• Lantani

kokt torsk med dillsås och potatis? Mer lunchtips för 1-åring?

Sonen är 1 år om 2 veckor och har än inte ätit så mycket mer än burkmat, eftersom han inte viljat ha, men nu ska vi verkligen försöka, så jag vill ha lite tips på lätta maträtter som 1åring kan äta. Vad ska man tänka på?

Kan man ge färdig pulver dillsås?

• Svar på tråden kokt torsk med dillsås och potatis? Mer lunchtips för 1-åring?
  • tinis77

Hampus äter det vi äter, det har han gjort sen han var 6 månader fast jag har inte saltat hans mat då. Burkmaten brukar ju vara ganska "såsig", så lite extra sås i hans mat kanske? Annars är det ju bara att testa sig fram, när de är 1 kan de ju äta det mesta.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • La Lola

Vad äter du själv till lunch?
    Ni kan ju äta samma mat.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lantani

kan man göra såsen med buljongtärning eller det är förmycket salt?

• La Lola
    Lantani skrev 2009-10-27 10:59:58 följande:
    kan man göra såsen med buljongtärning eller det är förmycket salt?
    Eftersom det inte finns något totalt saltförbud o du inte ger buljong varje dag så är det såklart ok.

1-åringar på förskola får ingen specialmat tex. De äter sånt som skolbarn får.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lantani

La Lola skrev 2009-10-27 11:03:31 följande:

Eftersom det inte finns något totalt saltförbud o du inte ger buljong varje dag så är det såklart ok. 1-åringar på förskola får ingen specialmat tex. De äter sånt som skolbarn får.
    Tack
  • 071001

Stämmer bara in i övriga inlägg, ettåringar äter de vi andra äter på tex förskolan så varför inte göra det hemma?

• Kajsan

Vaddå? Tänker du göra speciell mat bara för honom? Varför kan han inte äta vanlig mat som ni andra i familjen?

Jo just det!
  • Kajsan
    Kajsan skrev 2009-10-27 11:06:40 följande:
    Vaddå? Tänker du göra speciell mat bara för honom? Varför kan han inte äta vanlig mat som ni andra i familjen?
    Jag är lite efter, läste bara TS, sorry om jag upprepar det ni andra skrivit.
    Men det var så självklart för mig bara...
    Jo just det!
  • lokisse

tänk pa att det ska vara lätt tuggat bara.. det är inte sa lätt för smatingarna att tugga i sig en steak med fyra tänder.. men annars behöver man inte tänka pa sa mycke.

snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden kokt torsk med dillsås och potatis? Mer lunchtips för 1-åring?