• FOA

Hur stor del av lönen är det ok att lägga på dagisavgiften?

Hur mycket/stor del av ens lön är det ok att lägga på dagisavgiften innan det är dax att fundera på att vara hemma på heltid? Just för tillfället går 1/3 av min lön till dagisavgiften och när nummer 2 kommer blir det 2/3 (bor i London). Antar att det beror lite på hur kul man tycker att det är att jobba.

Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Hur stor del av lönen är det ok att lägga på dagisavgiften?
  • Cia o krabaten

Svårt att säga eftersom jag bor i Sverige och har det så bra jag har med avgifterna här.
    Men med våra avgifter så resonerar jag som så att jag inte vill ha barnen på dagis heltid utan ha kortare dagar och faktiskt ha tid med dem liet också.
    Men ska man tänka så med så dyra avgifter som ni har så går det ju nästan på ett ut...

Men då får man väl väga in vad man som förälder behöver för stimulans som gör att man kan ta vara på tiden med barnen sen, och inte bara vara less hela tiden.
    Samt vad man behöver för sin egen del för att må bra och även vad man orkar göra för att stimulera barnen om man nu skulle ha dem hemma.

• FOA

Cia o krabaten skrev 2009-10-27 22:26:34 följande:

Men då får man väl väga in vad man som förälder behöver för stimulans som gör att man kan ta vara på tiden med barnen sen, och inte bara vara less hela tiden. Samt vad man behöver för sin egen del för att må bra och även vad man orkar göra för att stimulera barnen om man nu skulle ha dem hemma.
    Lite sa jag tanker. Jobbar 8-3 (mannen lamnar och jag hamtar) med ett jattebra jobb, super dagis, svarforaldrar som staller upp sa jag har absolut inget att klaga over. Tror att mina funderingar handlar om att vi garna skulle vilja ha 3 barn vilket skulle betyda att hela min lon kommer att ga till att betala dagisavgiften.
  • Cia o krabaten

Men vid det laget, med barn nr3, så kasnke det närmar sig skola för den äldsta och då kasnke den inte kostar samma? ELler?

• FOA

Cia o krabaten skrev 2009-10-27 22:50:16 följande:

Men vid det laget, med barn nr3, så kasnke det närmar sig skola för den äldsta och då kasnke den inte kostar samma? ELler?
    Ja, har forsokt trosta mig med den tanken...
  • FOA
    Vaniljkex skrev 2009-11-02 19:15:47 följande:
    Kanske en nanny blir billigare an dagis for tre knattar?
    Kostar tyvarr (dock forstarligt) ungefar samma da man maste betala for nannyns semester och sjukersattning. Skulle hon sen bli gravid maste man betala for 9 manaders foraldrarledighet...
  • Vaniljkex

Har inte nanny sjalv (annu) sa jag har inte koll pa exakta kostnader. Runt £12 per timme for tva barn har jag hort. Lagligt minimum ar val 6 veckors mammapeng, sa jag tror inte att 9 manader ar ett maste, och valjer man en lite aldre dam sa torde risken for graviditet vara valdigt liten. Men, som sagt, jag har inte satt mig in i nannydjungeln annu. Hur som helst, barn ar ett kostsamt noje har i London

• FOA
    Vaniljkex skrev 2009-11-02 21:00:24 följande:
    Har inte nanny sjalv (annu) sa jag har inte koll pa exakta kostnader. Runt £12 per timme for tva barn har jag hort. Lagligt minimum ar val 6 veckors mammapeng, sa jag tror inte att 9 manader ar ett maste, och valjer man en lite aldre dam sa torde risken for graviditet vara valdigt liten. Men, som sagt, jag har inte satt mig in i nannydjungeln annu. Hur som helst, barn ar ett kostsamt noje har i London
    Ok, 6 veckor later ju inte sa farlig, inte mer an 1 ars semester ersattning. Traffade dock en kvinna via jobbet som blev tvungen att betala nannyns 9 manaders foraldarledigheten for lon till den nya nannyn vilket blev dyrt. Men de hade kanske nagot speciellt kontrakt.

£12 i timmen skulle i dagslaget kosta oss £260 mer i manaden an 2 dagisplatser (plus mat, holiday/sick cover etc).
  • Laurentia

Jag bor i Frankrike och här har vi andra förutsättningar än hos er. Trots billigare barnomsorg så är det vanligt att kvinnor tar ett uppehåll i karriären, eller går ner i arbetstid, under ett par två-tre år då tredje barnet kommer, särskilt om man är låginkomsttagare.

