• Anna 30

Trots o bråk - jag blir så trött...

Håller på att bli tokig på vår 3-åring. Han trotsar och protesterar mot allt sedan 2 månader tillbaks. Idag när vi skulle börja göra honom färdig för sängen (samma rutin som alltid) så var det sånt skrikande så min man (som är hemma med barnen nu) till sist tog på sig hörselskydd... Utlösande denna gång var att 3-åringen blev helt galen över att han inte fick ta av sig sockarna själv. När vi (ovetade om detta från början) försäkte backa och sätta på sockarna igen så var det försent. Han skriker som att vi håller på att mörda honom. Försöker hålla om honom men det hjälper inte. Till sist gav han sig på lillebror (med sparkar) och detta accepterar vi inte utan då lyfte jag bort lillebror och lät honom sitta där tills pappa kom med pyjamsen. Såna här konflikter har vi 100 st om dagen och det är oerhört påfrestande... Känner att vi försöker allt; lirka, backa bandet, bli arga, lyfta bort honom, hålla om honom och inget hjälper. När vi är borta så går det ofta bättre men inte idag då vi var på öppna förskolan och han fick ett utbrott för att de skulle städa innan samlingen... Hur gör ni med trotsiga barn? Tacksam för en taktik som vi kunde prova. Tilläggas kan att han inte går på dagis. Vi valde att ta hem honom när han fick en lillebror för att år sedan. Det har gått jättebra fram tills nu då vi träffas mycket barn - både hemma och på öppna förskolan. Har ni börjat fundera på om dagis kan vara ett alternativ - att det inte räcker med de aktiviteter vi har... Vi gör mycket saker med barnen - simmar, går på museer, bio etc. så jag känner inte att de är "försummade" på något sätt. Någon av oss är med den hela tiden och ägnar nästan all tid åt dem. Jobbigast är nog att han ger sig på sin lillebror så mycket nu. Inte slår men kan hålla fast honom och sparka mot honom. Känner att han inte får något eftersom allt fokus sätts på 3-åringen. Försöker att berömma för allt bra han gör och "lyfta" honom men det är som att vår goa kille har blivit helt förbytt. Tips till en mycket trött mamma?

• Svar på tråden Trots o bråk - jag blir så trött...
  • Jag går och fiskar

Jag tror att dagis några timmar kan vara bra, så att han får lite egentid! Det kan också vara bra att ni delar på er och tar var sitt barn ibland, så att han får göra egna saker.

Jag kämpar på med en femåring som är likadan mot treårig lillebror. Vi försöker ge dem egentid med varsin förälder ibland, så att de får känna sig lte speciella och slippa tampas om uppmärksamhet.

Det finns en jättebra bok som jag håller på att läsa; De otroliga åren, om barn mellan två och åtta år. Den ger många tips om problemlösning och "tänk".

• Pixolina

Känner igen det du skriver om trots, utbrott och trötthet. Det är som att trotsen i 3-årsåldern når nya höjder jämfört med förut, då man kunde rida ut en konflikt kring en viss situation en eller två gånger och sedan var det bra men nu är det inte så längre ...
    Jag försöker "bråka" om så lite som möjligt, verkligen välja mina strider, vilket vissa dagar är lättare sagt än gjort. Det som funkar bäst just nu är att locka med belöning.
    T ex: barnet sitter med fötterna på bordet och tar inte ner dem när jag säger till. Istället för att "hota" säger jag: Om du tar ner fötterna får du en god efterrätt/går vi ut efter maten och gungar/ åker pulka....
    Tycker det funkar okej. Och visst kan det ju ibland bli så att man själv känner sig grinig, provocerad och inte har ett skit lust att lirka .... men i längden kostar det mindre energi och ilska för det blir oftast inte samma negativa efterspel och känslor som när olika "hot" inte funkar och alla till slut blir arga och ledsna.

Svar på tråden Trots o bråk - jag blir så trött...