• Anonym

Hur få bort svettlukt från kläder?

Många av mina linnen och tröjor har fått en svettlukt under armarna som "kommer igång" när man använder dom. Fast dom är nytvättade och rena så börjar det lukta under armarna när den blir kroppsvärmd.
    Hur kan man få bort sånt? Dom är ju helt förstörda. En del vita tröjor har blivit gula under armarna också...

• Svar på tråden Hur få bort svettlukt från kläder?
  • Anonym (Bra fråga)

Det problemet har jag med. Finns det nåt husmorstips mot det där med lukt som kommer fram efter ett tag?

• Anonym

Jag har inte det problemet, men tänkte ändå passa på att svara - kanske det är antingen pga för svagt tvättmedel eller för "dålig" deo?

• EJai

ar man en gång fått denna svättlukt går den ite bort. aldrig hört någon kunna lösa detta inte ens dem på kemtvätt.

• Ulle73

Mitt ex buggade mycket och det gick några t-shirts per kväll. Tyvärr så började de efter ett tag att lukta omgående när han började bli varm även om han var nyduschad och kläderna nytvättade. Började då tvätta dem i 60 grader istället för 40 och det försvann.

• Lindreas

Kära vänner, det finns en enkel lösning på era problem; ättika! Antingen lägger man kläderna i blöt i ättika och vatten, eller så kör man dem direkt i maskinen med ättika. Funkar nästan alltid, billig och värt att testa! :)

• Lindreas

Tja... I tvättmaskinen så funkar det att fylla en såndär tvättboll och i en tiolitershink med vatten så kan det kanske vara lagom med ett par deciliter. Det är inte så noga, ättika ger ingen kvarstående lukt och ingen färgförändring av kläder. :)

• Anonym (Bra fråga)
    Lindreas skrev 2009-10-27 21:04:14 följande:
    Kära vänner, det finns en enkel lösning på era problem; ättika! Antingen lägger man kläderna i blöt i ättika och vatten, eller så kör man dem direkt i maskinen med ättika. Funkar nästan alltid, billig och värt att testa! :)
    har redan testat det och 60 grader...
  • Anonym (Bra fråga)

Anonym (Bra fråga) skrev 2009-10-28 07:28:23 följande:

har redan testat det och 60 grader...
    funkar inte på mina kläder
  • Lor

2-3 skedar bikarbonat som du lägger i trumman, tillsammans med tvätten. Försvinner garanterat.

• Anonym (MissA)

Sök på "eget sköljmedel" sen har du 2-3msk i sköljfacket när du tvättar .

Gör rent filtret i tvättmaskinen sen häller du i trumman en flaska 24% ättika. Starta maskinen på 90-95 grader UTAN förtvätt.

Låt sen luckan stå öppen efter varje tvätt.

Svar på tråden Hur få bort svettlukt från kläder?