• SaraSofia

Vad plantera i slänt som inte syns??

Hejsan alla trädgårdsnissar!
    Jag behöver lite tips och råd. Vi har en slänt ner mot grannen som är väldigt brant och som vi inte ser så mycket av men det gör däremot grannarna. Vi skulle vilja ha något enkelt.. Vi funderade på gräs men jag tror det är för brant lutning för att kunna så det...

Har ni några bra förslag? Behöver hjälp!!!
    Tack på förhand!
    /Sara

• Svar på tråden Vad plantera i slänt som inte syns??
  • Jennie Brunflo

Va?
    För brant lutning för gräs?
    Jadu...funkar inte gräs så är det nog kört med det mesta.

Mina vänner har en jättebrant slänt de kastade ut ängsblommor (speciell blandning fröer) där och det blev jättebra. De kan ju inte klippa slänten för det är för brant och nu blev det fint med blommor allafall.

• VIXIE

Varför inte plantera några fina buskar eller sätt timjan, doftar gott och blommar med lila blommor i olika nyanser.Jag vet ju inte riktigt vad ni har för jord men timjan klarar sig på mager jord.
    Lycka till! Vixie

• Mausiii

Jag föreslår ölandstok om ni vill ha buskar. De finns i olika färger, som vitt, solgult, orangerött och rosa. De vanliga gula blommar kraftigast och jag personligen tycker bäst om dessa. De finns dessutom i olika varianter. Som rätt höga buskar och som krypvarianter till exempel. Sarskilt dyra är de inte heller. De är dekorativa på vår och sommar med sitt grön/silvriga bladverk och blomma rikligt mellan juli och långt in i oktober tills frosten kommer.

Som blommor föreslår jag olika typer av ängsblommor t ex blåklocka, prästkrage, rödklöver, gullris, vallmo, lupiner (det finns frön att köpa och även på matta, fast det är mycket dyrare). Ängsblommor trivs på mager mark.
    Har man möjlighet, bör man slå "ängen" en eller två gånger per år och ta bort slåttret, så marken hålls mager och för att blommorna ska trivas.)

Och som VIXIE skriver, varför inte lite olika örtblommor? Till exempel lavendel (solig, gärna sandig mark), backtimjan, rosmarin...

• Tinnie

krypoxbär.. täcker bra och växer så det knakar..

Svar på tråden Vad plantera i slänt som inte syns??