• Anonym (Hjälp)

Förtidspensionär/sjukpension??? Nån som vet/kan??

Min sambo har stelopererat rygg och har mycket problem med ryggen nu..kan ej sitta still längre perioder och inte heller gå längre perioder osv.
    Har nu påbörjat utrednig och sjukgymnasten sa bla att hon ej trodde att han skulle vara atraktiv på arbetsmarknaden om några år! (han har jobb nu)
    Min fråga är: Vad händer om han nu blir sjukpension eller förtidspensionär?
    (Han vill ju helst inte detta, han vill helst jobba men ryggen säger stop)
    Hur är ersättningen om man blir sjukpensionär??
    Blir man sjukpensionär direkt eller sjukskriven först?
    Känns inget kul det här..han är ju trots allt bara 40 år!!

• Svar på tråden Förtidspensionär/sjukpension??? Nån som vet/kan??
  • Shasti

All information finns på försäkringskassans hemsida www.forsakringskassan.se. Om din man har jobb nu är "risken" att han blir förtidspensionerad (sjukersättning heter det nu) lika med noll. Då blir han i första hand sjukskriven, ja.

• Anonym (sjukp. 33 år)

Hej!

Jag är sjukpensionär och är bara 33 år. Jag har gått sjukskriven sedan 27 års ålder men har nu sjukersättning = sjukpensionär. Jag har också en paj rygg och är stelop flera gånger utan bra resultat.

Man går först sjukskriven vilket ger 80 % (tror jag) av sgj. Efter ett år kan man söka förlängd sjukpenning vilket ger 70 el 75% av lönen.

Jag som varit sjuk så länge baserar min sjukpension på min sjukpenning som jag hade tidigare. De kollar de 8 närmaste åren och tar de 3 bästa åren då man tjänat som mest. I sjukpension får man sedan 64% av medellönen, för mig räknas sjukpenning åren då jag varit sjuk så länge. Jag fick ut (efter skatt) 12800 kr när jag hade sjukpenning och nu får jag ut 10100 i sjukpension. Jag har 100% sjukersättning.

Innan man får sjukersättning ska alla möjligheter till rehabilitering vara uttömda. Man ska inte klara av arbete med lönebidrag el liknande på arbetsmarknaden. I intyget ska det stå att personen inte klara något som helst arbete överhuvudtaget " FÖR ALL ÖVERSKÅDLIG FRAMTID".

Det är det som många blir nekad av att det inte kan bevisas att tillståndet är stationärt för all framtid, att han inte blir bättre...

Är ryggen paj, börja med sjukskrivning så flter resten på eftersom....

• Madelaine
    hej
    är en tjej på 37 år som är hemma ,har inte jobbat på många år .har 5 barn,
    äter mediciner för blodtryck och medicin för att jag ska klara av vardagen som att gå bland folk.
    mår rent sagt för djävligt och ingen verkar förstå hur jag mår .så jag undrar om någon vet vartjag ska vända mig ? kram madelaine
  • Anonym (sjukersättning)

Jag är ryggskadad efter en trafikolycka och har permanent sjukersättning sedan några år. Är 40 år gammal och får ut 6700:- i månaden efter skatt från FK.

• Janni8
    Madelaine skrev 2010-09-28 13:46:58 följande:
    hej
    är en tjej på 37 år som är hemma ,har inte jobbat på många år .har 5 barn,
    äter mediciner för blodtryck och medicin för att jag ska klara av vardagen som att gå bland folk.
    mår rent sagt för djävligt och ingen verkar förstå hur jag mår .så jag undrar om någon vet vartjag ska vända mig ? kram madelaine
    Vända dig med vaddå? Är du inte sjukskriven av en läkare?
  • Anonym (PP)
    arbetslöshet skrev 2014-08-25 18:55:52 följande:

Vad kan jag få för ersättning när jag har sjukpension

Det vore nog bättre omdu startade en egen tråd än att skriva i en så gammal tråd. Ditt inlägg försvinner ju då och folk tror att det är den gamla TS som gäller.

Hur som helst, vad menar du med din fråga? Om du har sjukpension så har du ju den ersättningen?
    Anonym (PP) skrev 2014-08-25 20:47:35 följande:
    Det vore nog bättre omdu startade en egen tråd än att skriva i en så gammal tråd. Ditt inlägg försvinner ju då och folk tror att det är den gamla TS som gäller.

Hur som helst, vad menar du med din fråga? Om du har sjukpension så har du ju den ersättningen?
    Håller med, pröva starta en egen tråd så att du får bättre svar.

Begreppet sjukpension finns inte längre, numera heter det sjukersättning och det är meningen att fk ska utreda en vart tredje år för att kolla att man fortfarande är lika sjuk. Ersättningen är väldigt låg men är du för dålig för att arbeta är den ju absolut bättre än ingen inkomst alls. Jag får 6 900 kr per månad.
  • Cl4udio

och hur klarar du vardagen (månadsavgift, mat mm) med de små pengarna? har du privata sparade tillgångar att använda dig av?

Cl4udio skrev 2014-08-26 07:24:38 följande:

och hur klarar du vardagen (månadsavgift, mat mm) med de små pengarna? har du privata sparade tillgångar att använda dig av?

Jag? Skulle aldrig gå utan sambo. Eller jo, det skulle kanske gå om jag flyttade till en liten ort där det går att få tag på en billig hyreslägenhet och så får man tänka igenom varje litet inköp när det gäller mat, telefon, kläder, allt sånt. Handla begagnat går ju alltid och är bra för miljön. Men jag skulle aldrig orka planera min ekonomi själv, tar mig knappt ut ur huset. Skulle behöva hjälp och det ska kommunen vara skyldig att ordna.

Absolut inget sparat. Däremot CSN-lån.

Vad många "skulle" det blev.
Svar på tråden Förtidspensionär/sjukpension??? Nån som vet/kan??