• lillan1975

snopp katarr

Min vovve har snoppkatarr e en okasrerad kille på 14 mån och nu sprutar jag koksaltlösning stakars liten......har era hanhundar ofta detta? och något mirakelmedeltips?

Mvh Linda

• Svar på tråden snopp katarr
  • köttbullelydnad

Mina har det typ aldrig, och får de så är det bara att rengöra med vatten så är det borta sen. Mirakeltips? Sorry, sitter inte på några. Hade gärna gjort.

• Ellenor

Mina vovvar har förhudskatarr ofta! Mest jämt faktiskt, Jag sprutar in väteperoxidlösning (På ordinering av veterinär) men det hjälper inte alltid, då blir det ett besök hos farbror doktorn, sen är det bra ett tag.. Sen kommer det igen!

• ModestyB
    Ellenor skrev 2009-10-27 21:53:32 följande:
    Mina vovvar har förhudskatarr ofta! Mest jämt faktiskt, Jag sprutar in väteperoxidlösning (På ordinering av veterinär) men det hjälper inte alltid, då blir det ett besök hos farbror doktorn, sen är det bra ett tag.. Sen kommer det igen!
    Jag gör som du. vet att man kan ta svagt blandad jodopax också. När jag sprutat in lösningen håller jag för och låter det sköljas runt där inne en stund. Min hund blir bra av detta. Behöver behandla ngn gång/år.
  • Rottis77
    Ellenor skrev 2009-10-27 21:53:32 följande:
    ModestyB skrev 2009-10-28 01:56:15 följande:
    Jag gör som du. vet att man kan ta svagt blandad jodopax också. När jag sprutat in lösningen håller jag för och låter det sköljas runt där inne en stund. Min hund blir bra av detta. Behöver behandla ngn gång/år.
    Hade ni kunnat tvätta er i ert eget underliv med detta?????
    Och att en vet rekommenderat detta är hemskt tycker jag, ja vet att det är en del vets som gör det, men tycker det är fruktansvärt dåligt av dom.

Man ska bara hålla sig till vanligt vatten, på sin höjd med lite lactasyl tvål i, men det är väldigt noga att skölja bort allt.

Får hunden mycket problem och blir väldigt irriterad fast man tvättat så bör man gå till vet och då kan man få utskrivet en antibiotika salva som man man ska spruta in i förhuden några dagar.
  • ModestyB
    Rottis77 skrev 2009-10-28 08:17:53 följande:
    Hade ni kunnat tvätta er i ert eget underliv med detta????? Och att en vet rekommenderat detta är hemskt tycker jag, ja vet att det är en del vets som gör det, men tycker det är fruktansvärt dåligt av dom. Man ska bara hålla sig till vanligt vatten, på sin höjd med lite lactasyl tvål i, men det är väldigt noga att skölja bort allt. Får hunden mycket problem och blir väldigt irriterad fast man tvättat så bör man gå till vet och då kan man få utskrivet en antibiotika salva som man man ska spruta in i förhuden några dagar.
    Att överanvända antibiotika ser jag verkligen inte som någon lösning.
    Undrar om du ens vet vad det är för medel jag pratar om? Väteperoxiden svider inte alls och min hund har aldrig någonsin reagerat med obehag, utan enbart lättnad.

Jag litar på min veterinär. Dessutom så irriterar bara vanligt vatten och lactacyd mer, eftersom det inte dödar bakterierna som orsakar irritationen från början. Lactacyd däremot kan jag inte tvätta mitt eget underliv med eftersom det torkar ut och ställer till det ngt oerhört.
  • Rottis77
    ModestyB skrev 2009-10-28 09:32:00 följande:
    Att överanvända antibiotika ser jag verkligen inte som någon lösning.Undrar om du ens vet vad det är för medel jag pratar om? Väteperoxiden svider inte alls och min hund har aldrig någonsin reagerat med obehag, utan enbart lättnad. Jag litar på min veterinär. Dessutom så irriterar bara vanligt vatten och lactacyd mer, eftersom det inte dödar bakterierna som orsakar irritationen från början. Lactacyd däremot kan jag inte tvätta mitt eget underliv med eftersom det torkar ut och ställer till det ngt oerhört.
    Jag skrev verkligen inte att man skulle överanvända antibiotika, utan om besvären blev STORA och besvärade hunden!

Och jo jag vet vad väteperoxid är då jag jobbar som djursjukvårdare och vet även att det faktiskt svider fast din hund inte visar det. Testa att själv tvätta dit underliv med det! Skulle aldrig få för mig att göra intimtvätt på mina djur med nåt annat än jag själv skulle använt.
  • ModestyB
    Rottis77 skrev 2009-10-28 09:55:47 följande:
    Jag skrev verkligen inte att man skulle överanvända antibiotika, utan om besvären blev STORA och besvärade hunden! Och jo jag vet vad väteperoxid är då jag jobbar som djursjukvårdare och vet även att det faktiskt svider fast din hund inte visar det. Testa att själv tvätta dit underliv med det! Skulle aldrig få för mig att göra intimtvätt på mina djur med nåt annat än jag själv skulle använt.
    Men om du jobbar som djursjukvårdare så borde du ju veta att man inte ska spola utom för att döda bakterier, vilket inga av dina förslag gör.

