• pemi

Progesteron vaginalt/rektalt ingen skillnad!

Startar en ny tråd om detta då det är intressant och många undrar över just detta.
    Har kollat upp detta både på nätet och i läroböcker från min sjuksköterskautbildning.

Det spelar altså ingen roll var man tar dom! Det det man tar rektalt tas upp av det kapillärnät som finns där och som tömmer sig i vena cava inferior (nedre hålvenen) . Det som absorberas här förs ut i blodbanan utan att först metaboliseras i levern. Det inebär att läkemedlet i stor utsträckning undgår förstapassagemetabolismen.

Är samma sak med vaginala läkemedel, även här undgår det förstapassagemetabolismen i lever. Hittar tyvärr däremot ingen exakt infom om i vilket kärlsystem läkemedlen hamnar. Får återkomma om jag hittare mer exakt info.

Men som sagt det är ingen som hellst skillnad om man stopper vaggisarna fram eller bak! Är givetvis skillnad med andra preparat som SKA ha lokal effekt i slidan. Men då är det just den lokala effekten man är ute efter. Detta gäller tex pevaryl/canasten mot svamp.

Hittade info i bla:
    Illustrerad farmakologi 1 (Terje Simonsen & Jarle Aarbakke) och även i Farmakologi (Erik Lunell).

pemi

• Svar på tråden Progesteron vaginalt/rektalt ingen skillnad!
  • Angla

Men du står det uttryckligen om Progesteron i bäckerna? Just progesteron kanske är ett undantag typ. För jag har fortfarande svårt att tro att dessa två läkare jag nämde skulle skriva fel.

• fröken fru

Det verkar ändå som de vill att man ska ta det vaginalt högt upp i slidan, det är ju dit det skall, men visst det går ju ut i blodet på samma sätt, rent instinktivt tycker jag det känns bäst att ta de vaginalt annars skulle de säkert varit enklare rektalt i tanke på allt klabb och då hade väl kliniken rekomenderat det i stället om de inte gjorde någon skillnad, som sagt säkert inga större skillnader men ändå

Ffru/ ssk

• pemi

Men Angla. Skriver han altså rektal administrering? För även vid peroral administrering sker ju upptag via tarmen och DÅ går det via levern. Men det är ju skillnad på ändtarmen som har en typ av slemhinna och de andra tarmarna. Står inte specifikt om progeteron i mina böcker, men jag har svårt att tro att progeteron genomgår förstapassagemetabolismen om inga andra läkemedel gör det. Vad läser du för bok?

Lite info:

www.umu.se/pharm-neuro/pharmacology/utbildning/med/Farmakokinetik.pdf

• pemi

Nu såg jag vad läkarna och boken hette, mitt dator hade inte uppdaterat inlägget?!

Måste forska vidare i detta.

pemi

• Angla

Infon är hämtad från boken Infertilitet kap.11 som är skrivet av Matts Wikland och Julius Hreinsson. Boken är tryck år 2005 och granskad av andra läkare.

Men Pemi varför skulle en läkare som har arbetat med detta i över 20 år och är VD för två av Sveriges största och kanske finaset kliniker skriva fel i en bok? En bok som dessutom används för utbildning dvs den är student material och därför noga kollad? Kanske de böcker du funnit är senare utgivna? Eller också är det som vanligt inom IVF att alla tycker olika!

Och så svaret då....

Det står att sättet att administrera detta på varioerar beroende på vilken studie man läsaer - hmmm som om vi inte visste det?!
    Vidare sås kriver han att oralt inte är bra då det mesta då bryts ner i levern och inte når livmodern. Av samma skäl bör man inte administrera det analt som suoppositorier för att även då kommer det brytas ner i levern innan det når livmodern.
    Hans kriver också att de två administrationsvägarna som ger bäst tillgänglihet för endometriet är i.m. respektive vaginal applikation.

• Angla

Bra att du såg vilken bok det var för jag missade den frågan.

• Fiaflopp

Då är det skam att så många läkare säger att det inte spelar roll!
    OCH väldigt konstigt...

• pemi

Verkar ju vara så att de inte är eniga ja... Att oralt leder till förstapassagemtabolism via levern är vi ju engiga om iaf.

Men jag tycker det är konstigt om det är skillnad med progesteron, men samtidigt kan/vill man ju inte idiotförklara Matts Wikland och Julius Hreinsson heller.

*Läser för fullt*

• Angla

Nej jag tror nog de bör ha kunskap och veta vad de pratar om. Visst sen kan allt förändras över en natt med en ny forskning men då boken är skapligt ny håller ju inte det argumentet heller.

Svar på tråden Progesteron vaginalt/rektalt ingen skillnad!