• Riddarmamma

Få katt att sluta hoppa på handtaget

Någon som vet hur man bär sig åt för att få katten att sluta hoppa på handtaget till ytterdörren? Han vet hur man öppnar dörren och nu håller nya dörren på att bli alldeles sönderrepad (av klorna när han ramlar ner). Tacksam för kreativa tips!

• Svar på tråden Få katt att sluta hoppa på handtaget
  • Immer

Håll dörren låst, så att det inte lönar sej att hoppa. Han kanske tröttnar. Så har jag alltid fått göra med mina hundar, som åxå gärna skulle gå ut och kolla lite på egen hand..! Maskera dörren så den inte blir repig när han trots allt försöker.

• SolOchSnö

Håll alltid dörren låst som sagt.

Tyvärr måste jag säga att mina katter hoppar på ytterdörren hela tiden för de vet att andra dörrar kan öppna sig när de hoppar. Om man absolut vill få katten att sluta kan man kanske stryka på något som luktar starkt på dörrhandtaget, typ tea tree oil eller ättika. Fast det luktar ju illa för människor också...

• Juno
    Ethi skrev 2009-10-27 23:06:26 följande:
    Vänd dörrhandtaget
    Ethi - du är för klurig {#lang_emotions_wink} Kompetenser som utvecklas hos en småbarnsmor

Självklart vänder TS på handtaget precis som man gör när man har små barn. Behövs förmodligen bara ett tag innan katterna vänjer sig av med hoppandet
  • Marystar
    Ethi skrev 2009-10-27 23:06:26 följande:
    Vänd dörrhandtaget
    Exakt, så gjorde mina föräldrar med deras handtag och det fungerade! :)
  • Sorbus

Jag tror också på att låsa dörren. En katt som vi hade tidigare kom också på att man kunde öppna dörren. Inte så dumt egentligen eftersom han kunde gå ut själv utan att vi behövde springa och öppna åt honom, men han stängde ju aldrig efter sig... Sedan hade vi alltid dörren låst och då slutade han försöka.

• Riddarmamma

Hmm, ja det kanske fungerar att vända på handtaget. Dörren är ofta låst, men det har inte hejdat honom. Dessutom försöker han öppnat MOT sig och envis som han är så tror han att det ska gå varje gång... En trasa med tea tree oil kanske det är större framgång med, vid närmare eftertanke. Ska testa! Tack för tipsen!

Svar på tråden Få katt att sluta hoppa på handtaget