• Jessican92

Böld/knuta?

Har haft denna konstiga sak som står ut en bit och gör svinont, det känns som om det vore en böld eller knuta som liksom går in i huden, det ser ut som en väldigt stor finne, men det kan det inte vara, eftersom jag inte har det annars OCH så har den funnits där i flera månader och gör så jag knappt kan sitta ibland!
    Vad kan detta vara?! Den är på bikinilinjen..

www.svenskkatt.se/IMGP2626.JPG

• Svar på tråden Böld/knuta?
  • Anonym

Det ser ut som en hårsäcksinflammation/infektion.
    Kan du se ett hårstrå inne i knutan?
    I så fall, försök dra ut strået med pincett, badda sen med alsollösning (ej sprit) några ggr/dag tills det har lagt sig.
    Tänk på att peela huden en gång i veckan och smörj alltid efter att du duschat, så hittar strået lättare upp och ut genom hudytan efter rakning/vaxning.
    (Bättre med vaxning på salong för att undvika inåtväxta strån)

Det kan också vara en hidradenit, vissa människor får dessa lättare än andra och dom beror på att bakterier kommit under hudytan och förökat sig.
    Om det är en sån så kan du åka till vårdcentralen så gör dom ett snitt och tömmer på var, sen får du en antibiotikakur.

• Jessican92

hm okej, usch.. men har haft den så länge, alltså flera månader.. kan dom sitta där så länge?

• Min Vilda

Har haft haft detta flera gånger. Låt det vara så försvinner det förhoppningsvis inom nån dag. Jag har fått sådana i armhålan och i bikinilinjen. Har fått gå till vårdcentralen och fått tömt dom ibland. Men ge de nån dag så försvinner dom nog. Är nån fettsäcks inflamation har jag fått höra.

• Anonym
    jessican22 skrev 2009-10-28 23:40:02 följande:
    hm okej, usch.. men har haft den så länge, alltså flera månader.. kan dom sitta där så länge?
    Ja, dom kan sitta i flera år. Om där finns ett strå så försök få ut det, så försvinner det snabbare.
Svar på tråden Böld/knuta?