A-Kassan, hur många % av lönen?
Jag har precis blivit arbetslös & undrar hur många procent av lönen man får i a-kassa.
Har letat på nätet men kan inte hitta nåt om det konstigt nog.
Jag har precis blivit arbetslös & undrar hur många procent av lönen man får i a-kassa.
Har letat på nätet men kan inte hitta nåt om det konstigt nog.
80% brukar det generellt vara om man inte har något speciell arbetslöshetsförsäkring
80% upp till 18 700, alltså max 15 000 innan skatt.
Inte bara det...sen 1 juli detta år så ska man även skicka in intyg från arbetsgivaren ang hur mkt man har haft i sjuklön och även från fk om man varit sjukskriven, f-ledig och vab. Detta räknas också in i din dagersättning...så det är generellt mkt pengar som man förlorar...tyvärr
Det är som Lyllo skriver, 80% upp till 18700, om man inte har en inkomstförsäkring genom sitt fackförbund. Den fyller då upp, så att man 80% av sin faktiska lön upp till ca3.000 kr
I vissa förbund måste man teckna en sådan försökring, hos andra - som exv SKTF så ingår den i fackavgiften. Kolla med ditt fack.
Är det ngn som vet om ob-ersättning räknas med i inkomsten när a-kassan beräknas eller är det bara grundlön? Jag har letat men inte funnit ngn info, o jag lever i princip på ob-ersättningen eftersom jag nästan enbart jobbar kväll, natt o helger.