• SnipSnapSnut

Ont nere i magen, tex om jag böjer mig eller reser mig...infektion?

Jag har från och till sedan ganska tidigt i graviditeten känt ömhet långt ner i livmodern. Om jag tex sitter på en stol och böjer mig framåt gör det jätteont. Ont när jag reser mig, ont när jag går. Kan därimellan ha dagar där det känns ok. Det känns också mot urinblåsan men inte som uvi. Jag har lämnat några odlingar som har visat på olika saker varje gång men inget som skulle behandlas. Idag fick jag dock svar att jag hade grampositiv blandflora och jag skulle lämna nytt prov imorgon. Kan detta jag känner ha med det att göra eller är det helt enkelt normalt att ha såhär ont? Nu har jag mer eller mindre haft ont i 4 veckor även då jag är stilla...som mensvärk....jag är idag i 38+5. Det är liksom inte sammandragningar eller så...utan ont...molande....

Ingen av mina kompisar har haft ont i magen innan förlossningen, inte såhär som jag, så jag undrar om det verkligen är normalt...

• Svar på tråden Ont nere i magen, tex om jag böjer mig eller reser mig...infektion?
  • ladysoul77

Det är inte foglossning då? Jag hade sådär vid min förra graviditet och det visade sig vara fogarna som spökade. Ont liksom i "pubisområdet"..?

• Videunge

När jag hade livmoderinflammation i v28 så hade jag så ont att jag till sist (på några dagar) inte kunde stå o gå. Det börja med lite ont i nedre magen, tilltog, o efter några dar jätteont i hela magen (men mest nere), konstant ont (inte sammandragningar), ont i alla ställningar o vad jag än gjorde. Jag hoppas du inte har det! Men det tror jag nog inte, om du haft ont i över 4 v. Det är nog bara att fråga bm o se till att de kollar crp o sådant.

• SnipSnapSnut

Crp...vad är det? Sänkan? Är den hög om man har en infektion? Alltså om det är bakterier?

• Jesca

CRP är inte samma sak som sänka (SR) men kan sägas vara ett mått på pågående inflammation/infektion i kroppen. CRP brukar stegra om man har en bakteriell infektion, kan även vara stegrat av inflammation. Måste dock inte vara stegrat vid infektioner.

• mammanov

Känner igen det där med att ha ont...när jag böjer mig ibland, reser mig upp hastigt, går ibland och bär saker! Kan ibland knappt vända mig i sängen, eller kliva upp ur sängen! konstigt...undrar vad detta kan vara?! Vet ni?
    Kramar

• xXMaLoXx
    mammanov skrev 2009-11-01 21:45:29 följande:
    Känner igen det där med att ha ont...när jag böjer mig ibland, reser mig upp hastigt, går ibland och bär saker! Kan ibland knappt vända mig i sängen, eller kliva upp ur sängen! konstigt...undrar vad detta kan vara?! Vet ni? Kramar
    Jag har likadant och har fått skicka odling för att kolla att det inte är uvi, väntar besked från min sista men tidigare så har jag inte haft några bakterier. Min BM gissar på att det istället handlar om ligamenten som inte riktigt hänger med när man rör på sig plus att bebben kan ge ett visst tryck nedåt. Ibland känns det som att någon har gett mig en redig spark rätt upp i skrevet, samtidigt som det spänner och värker lite som träningsvärk i nedre delen av magen och mot ljumskarna. Värst kan det som sagt bli om man suttit ner, ligamenten "drar ihop sig", när du sen reser sig så så kan rörelsen bli för snabb och det gör ont.
    Lägg till lite foglossning så är allt komplett, denna gör att det kan göra förbenat ont att vända sig eller resa sig ur sängen. Försök så gott det går att hålla ihop benen när du rör dig i sängen, lättare sagt än gjort många ggr. Ett glidlakan som man kan få låna på mvc underlättar en del.
  • mammanov
    xXMaLoXx skrev 2009-11-02 15:42:55 följande:
    Jag har likadant och har fått skicka odling för att kolla att det inte är uvi, väntar besked från min sista men tidigare så har jag inte haft några bakterier. Min BM gissar på att det istället handlar om ligamenten som inte riktigt hänger med när man rör på sig plus att bebben kan ge ett visst tryck nedåt. Ibland känns det som att någon har gett mig en redig spark rätt upp i skrevet, samtidigt som det spänner och värker lite som träningsvärk i nedre delen av magen och mot ljumskarna. Värst kan det som sagt bli om man suttit ner, ligamenten "drar ihop sig", när du sen reser sig så så kan rörelsen bli för snabb och det gör ont. Lägg till lite foglossning så är allt komplett, denna gör att det kan göra förbenat ont att vända sig eller resa sig ur sängen. Försök så gott det går att hålla ihop benen när du rör dig i sängen, lättare sagt än gjort många ggr. Ett glidlakan som man kan få låna på mvc underlättar en del.
    Okej, tack för tipsen! :)
Svar på tråden Ont nere i magen, tex om jag böjer mig eller reser mig...infektion?