• Pingla med en åsikt

Kan jag äta räkor som gravid?

Hej alla ni som är pålästa! Jag har två frågor:
    1) kan jag äta räkor som gravid?
    2) Vet att man kan äta kokta kräftor. Men vilka kräftor är kokta? Frysta kräftor i butiken är väl kokta? Kräftor i spa då - sådana man köper färska på burk?

Tacksam för svar inför kvällens middag =)
    kram Pinglan i v 6 +6

• Svar på tråden Kan jag äta räkor som gravid?
  • Kajsan

Alla skaldjur är ju kokta, förutom ostron då.
    Så kräftor och räkor äe helt ok!

• Kajsan

guldplutt

Fast de äter man ju inte om de inte kokas först

• guldplutt

Just det Tänkte bara för att man ska veta vad som är vad, om man inte redan vet hur skillnaden ser ut.

• Pingla med en åsikt

alltså är räksallader eller kräftsallader helt ok? Jag som aktat mig för dem i två veckor....
    *börja mumsa igen*

• Pingla med en åsikt

lusläser på kräftstjärtsburkarna men det står inte ett ord om att de skulle vara kokta....
    *hm...*

• pannkaka

När vi var i Frankrike och åt skaldjurstallrik fick vi råa musslor. Så utomlands kan man nog få råa skaldjur. Fast i Sverige äter man ju aldrig skaldjur, förutom ostron, råa.

Självklart kan du äta kräftstjärtar eller räkor från burk!!! :)

• Panna82

Ät, ät, ät! Det är ingen fara alls. Okokta är ju alldeles gråa....

• invo

Råa kräftor och räkor är inte röda/rosa - de ändrar färg när de blir kokta, dvs från svarta/grå till röda/rosa. Käka på bara!

Känner igen denna mathysteri, har själv varit där och är där igen titt som tätt.... till min sambos stora irritation.Kommer ihåg när Annika Jankell skrev i Föräldar och barn (heter den väl...?) att det var farligt att äta räkor som gravid, då var det inte kul här hemma...

Pannkaka: Råa musslor? Ja, som gravid utomlands är jag ett jobbigt resesällskap kan jag lova - jag lider verkligen med min omgivning! Levde x antal dagar på bröd och sylt i grekland innan jag lugnade mig lite...

• pannkaka

När vi var i Italien iddes jag inte bry mig så mycket så jag åt lite av den fantastiskt goda mozzarellan trots att den förmodligen inte var pastöriserad. Jag orkar inte bli hysterisk - har nog fuskat med det mesta (men inga stora mängder).

Svar på tråden Kan jag äta räkor som gravid?