• vårtulpan

En Russian blue katt som vi tar hand om några dar. Vad tänka på??

Har en 10-årig hankatt som går runt här nu och bekantar sig. Hans matte ligger inlagd på sjukhus.
    Han har varit här i tio timmar och har ännu inte gått på lådan, tror han vill ut men jag törs inte släppa ut honom än ifall han springer iväg...
    Han är rumsren men tänk om han kissar/bajjar inne, för att han är van vid att gå ute.
    Tips?

• Svar på tråden En Russian blue katt som vi tar hand om några dar. Vad tänka på??
  • Queequeg

Ta och sätt honom på lådan för att visa honom vad den är. Sedan brukar det där gå automatiskt, det är en helt ny milja med nya dofter osm han hamnat i det kan ta ett tag innan har bekantat sig med den så pass att han kan slappna av och gå på lådan.

Det är rätt vanligt att de går på lådan eller går och äter på natten då alla har gått och lagt sig osv, då brukar de våga sig fram och göra sådant.

Det är oftast ingen att oroa sig över.

Det bästa är att låta honom vara och ta det hela i hans takt.

Jag skulle inte släppa ut honom i dags läget även om han visar att han vill ut.

Han måste först och främt bekanta sig med omgivningen inomhus och känna sig trygg där, innan man kan tänka på att släppa ut honom om han är utekatt. Är han innekatt ska han stanna inne.
    Är han utekatt så skulle jag minst låta det gå en vecka eller mera innan han fck gå ut.

Pskulle inte släppa ut honom alls, men så har jag innekatter.

• skorpionen80

Jag skulle inte släppa ut honom alls, endast gå ut med honom i sele. Det är ni som har ansvar över honom, vad händer om han inte kommer tillbaka? Jag som ägare skulle bli fly förbannad om katten kom bort hos kattvakten (särskilt om denne släppt ut katten frivilligt). Iom att katten kommit till ny miljö är det mycket möjligt att den tycker det är OK att vara inne hela tiden även om den är van vid att gå ut.

• eeos

När vi köpte våran honkatt från katthemmet så höll hon sig i 24 timmar.

Visa han lådan flera ggr.

SLÄPP INTE ut han.
    Han ska vara inne. Han vet inte vart han "bor" just nu.

Fjäska för han..
    Köp hem lite billig vit fisk..

• TheMother
    skorpionen80 skrev 2009-10-28 08:08:14 följande:
    Jag skulle inte släppa ut honom alls, endast gå ut med honom i sele. Det är ni som har ansvar över honom, vad händer om han inte kommer tillbaka? Jag som ägare skulle bli fly förbannad om katten kom bort hos kattvakten (särskilt om denne släppt ut katten frivilligt). Iom att katten kommit till ny miljö är det mycket möjligt att den tycker det är OK att vara inne hela tiden även om den är van vid att gå ut.
    Instämmer.

En katt behöver dessutom vara inne på nya stället minst i ett par månader för att lära sig var den hör hemma.

Går det inte att höra med kattens matte om den ens brukar använda lådan?
    Ta ut katten i sele om den tvunget måste ut, låt den inte gå själv.
  • vårtulpan

Nu har han gjort ifrån sig på lådan en gång i alla fall, på natten, som nån skrev... ;)
    Vi är sista valet för kattägaren, hon kanske inte kommer hem igen och ingen annan kan ha katten.... Men för det ska vi försöka ta hand om honom så gott det går.
    Han är väldigt skygg och ligger bara under sängen hela dagen. Tror han är rädd för alla barnljud, trots att de är snälla mot honom så låter de ju mer än han är van vid (bott hos en äldre dam).

• Havanna82

Jag tycker inte du ska göra något speciellt, förutom att visa honom till toan en gång. Det brukar ta ett tag innan de äter och går på toan, men det kommer.

Jag antar du fick med mat från ägaren som den är van? Ge den maten, så han inte blir dålig i magen.

Släpp inte ut katten!

Svar på tråden En Russian blue katt som vi tar hand om några dar. Vad tänka på??