• 19anneli82

    Samiskt flicknamn

    Hej!

    Själv lider jag av idétorka när det gäller tjejnamn så jag hoppas få hjälp här. Vill gärna att det ska vara ett samiskt namn, någon som har något fint förslag?

    /anneli

  • Svar på tråden Samiskt flicknamn
  • Krupskaja

    Då är väl första frågan om du vill att det ska vara ett traditionellt helsamiskt namn, eller om du också gillar dubbelnamn? Jag själv älskar de samiska dubbelnamnen (som alltså uttalas som ett enda namn, inte som två namn efter varandra). Min farbrors fru hette Elin-Anna, och det tycker jag är jättefint.
    De enda traditionellt samiska namnen jag kan komma på är Ristin och Biret.
    Här är ett par länkar som kan vara till hjälp: www.mkc.botkyrka.se/alma/namn/samiska.html
    www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php

  • 19anneli82

    Jïjnh gyjhteles! Stort tack!

    Hade väl egentligen tänkt mig något traditionellt men ett dubbelnamn som klingar fint fungerar ju också, det gäller bara att hitta det rätta :)
    Hoppas det blir en liten kille för då har jag namnet redan klart sedan många år tillbaka :) Tycker det är mycket svårare med tjejnamn...
    Men den sista länken var verkligen bra, det fanns ju en hel massa där! Nu får jag läsa och fundera :)

  • Ain

    Aili tycker jag är fint. Norska sametingets ex-president heter sa, men jag kan ju inte svära pa att ursprunget är samiskt.

  • 19anneli82

    Nog är det samiskt och jag håller med, Aili är jättefint!!
    Men... det är redan en tjej här där vi bor som heter det så det känns inte så kul att döpa henne till det. Om det nu blir en tjej vill säga... :)

  • Mistii

    Vår äldsta dotter heter Njenna i andranamn, det tycker jag är fint. Den lilla tjejen heter Elle i andranamn. Båda är fina samiska namn, tycker iaf jag

  • 19anneli82

    Njenna och Elle är båda två fina namn!
    Har själv föreslagit Njenna men gubben är inte så förtjust i det...
    Ellie kan vi båda däremot tänka oss men det känns inte 100%-igt rätt.

    Det vi är inne på nu är en blandning av ett samiskt namn och en modernare variant, nämligen: Mirja-Li, men om det blir det återstår att se. Det finns en tjej här som heter Mirja... men vi hade ju tänkt sätta dit Li också så då blir det ju lite annorlunda iaf.

    Att det ska vara så himla svårt att hitta ett namn som man verkligen fastnar för..!!!

  • Ain

    Ja, det är ju jättesvart med namnvalet! Vi försöker just komma pa pojknamn vi Hade ju varit kul med ett samiskt, men min man är österrikare och vi försöker hitta ett namn som finns i bada länderna sa det kan ju bli lite svart...
    Ailu hade dock varit fint

    Fler tjejnamn: Siini eller Risten

  • Flaskpostaren

    De enda sam-iska namn jag kommer på är dessa:

    Sam
    Samanta
    Samuel

  • Knottet

    Risten, Aada, Maarit-Anne, Nienna, Merja, Rauna, Násti.

    Jag har ett samiskt klingande namn: Kadja. Är döpt efter min mammas farmors mormor (?) som hette Gadja. Men hon gjorde om namnet lite för Katja var för hårt och ja Kadja med K tyckte hon var finare än med G. Så där kanske är ett tips? Vi är bara fem i Sverige som heter så. ;)

Svar på tråden Samiskt flicknamn