Det finns olika koncentrationer av väteperoxid, det är den svagaste man använder. Jag har fått stänk i ögat och det var inte värre än vanligt vatten.
  • Rottis77
    ModestyB skrev 2009-10-28 13:11:16 följande:
    Men om du jobbar som djursjukvårdare så borde du ju veta att man inte ska spola utom för att döda bakterier, vilket inga av dina förslag gör. Det finns olika koncentrationer av väteperoxid, det är den svagaste man använder. Jag har fått stänk i ögat och det var inte värre än vanligt vatten.
    Menar du på fullaste allvar att man enbart ska spola när där bakterier?? Varför ska man vänta tills det redan lyckats bli  en ordentlig förhudskatarr?? 

Jag vet mycket väl att det finns olika koncentrationer av väteperoxid och man ska inte använda NÅN på slemhinnor!
  • ModestyB
    Rottis77 skrev 2009-10-28 13:38:45 följande:
    Menar du på fullaste allvar att man enbart ska spola när där bakterier?? Varför ska man vänta tills det redan lyckats bli  en ordentlig förhudskatarr??  Jag vet mycket väl att det finns olika koncentrationer av väteperoxid och man ska inte använda NÅN på slemhinnor!
    Man ska INTE spola med vatten och/eller tvållösning-det var vad jag skrev. Och anledningen finner du också i mina ovanstående inlägg-det irriterar bara och kan skapa ännu större problem med bakterietillväxt om man är där och "pillar". Ska man spola ska man göra det med ngt antibakteriellt.

Då är det du mot sveriges samlade veterinärkår. Alla veterinärer jag pratat med gällande katarr i förhuden rekommenderar spolning med svag väteperoxidlösning.
    Har hunden inte katarr behöver man inte heller spola.
  • Rottis77
    ModestyB skrev 2009-10-28 14:21:20 följande:
    Man ska INTE spola med vatten och/eller tvållösning-det var vad jag skrev. Och anledningen finner du också i mina ovanstående inlägg-det irriterar bara och kan skapa ännu större problem med bakterietillväxt om man är där och "pillar". Ska man spola ska man göra det med ngt antibakteriellt.Då är det du mot sveriges samlade veterinärkår. Alla veterinärer jag pratat med gällande katarr i förhuden rekommenderar spolning med svag väteperoxidlösning.Har hunden inte katarr behöver man inte heller spola.
    Nä, jag har INTE hela sveriges veterinärkår mot mig! Hade jag rekommenderat dina tvätt tips till våra djurägare hade jag fått sparken!

Självkklart ska man inte tvätta förhuden HELA tiden på hunden, men om man märker att hunden börjar droppa eller slicka sig extra mycket ska man skölja med vatten först och främst, har hunden mycket problem tycker jag att man ska gå till vet och få utskrivet antibitika salva som man "sköljer" under några dagar, alltså man behandlar inte hela hunden, men mycket trevligare för hunden än att man sköljer med väteperoxid.

Har själv 2 st hanhundar en på 4 år och en på 10 år och jag ahr fått använda Antibiotika salvan på dom en gång vardera annars har det räckt med att spola några dagar med vatten och så har det varit borta.
  • NK80

Vad tror ni om kastrering? Hjälper det mot den förbaskade snopp katarren eller kommer det att komma tillbaka hela tiden (som den gör på vår hund)

• Rottis77
    NK80 skrev 2009-10-28 21:32:43 följande:
    Vad tror ni om kastrering? Hjälper det mot den förbaskade snopp katarren eller kommer det att komma tillbaka hela tiden (som den gör på vår hund)
    Der minskar en del, men det försvinner aldrig helt, det är intim hygien som gäller då och då.
  • jomin

Min veterinär rekommenderade att använda lactal (gel som är till för kvinnors underliv). Den finns på apoteket. Man skulle "spruta" in en tub om dagen i tre dagar. Efter att man "sprutat" in gelen så är det bara att gå ut och gå så att det rinner ut.

• ninanen
    Rottis77 skrev 2009-10-28 14:33:48 följande:
    Nä, jag har INTE hela sveriges veterinärkår mot mig! Hade jag rekommenderat dina tvätt tips till våra djurägare hade jag fått sparken! Självkklart ska man inte tvätta förhuden HELA tiden på hunden, men om man märker att hunden börjar droppa eller slicka sig extra mycket ska man skölja med vatten först och främst, har hunden mycket problem tycker jag att man ska gå till vet och få utskrivet antibitika salva som man "sköljer" under några dagar, alltså man behandlar inte hela hunden, men mycket trevligare för hunden än att man sköljer med väteperoxid. Har själv 2 st hanhundar en på 4 år och en på 10 år och jag ahr fått använda Antibiotika salvan på dom en gång vardera annars har det räckt med att spola några dagar med vatten och så har det varit borta.
    Min veterinär håller helt och hållet med dej, hon höll på å gå i taket när de på apotektet gett mej väteperoxid att skölja med. Jag skulle absolut inte använda det eller nått annat utan vanligt rent vatten först och främst!

Jag sköljde med väteperoxidet när jag köpt det, min hund rörde inte en fena och sa inte ett pip men han är sån säger absolut inget utan finner sej i de flesta situationer. Däremot slickade han sej om munnen rätt bra så obehagligt va det med all säkerhet!
  • lispotta

Jag ser att denna tråden är gammal. Men jag försöker få mig ett svar ändå!
    Jag har en liten hund som i några veckor tillbaka har toppen på snoppen ute till och från och slickar sig lite mer än vanligt. Har fått rådet att spola rent med mycket utspädd jodopax varannan dag i vecka. Har gjort detta två gånger nu, och idag när jag skulle spola igen så var toppen ute igen. Är det vanligt vid förhudskatarr eller är luftar han bara den? Han mår inte dåligt på något sett annars som märks. Om man puttar till honom brevid penis så åker den dirket in men ser ändå lite svullet ut.

Svar på tråden snopp katarr