Här kommer mina tankar:
    Utöver lön och dagisavgift bör man väga in de direkta kostnader som tillkommer, så som lunch på jobbet, tunnelbanekort, m.m.

Finns det indirekta effekter, exempelvis via skatten? Här i Frankrike är skattesystemet familjebaserat, vilket gör att man betalar lägre inkomstskatt ju fler man försörjer, även inräknat en eventuell hemmavarande make/maka.

Hur ser pensionssystemet ut? I Frankrike kompenseras kvinnor som fått och försörjt barn genom ett antal månader mindre att arbeta för att få ut full pension. Detta är oavsett om man stannat hemma eller inte. Vad skulle du förlora i pension på att stanna hemma i stället för att jobba?

Och slutligen, vad innebär det för karriären att stanna hemma under ett par år? Vad har du för förutsättningar att få ett intressant jobb som passar dina kvalifikationer och din erfarenhet efteråt?

• Koffie

Tja, delvis är det en rent ekonomisk fråga - KAN man klara sig på en lön och stanna hemma? KAN man klara sig på 1/3 lön och ha dem på dagis? Vad f-n ska man göra om inget av alternativen funkar?

Sedan tycker jag att Laurentia kom med en massa vettiga synpunkter och tips på vad man kan väga in i beslutet. Det som gör det ännu svårare är om man dessutom tänker flytta utomlands igen och inte vet hur det kommer att bli med pensionskompensationer och dylikt sedan..(vad vet man nu öht om sin pension senare? pensionsåldern lär ju t ex höjas något år igen i rätt många länder).

Klurigt är det - det är barnens väl och ve mot ekonomi mot ens eget behov av att jobba..

Kan ni inte skaffa au-pair? Och om ni inte har plats för en au-pair, kanske dela med någon annan som har plats?
    Gå ned i arbetstid och gå ihop några vänner /grannar och passa varandras barn?

När vi bodde i Holland hade vi samma dilemma, och vi hade INTE råd att låta barnen gå på dagis heltid eller sluta jobba. Dessutom tyckte framförallt min man (och det är jag tacksam för i efterhand) att det var vansinne att slänga bort min utbildning och karriär för att gå hemma, isynnerhet som vi båda har samma bakgrund. Varför jag - bara för att jag är kvinna?
    Vi pusslade och pusslade - den nätt och jämnt hållbara lösningen var att ha barnen en dag på dagis, två dagar hos farföräldrarna och jobba 4 dagar i veckan var. Ner vi sedan plötsligt inte kunde ha barnen hos farföräldrarna längre blev det krisigt - vi hade tur och hittade en svensk dagmamma. Men det kostade också bortåt 450-500 euro i månaden och det blev för mycket för vår ekonomi, så vi gick back rejält varje månad. Men i samma veva blev min man erbjuden jobb i Sverige och vi tog chansen och flyttade, även om vi egentligen inte planerat det just då.
    Det var en guldchans för oss, och plötsligt gick hela ekonomin i hop sig och vi hade typ 10 000 kr mer i månaden att röra oss med, trots att alla andra inkomster och utgifter var jämförbara med i Holland.

• Mullet

Vi hade samma "problem" på Irland, om du har två barn kostar det nästan mer än vad du tjänar om man tänker på att man äter lunch ute och kostnader att ta sig till och från jobb. Tyvärr ser man där att kvinnor med 2 eller fler barn oftast får sluta jobbet i några år.
    Tyvärr finns ju inte heller Öppna Förskolor där som det finns i Sverige också så är man "full time mum" så måste man nog vara ganska påhittig för att inte bli helt knäpp. Men barn 1 kanske börjar skolan innen eller kort efter barn 3 kommer så då slipper man ju avgift för 3 barn... (klen tröst)..

• Vaniljkex

Fast har man inte en bra state school i narheten som man ar bekvam med att skicka sina barn till, sa har man ju avgift for privatskola, och den ar ju inte heller att leka med.

