerad proppfull hårsäck eller sånt där talg som bara inte har kommit ut ur huden och blivit en hård knöl. Efter ett tag så försvann den. Egentligen tror jag inte du behöver oroa dig så värst för detta.Det är väl bara att hålla lite koll så de inte börjar växa mer för då kan det kanske vara skönt att ta bort dem även om de inte är farliga!Lycka till med knölarna.
    förlåt att jag snor tråden lite, startade precis en liknande tråd och ville bara att du anonym knöligt kanske kunde svara här med? om det kanske kunde vara samma vilket jag hoppas.

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m48293619.html

TS - jag tror det är lymfkörtlar, jag har flera i halsen och oroar mig också. men dom säger ju att de kommer om man har nåt virus eller infektion i kroppen.
  • Anonym (Funderande)

Fast har man verkligen lymfkörtlar uppe i hårfästet(till och med lite högre än det)? Den på höger sida kanske kan vara det, den sitter ju liksom på höger sida men i mitten? Hmm, ja kanske är det som du säger...

• Anonym

Anonym (Funderande) skrev 2009-10-27 10:37:58 följande:

Fast har man verkligen lymfkörtlar uppe i hårfästet(till och med lite högre än det)? Den på höger sida kanske kan vara det, den sitter ju liksom på höger sida men i mitten? Hmm, ja kanske är det som du säger...
    japp.
    hur känns det på sidorna om halsen?
  • Anonym (Funderande)

Hur menar du? Hur knölen på sidan känns eller hur det känns på resten av halsen?
    Om du menar på resten av halsen, så känner jag ingenting där, inga knölar,svullnader eller liknande..
    Och knölen som sitter där bak står ju ut så att den syns om jag tittar i spegeln..

• Anonym

Anonym (Funderande) skrev 2009-10-27 10:44:37 följande:

Hur menar du? Hur knölen på sidan känns eller hur det känns på resten av halsen? Om du menar på resten av halsen, så känner jag ingenting där, inga knölar,svullnader eller liknande.. Och knölen som sitter där bak står ju ut så att den syns om jag tittar i spegeln..
    ja jag undrade om du hade svullna lymfkörtlar även där. (jag känner typ 10 st på halsen)
    men man har ju det överallt, nacke och hals.

på mina barn står dom ut.
  • Anonym (Funderande)

Jaha, nej jag känner inte något någon annanstans än just där dessa två är.
    Inget alls faktiskt, nu när jag känner efter..Det är bara dem två i nacken som känns.. Tack för att du skriver.

• Anonym

Anonym (Funderande) skrev 2009-10-27 10:51:22 följande:

Jaha, nej jag känner inte något någon annanstans än just där dessa två är. Inget alls faktiskt, nu när jag känner efter..Det är bara dem två i nacken som känns.. Tack för att du skriver.
    vad skönt, varför har jag så många? riktigt obehagligt.

men jag verkar alltid haft svullna körtlar, mamma sa att jag jämt hade det som barn, sen har jag nån som inte går bort t. ex men varför går inte dessa bort?
    jag är säker på att jag har cancer
  • Anonym (Funderande)

Hmm, men som du säger så har du ju haft det sedan du var barn. Oroa inte upp dig i onödan, det mår du bara sämre av. Och var absolut inte så säker på att du har cancer, ush måste vara jättejobbigt att gå runt och känna så.. Finns det inget dem kan göra? Har du besökt läkare? Vad ger dem dig för förklaring?
    Försök att inte oroa dig allt för mycket, även om jag kan förstå att det är väldigt jobbigt!

• Anonym (Funderande)

Var inte många som ville säga något om det här. :)
    Jag har bestämt mig för att låta det vara och se vad som händer.. Är nog inget allvarligt iaf! Det kom ju helt plötsligt.. Tack till er som svarat!

• 2knölar

Hej! Hur gick det med knölarna? Borta? Upptäckte två ömma som kom imorse, misstänker svulna lymfkörtlar och surfar runt lite på ämnet. J

• en orolig själ

Har nu en likande köl som ni beskriver I nacken. Hur blev det? Funderar om en mycket sjuk finne som jag hade I nacken precis bervid kunde ha bidragit till denna köl.? Lymfkötel eller någo? Tack snälla om någon orkar svara.

sidfot
  • Phalaenopsis

Om knölen ömmar är det troligen en lymfkörtel. Särskilt man har någon form av infektion (sjuk finne/på väg att bli förkyld/vad som helst). Vänta åtminstone två veckor innan du söker vård.

Ja, om du inte har någon knöl som gör vansinnigt ont och bara växer förstås - i så fall är det antagligen knölen som är infektionen och då kan den behöva tömmas.

Svar på tråden Knölar i nacken.