• Kattmor

A-Kassan, hur många % av lönen?

Jag har precis blivit arbetslös & undrar hur många procent av lönen man får i a-kassa.
    Har letat på nätet men kan inte hitta nåt om det konstigt nog.

• Svar på tråden A-Kassan, hur många % av lönen?
  • Hallonmun

80% brukar det generellt vara om man inte har något speciell arbetslöshetsförsäkring

• Lyllo

80% upp till 18 700, alltså max 15 000 innan skatt.

• minSaile

Inte bara det...sen 1 juli detta år så ska man även skicka in intyg från arbetsgivaren ang hur mkt man har haft i sjuklön och även från fk om man varit sjukskriven, f-ledig och vab. Detta räknas också in i din dagersättning...så det är generellt mkt pengar som man förlorar...tyvärr

• Alle

Det är som Lyllo skriver, 80% upp till 18700, om man inte har en inkomstförsäkring genom sitt fackförbund. Den fyller då upp, så att man 80% av sin faktiska lön upp till ca3.000 kr

I vissa förbund måste man teckna en sådan försökring, hos andra - som exv SKTF så ingår den i fackavgiften. Kolla med ditt fack.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    Alle skrev 2009-10-28 12:15:09 följande:
    Det är som Lyllo skriver, 80% upp till 18700, om man inte har en inkomstförsäkring genom sitt fackförbund. Den fyller då upp, så att man 80% av sin faktiska lön upp till ca3.000 krI vissa förbund måste man teckna en sådan försökring, hos andra - som exv SKTF så ingår den i fackavgiften. Kolla med ditt fack.
    Upp til ca 30.000 kr ska det stå.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • minSaile
    Alle skrev 2009-10-28 12:15:09 följande:
    Det är som Lyllo skriver, 80% upp till 18700, om man inte har en inkomstförsäkring genom sitt fackförbund. Den fyller då upp, så att man 80% av sin faktiska lön upp till ca3.000 krI vissa förbund måste man teckna en sådan försökring, hos andra - som exv SKTF så ingår den i fackavgiften. Kolla med ditt fack.
    jo men en del fackförbund så måste man har varit med i ett förbund 1 år samt haft försäkringen 1 år med...tyvärr så missade jag den med 1 jäkla månad...trist..
  • Butterscotch
    Alle skrev 2009-10-28 12:15:55 följande:
    Upp til ca 30.000 kr ska det stå.
    Var taket ligger är nog väldigt olika, själv får jag 80% av min verkliga lön om jag blir arbetslös. Såvitt jag vet har mitt fackförbund inget tak överhuvudtaget.
  • minSaile
    Butterscotch skrev 2009-10-28 14:15:37 följande:
    Var taket ligger är nog väldigt olika, själv får jag 80% av min verkliga lön om jag blir arbetslös. Såvitt jag vet har mitt fackförbund inget tak överhuvudtaget.
    trist att det ska vara så...jag tillhör lärarförbundet
  • Butterscotch
    minSaile skrev 2009-10-28 14:21:09 följande:
    trist att det ska vara så...jag tillhör lärarförbundet
    Det är väl en avvägning mellan risk för arbetslöshet och försäkringskostnad.

Jag ljög visst nyss förresten, kollade just upp villkoren i min försäkring och det finns ett tak. Det ligger på 80.000 i månaden, så det berör inte riktigt mig (även om det hade varit trevligt att tjäna så mycket ). Jag tillhör Civilekonomerna.
  • minSaile
    Butterscotch skrev 2009-10-28 14:24:16 följande:
    Det är väl en avvägning mellan risk för arbetslöshet och försäkringskostnad.Jag ljög visst nyss förresten, kollade just upp villkoren i min försäkring och det finns ett tak. Det ligger på 80.000 i månaden, så det berör inte riktigt mig (även om det hade varit trevligt att tjäna så mycket ). Jag tillhör Civilekonomerna.
    Taket för LF är 18700 oavsett om du tjänar 20 tusen eller 80 tusen...it sucks...
  • princess of woolfs

Är det ngn som vet om ob-ersättning räknas med i inkomsten när a-kassan beräknas eller är det bara grundlön? Jag har letat men inte funnit ngn info, o jag lever i princip på ob-ersättningen eftersom jag nästan enbart jobbar kväll, natt o helger.

• Lyllo
    Butterscotch skrev 2009-10-28 14:15:37 följande:
    A-kassan och facket är två skilda saker. A-kassans tak är 18 700 kr sen har en del fack en kompletterande inkomstförsäkring: www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx
Svar på tråden A-Kassan, hur många % av lönen?