• Mariohn

Får min Kalle döda din Lisa??

Eftersom folk verkar ha fruktansvärt radikala åsikter här måste jag alltså ta ett radikalt exempel.

Kalle är 5 år och går på förskolan.

Lisa är 2 år och går också på förskolan.

På något vis har kalle fått tag på en massa knivar (hur det har gått till är inte relevant för det är inte det själva sakfrågan gäller).
    Kalle börjar kasta knivar hårt mot sandlådan i vilken lilla Lisa och hennes kamrater sitter och bygger sandslott.

Kalles föräldrar har berättat att man inte får lov att hålla fast kalle eller lyfta honom eftersom han blir arg och ledsen då!

Vad ska personalen göra I DEN PÅGÅENDE SITUATIONEN. jag frågar alltså inte vilka åtgärder som bör vidtagas i efterhand eller vad som borde gjorts tidigare. Vems rätt ska beaktas? Kalles rätt att slippa fasthållen eller Lisas rätt att undvika att bli träffad av en vass kniv?

Det finns föräldrar här som bokstavligen gett uttryck för att Kalles rätt att förbli fysiskt orörd är det som är viktigast att ta hänsyn till. Att det blir lite spill är något man får räkna med.

Jag undrar också om det I DEN AKUTA SITUATIONEN spelar någon roll om Kalle har en diagnos? Om han har det, är det mer ok att andra barn dör då? Eller är det fler som tänker som jag, nämligen att det är tråkigt för alla men att små barns rätt att få leva måste prioriteras högst I EN AKUT SITUATION?

• Svar på tråden Får min Kalle döda din Lisa??
  • Den lilla sjöjungfrun

Om du lyckas få detta till en diskussion så är jag djupt inponerad!

• Den lilla sjöjungfrun

imponerad såklart

• Little Ms Chatterbox

Situationen är klart ett exempel på "Korg A"*, första prioritering, Nej! Du får inte... Du måste... Säkerhet först.
    Alltså måste man ta knivarna från barnet. Få barnet att sluta med vad det håller på med.
    När knivarna är borta från barnen så är det inte "Korg A" längre. Eftersom föräldrarna har berättat att Kalle inte vill bli fasthållen (förmodligen utlöser det mer frustration som måste hanteras) så får man hoppas att föräldrarna vet vad det som funkar med barnet och meddelat det i samband med att man berättade att man inte får hålla fast, kanske gå undan själv tills han har lugnat ner sig.

* Korg A, säkerhet först. Finns att läsa i Explosiva Barn av Ross W Greene. En bra bok att läsa för alla som har med barn att göra, med eller utan npf-diagnos.

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Lenchen77

Rätten till att få leva måste alltid komma först, oavsett vad!!

• Mariohn

Den lilla sjöjungfrun skrev 2009-10-27 11:48:25 följande:

Om du lyckas få detta till en diskussion så är jag djupt inponerad!
    Det är så märkligt att folk absolut inte vill komma och diskutera så fort möjligheten att vara anonym försvinner. Det talar för sig själv måste jag nog säga.
  • Mariohn

Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-27 11:55:05 följande:

Situationen är klart ett exempel på "Korg A"*, första prioritering, Nej! Du får inte... Du måste... Säkerhet först. Alltså måste man ta knivarna från barnet. Få barnet att sluta med vad det håller på med. När knivarna är borta från barnen så är det inte "Korg A" längre. Eftersom föräldrarna har berättat att Kalle inte vill bli fasthållen (förmodligen utlöser det mer frustration som måste hanteras) så får man hoppas att föräldrarna vet vad det som funkar med barnet och meddelat det i samband med att man berättade att man inte får hålla fast, kanske gå undan själv tills han har lugnat ner sig. * Korg A, säkerhet först. Finns att läsa i Explosiva Barn av Ross W Greene. En bra bok att läsa för alla som har med barn att göra, med eller utan npf-diagnos.
    Tack för tipset
  • ReRant
    Mariohn skrev 2009-10-27 11:59:02 följande:
    Den lilla sjöjungfrun skrev 2009-10-27 11:48:25 följande: Det är så märkligt att folk absolut inte vill komma och diskutera så fort möjligheten att vara anonym försvinner. Det talar för sig själv måste jag nog säga.
    Äsch. Det är väl ingen som säger att det är ok för barn att kasta knivar på andra barn och att man inte bör agera.
  • bigmomma

För min del spelar det ingen som helst roll hur arg/ledsen/förstörd/skrämd ett barn blir vid beröring/fasthållning. Handlar det om barnets egen, eller andras säkerhet, så måste man se till det först (säkerheten). Att det finns folk som har andra prioriteringar än det förvånar mig...

• Mariohn
    ReRant skrev 2009-10-27 12:01:48 följande:
    Äsch. Det är väl ingen som säger att det är ok för barn att kasta knivar på andra barn och att man inte bör agera.
    jo det har folk visst sagt. Det är därför jag startat tråden,.
  • Decdia

Har ungefär samma problem på mitt arbete fast jag arbetar med äldre (dementa). Vi har inte rätt att låsa en vårdtagares dörr såvidare den själv inte uttryckligen ber om det och vi har inte rätt att förhindra vårdtagare att gå där de vill. Vi får lov att försvåra för dem men inte stoppa.
    Har en utåtagerande vt som går in till de andra, hon går igenom deras saker och agerar hotfullt mot dem. Vi som personal har ingen som helst rätt att med fysisk styrka få ut få ut den hotfulla vt från den andres rum.

Typ samma frågeställning som du. Vems rätt sätter man först? Den vt som inte kan försvara sig själv (som är i sitt eget hem) eller den vt som tycker sig ha rätten att vara där?
    Kan ju säga att demensteamet på jobb inte har något bra svar heller, tycker man ska försöka att "tala ut" vt från den andres rum... Inte det lättaste när vt ej talar svenska och ibland är så arg (i sin demens) att hon slår och fäktar bara hon ser oss.

Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig i din frågeställning ts, jag gör bara det värre! *skratt* Personligen hade jag valt den utsattas sida i både ditt och mitt fall men enligt "reglerna" är det ju inte rätt....

Svar på tråden Får min Kalle döda din Lisa??