Laurentia skrev 2009-11-05 09:18:03 följande:
Jag bor i Frankrike och här har vi andra förutsättningar än hos er. Trots billigare barnomsorg så är det vanligt att kvinnor tar ett uppehåll i karriären, eller går ner i arbetstid, under ett par två-tre år då tredje barnet kommer, särskilt om man är låginkomsttagare. Här kommer mina tankar: Utöver lön och dagisavgift bör man väga in de direkta kostnader som tillkommer, så som lunch på jobbet, tunnelbanekort, m.m. Finns det indirekta effekter, exempelvis via skatten? Här i Frankrike är skattesystemet familjebaserat, vilket gör att man betalar lägre inkomstskatt ju fler man försörjer, även inräknat en eventuell hemmavarande make/maka. Hur ser pensionssystemet ut? I Frankrike kompenseras kvinnor som fått och försörjt barn genom ett antal månader mindre att arbeta för att få ut full pension. Detta är oavsett om man stannat hemma eller inte. Vad skulle du förlora i pension på att stanna hemma i stället för att jobba? Och slutligen, vad innebär det för karriären att stanna hemma under ett par år? Vad har du för förutsättningar att få ett intressant jobb som passar dina kvalifikationer och din erfarenhet efteråt?
Interesanta funderingar.
Har just inga extra kostnader pga jobbet, maste ha ett busskort iallfall. Skulle nog bli mer spenderande om jag var hemma (fika, ebay etc - ha ha!). Pensionen ar ocksa oforandrad. Min karriar skulle daremot bli lidande - pluggat 4 ar pa hogskolan och har lyckats dubbla min lon sedan jag borjade pa min nuvarande arbetsplats for 5 ar sedan.
Ska daremot bli interesant att se hur det hela funkar med 2 barn.