• Happiness

Är det OK att äta/dricka gammal mjölk/yougurt/keso?Snabb svar!

Hej!

Är gravid v.12

Hur gammal mjölk kan man dricka?
    Hur gammal keso kan man äta?
    Hur gammal yougurt kan man äta?

Tusen tack för snabb hjälp! .

• Svar på tråden Är det OK att äta/dricka gammal mjölk/yougurt/keso?Snabb svar!
  • Mumin80

Titta på mjölken/yoghurten/keson. Är konstistensen normal eller är det klumpar eller annat konstigt? Lukta sedan. Luktar den ok eller surt? Smaka därefter. Smakar den ok eller konstigt? Om utseende, lukt och smak är ok så är det ingen större fara, åtminstone några dagar efter bäst före.

Om förpackningen är oöppnad så har du antagligen större marginal än om förpackningen stått öppnad i en vecka...

Har förpackningen stått i kyl så är den i bättre skick än om den förvarats i rumstemperatur.

• enAnnan

Gå på smaken, smakar det bra så är det ok.
    Mjölken är väl det som lättast blir dåligt men en oöppnad mjölkliter kan man absolut öppna och dricka flera dagar över bäst före. Sen blir den väl kanske rätt snabbt sämre men,...

• isisisis

Om du KAN äta den är det nog ingen fara.

Man äter inte det som smakar illa ju!

Jag tror inte du blir sjuk direkt av sur mjölk.

Keso ser inte gott ut när den blir gammal,och du lär se när den blir det! Det går fort.

• Lingling11

Om det är OK att äta är nog upp till din egen bedömning. Själv är jag jätte nojjig och äter/dricker aldrig sånt som går ut samma dag (inte pga graviditeten utan har alltid varit sån).

• Queenie70

Om det inte luktar eller smakar skumt går det bra att äta. Dessa produkter du räknar upp går lungt att äta en vecka efter bäst före datum om de varit oöppnade och stått kallt. Men som sagt. Använd dina sinnen, stirra dig inte blind på ett datum.

• Happiness
    Queenie70 skrev 2009-10-27 16:40:23 följande:
    Om det inte luktar eller smakar skumt går det bra att äta. Dessa produkter du räknar upp går lungt att äta en vecka efter bäst före datum om de varit oöppnade och stått kallt. Men som sagt. Använd dina sinnen, stirra dig inte blind på ett datum.
    Ok..alla paketen är öppnade. Men du säger en vecka efter bäst före datum så vad säger du tre dagar efter bäst före?
  • Happiness

Sitter här med både öppnat och oöppnat. Fattar inte varför man ska hamstra så mycket när man är gravid? Är bara så trött på att slänga.

• Queenie70

Om det ser luktar och smakar ok så är det ingen fara. Egentligen ingen fara annars heller, bara lite äckligt om det hunnit bli surt

Dessa datum är tilltagna med marginal. Å andra sidan kan saker även surna i förtid, om de stått för varmt, så ens egen lukt och smak är ju alltid det enda sättet att avgöra. Det står ju "bäst före" inte "sista förbrukning"

Happiness skrev 2009-10-27 16:44:24 följande:
    Ok..alla paketen är öppnade. Men du säger en vecka efter bäst före datum så vad säger du tre dagar efter bäst före?
  • La Lola

Lukta o smaka.....

Det slängs alldeles för mycket mat i onödan i detta land.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • maddan86

jag brukar tänka så att om något går ut säg 26 okt så är det ju inte så att kl 00.00 mellan 25-26 att något händer att det helt plötsligt på en sekund skulle bli dåligt hahah neee lukta och smaka skillnad med sånt man kanbli dålig av typ ägg men ägg håller också mkt längre jag har hört att bästföre datumet på ägget är om dom förvaras i rumstemp och om man har dom i kyl håller dom typ en månad till. men jag aktar mig för gammal majonäs typ och sånna såser.

• monicka

jag och sambon skulle äta pannkakor häromveckan och hittade en konservburk ärtsoppa i skafferiet och vi provade - jättegod och vi blev inte magsjuka eller något. gissa när den var ifrån... -95!

förut var jag jättekinkig vad gällde utgångsdatum och slängde mkt. sen orkade jag inte hålla på och testade och det har fungerat bra och dricka en mjölk som är kanske ngn dag över bäst före, bara man ser till så att maten står där den ska och förpackats på rätt sätt.

• listo
    Happiness skrev 2009-10-27 16:27:09 följande:
    Hej!Är gravid v.12Hur gammal mjölk kan man dricka?Hur gammal keso kan man äta?Hur gammal yougurt kan man äta?Tusen tack för snabb hjälp! .
    Hur gammal som helst. Det smakar nog inte så gott om det blivit surt och jävligt, men det är inte farligt.
    fundersam...
  • AnnaAg

Jag har en öppnad Keso med bäst före -datum 28/10, och jag kan verkligen inte känna någon dålig lukt eller se något konstigt. Kan det vara möjligt?? Kommer inte ihåg när jag öppnade den, men vet att det var längesen, minst en månad sedan.

• Marsipan01

Jag har just slutat på ett av Sveriges största mejerier efter ett halvt liv där. Mejeriet skall läggas ner.
    På mejeriets laboratorium ställs mejeriets nyförpackade mjölk i kylen och normalt håller sig mjölken i runt 25 dagar innan mjölken börjar bli oanvändbar (bakteriehalten) Detta innebär att om "kylkedjan inte bryts kan en oöppnad paket  i bästa fall hålla sig över två veckor efter utgångsdatum. Jag tror att mejeriet var väldigt noga med hygienen på diskar av mjölktankar, rörsystem och förpackningsmaskiner. Detta kan nog variera en del mellan olika mejerier.
    Som ni förstår tycker jag att den som bara går på datumet är ganska korkad. Mjölken kan vara kass flera dagar före utgångsdatum ifall någon på mejeriet, under transporten eller i butiken brutit kylkedjan innan du fått mjölken. Är man rädd för dålig mjölk är det nog bäst att låta bli att köpa den alls.

Svar på tråden Är det OK att äta/dricka gammal mjölk/yougurt/keso?Snabb svar!