• vadskajaghetadå

Om du måste välja, hålla fast en 6-åring HÅRT eller låta han kasta föremål.

Strunt samma vems barnet är, kan vara förälder, släkting etc men den som är tillsammans med barnet just då.
    Om en 6-åring håller på att kasta föremål omkring sig, tallrikar, prydnadssaker etc som går sönder och som man skulle kunna göra sig illa på.

Efterdom detta är en hypotes går vi händelserna i förväg där vi vet att pojken kommer få ont i armar och ben just för att den vuxne måste ta i så hårt för att barnet är starkt och försöker komma loss.
    Och även då att det inte går att lugna ner genom prat.

Altså är alternativen 1. hålla i så pojken får ont. 2. låta honom fortsätta kasta saker och hoppas att han lugnar ner sig.

• Svar på tråden Om du måste välja, hålla fast en 6-åring HÅRT eller låta han kasta föremål.
  • Girlinthecity

Ja, nu vet jag att det här inte var ett alternativ, men varlfr i hela friden skulle en 6 åring göra så från första början?! Jag skulle plocka bort alla kastbara föremål tills barnet lugnat ner sig och verkligen ta tag i dess aggresioner. Det är ju uppenbarligen ett barn som mår väldigt dåligt och/eller inte kan hantera sina känslor.

Så alt 2, med tillägget att ta bort så mycket saker som möjligt.

• Marleen

jag hade hållit fast honom i den mån de går utan att skada honom... hålla fast i ett kram-grepp istället för med händer som kan göra lite ont....

ochj så hade jag kontaktat en barnpsykolog så att pojken kan få hjälp med sitt utåtagerande beteende. kanske blivit läge att göra en ADHD utredning till och me om han inte kan kontrolera sig själv vid vrede och inte går att lugna...

• Stårschan

Absolut skulle jag hålla fast honom! Och om han skulle kämpa emot så till den grad att han gjorde sig själv illa så må det vara hänt. Man kastar inte saker omkring sig. Punkt!

Man ska väl inte behöva plocka undan saker från en SEXÅRING heller!

Ser DU skillnad på en tomte och en svamp??
  • MassiiMotoo

Men varför inte gå ut med pojken därifårn?

• Girlinthecity
    Stårschan skrev 2009-10-27 12:51:01 följande:
    Absolut skulle jag hålla fast honom! Och om han skulle kämpa emot så till den grad att han gjorde sig själv illa så må det vara hänt. Man kastar inte saker omkring sig. Punkt!
    Var det sista menat till mig? Nej, jag håller med dig, det ska man absolut inte behöva, men hur många 6 åringar beteer sig så där?! Gör den det tyder det på att något inte står rätt till och det behövs annat än att lära sig att så gör man minsann inte! Utan det handlar om att få hjälp. Att lära sig hantera sina känslor istället för att bli fasthållen tills det att man gör illa sig?! Vad lär man sig av det? Inget kommer att bli bättre av det.
  • vadskajaghetadå
    Stårschan skrev 2009-10-27 12:51:01 följande:
    nej det håller jag med om, man ska kunna ha tallrikar tillgängliga, prydnadssaker med.

sen beror det förstås på om barnet har värsta gradens autism etc...

detta gällde dock ett friskt barn, vad man kände till.
  • vadskajaghetadå
    MassiiMotoo skrev 2009-10-27 12:55:40 följande:
    Men varför inte gå ut med pojken därifårn?
    Jo det finns ju typ tusenbättre alternativ, men jag undrar mer vad folk väljer.
    Tänker på alla nanny-program etc där föräldrar hållt fast barnen och de sagt "aaaj det gör ont" och sen tycker folk att det är fruktansvärt gjort.
  • MassiiMotoo

Men om de bara var de två alt. så hade jag hålt fast han ja

• Girlinthecity

Om ni själva var så arga, frusterarde eller ledsna att ni kastade saker omkring er, skulle ni vilja bli fasthållna så ni fick ont, eller få ut era känslor?

Svar på tråden Om du måste välja, hålla fast en 6-åring HÅRT eller låta han kasta föremål.