• FOA
    Laurentia skrev 2009-11-05 09:18:03 följande:
    Jag bor i Frankrike och här har vi andra förutsättningar än hos er. Trots billigare barnomsorg så är det vanligt att kvinnor tar ett uppehåll i karriären, eller går ner i arbetstid, under ett par två-tre år då tredje barnet kommer, särskilt om man är låginkomsttagare. Här kommer mina tankar: Utöver lön och dagisavgift bör man väga in de direkta kostnader som tillkommer, så som lunch på jobbet, tunnelbanekort, m.m. Finns det indirekta effekter, exempelvis via skatten? Här i Frankrike är skattesystemet familjebaserat, vilket gör att man betalar lägre inkomstskatt ju fler man försörjer, även inräknat en eventuell hemmavarande make/maka. Hur ser pensionssystemet ut? I Frankrike kompenseras kvinnor som fått och försörjt barn genom ett antal månader mindre att arbeta för att få ut full pension. Detta är oavsett om man stannat hemma eller inte. Vad skulle du förlora i pension på att stanna hemma i stället för att jobba? Och slutligen, vad innebär det för karriären att stanna hemma under ett par år? Vad har du för förutsättningar att få ett intressant jobb som passar dina kvalifikationer och din erfarenhet efteråt?
    Interesanta funderingar.

Har just inga extra kostnader pga jobbet, maste ha ett busskort iallfall. Skulle nog bli mer spenderande om jag var hemma (fika, ebay etc - ha ha!). Pensionen ar ocksa oforandrad. Min karriar skulle daremot bli lidande - pluggat 4 ar pa hogskolan och har lyckats dubbla min lon sedan jag borjade pa min nuvarande arbetsplats for 5 ar sedan.

Ska daremot bli interesant att se hur det hela funkar med 2 barn.
  • FOA
    Koffie skrev 2009-11-05 10:59:10 följande:
    Tja, delvis är det en rent ekonomisk fråga - KAN man klara sig på en lön och stanna hemma? KAN man klara sig på 1/3 lön och ha dem på dagis? Vad f-n ska man göra om inget av alternativen funkar? Sedan tycker jag att Laurentia kom med en massa vettiga synpunkter och tips på vad man kan väga in i beslutet. Det som gör det ännu svårare är om man dessutom tänker flytta utomlands igen och inte vet hur det kommer att bli med pensionskompensationer och dylikt sedan..(vad vet man nu öht om sin pension senare? pensionsåldern lär ju t ex höjas något år igen i rätt många länder). Klurigt är det - det är barnens väl och ve mot ekonomi mot ens eget behov av att jobba.. Kan ni inte skaffa au-pair? Och om ni inte har plats för en au-pair, kanske dela med någon annan som har plats? Gå ned i arbetstid och gå ihop några vänner /grannar och passa varandras barn? När vi bodde i Holland hade vi samma dilemma, och vi hade INTE råd att låta barnen gå på dagis heltid eller sluta jobba. Dessutom tyckte framförallt min man (och det är jag tacksam för i efterhand) att det var vansinne att slänga bort min utbildning och karriär för att gå hemma, isynnerhet som vi båda har samma bakgrund. Varför jag - bara för att jag är kvinna? Vi pusslade och pusslade - den nätt och jämnt hållbara lösningen var att ha barnen en dag på dagis, två dagar hos farföräldrarna och jobba 4 dagar i veckan var. Ner vi sedan plötsligt inte kunde ha barnen hos farföräldrarna längre blev det krisigt - vi hade tur och hittade en svensk dagmamma. Men det kostade också bortåt 450-500 euro i månaden och det blev för mycket för vår ekonomi, så vi gick back rejält varje månad. Men i samma veva blev min man erbjuden jobb i Sverige och vi tog chansen och flyttade, även om vi egentligen inte planerat det just då. Det var en guldchans för oss, och plötsligt gick hela ekonomin i hop sig och vi hade typ 10 000 kr mer i månaden att röra oss med, trots att alla andra inkomster och utgifter var jämförbara med i Holland.
    Aven om en au-pair skulle varar det billigaste alternativet kommer jag nog tyvarr inte orka att ha nagon boende hos oss...

Kanske kan fa tag i nagon annan mamma och passa varandras barn - enda cruxet ar att jag jobbar 5 dagar i veckan (slutar dock 15.00 och 1 dag i veckan ar sonen hos farmor).

Interesant att lasa om du ni hade det i Holland.
  • Koffie
    FOA skrev 2009-11-07 22:44:46 följande:
    Aven om en au-pair skulle varar det billigaste alternativet kommer jag nog tyvarr inte orka att ha nagon boende hos oss...
    Det kan ju funka att dela au-pair med någon annan som kanske har bättre plats/lust/ork att ha någon som bor hos dem - eller, inte helt ovanligt faktiskt, gå ihop några stycken och hyra ett rum någon annanstans för au-pairen..
Svar på tråden Hur stor del av lönen är det ok att lägga på dagisavgiften?