• Anonym (vill va osynlig)

Är det bara jag som är asocial och inte gillar att umgås?

Jag är en tjej som alltid har trivts väldigt bra själv. Jag har inte det här behovet av att umgås med folk. Kontakt via nätet passar bättre. Då slipper man ses och det finns inga krav på att vara social alls.

Tyvärr ser samhället annorlunda på det här. Vi ses som udda och märkliga och till och med lite provocerande för att vi är så här.

Har en kille som är väldigt utåtriktad, social och älskar att omge sig med folk. Det ska umgås med kompisar hit och dit.

Jag har inget intresse för familjemiddagar med svärföräldrar eller träffar med hans syskon och deras barn.

Nu när det planeras barn och så känns det ännu jobbigare. Jag kommer inte vilja ha släkten springandes här för att gulla med barnet hela tiden. Jag har så stort behov av att få vara ensam. Killen är en självklarhet att ha här med ingen annan.

Någon mer som känner såhär. Jag kan ju inte vara ensam om det.

Jag är heller inte den som kallpratar med folk hit och dit och pratar med alla jag möter. Jag får inte ut något av det.

Nu pratas det om att jag har social fobi och folk vill att jag söker hjälp för det. Varför inte bara acceptera att det finns vi som är mindre sociala än andra.

• Svar på tråden Är det bara jag som är asocial och inte gillar att umgås?
  • Queenie70

Jag ids inte heller umgås med folk. Jag gillar att vara ensam Alla är vi olika bara. Jag öppnar inte dörrn om nån människa skulle komma förbi utan att meddela i alla fall nån dag innan. Tja, det skulle va syrran eller mamma då.....

• Anonym (Carolin)

Jag är inte helt asocial, men gillar definitivt att bara vara hemma och fundera i min ensamhet (eller, mannen är också hemma). Träffar vänner 1-2 ggr i månaden och träffar folk via jobbet. Det är alldeles lagom för mig.

Ibland kan jag känna mig misslyckad som inte är en sån där person "på språng", men samtidigt har jag accepterat mig själv och mitt behov av att vara ensam. Jag gillar också nätet och umgås mycket med bekanta och vänner via facebook och mail.

När jag träffar folk trivs jag bäst i samtal där man bara är två som pratar, när det blir gruppdiskussioner blir jag väldigt tyst och osynlig. Plus att jag emellanåt kan få svårt att höra/ ta in vad folk säger när flera pratar samtidigt.

Jag gillar att kallprata med människor om tillfälle uppstår, men jag söker inte upp sådana situationer. Det är lättare att prata med okända än med personer man förväntas prata djupt med, tycker jag.

Har du alltid var asocial eller är det något du blivit med åren?

Anonym (Carolin) skrev 2009-10-27 23:17:24 följande:
    Jag är inte helt asocial, men gillar definitivt att bara vara hemma och fundera i min ensamhet (eller, mannen är också hemma). Träffar vänner 1-2 ggr i månaden och träffar folk via jobbet. Det är alldeles lagom för mig. Ibland kan jag känna mig misslyckad som inte är en sån där person "på språng", men samtidigt har jag accepterat mig själv och mitt behov av att vara ensam. Jag gillar också nätet och umgås mycket med bekanta och vänner via facebook och mail. När jag träffar folk trivs jag bäst i samtal där man bara är två som pratar, när det blir gruppdiskussioner blir jag väldigt tyst och osynlig. Plus att jag emellanåt kan få svårt att höra/ ta in vad folk säger när flera pratar samtidigt. Jag gillar att kallprata med människor om tillfälle uppstår, men jag söker inte upp sådana situationer. Det är lättare att prata med okända än med personer man förväntas prata djupt med, tycker jag.Har du alltid var asocial eller är det något du blivit med åren?
    Okej men du låter ändå lite som jag. Kanske lite mer social. Jag skulle nog säga att det blivit värre och värre med åren. Men jag vet inte varför. Så därför misstänker jag att det är sådan jag är helt enkelt.
  • Anonym

Jag är ungefär som du TS. Jag är väldigt social på dagarna och älskar att träffa nytt folk och pratar både i grupp och två och två.

MEN får jag inte vara ifred på kvällarna, hemma själv, då får jag panik. Ensamhetsbehovet har alltid varit stort. jag måste alltid återhämta mig efter att ha varit med folk, och jag får panik om någon ska sova över eller om någon kommer oanmäld.

Jag har alltid varit mycket ensam, ända sedan barnsben. Det är så jag stärker mig. Jag läser, dricker kaffe, skriver, tittar på TV, surfar, fantiserar, lyssnar på musik... Jag måste ha det, det är rent livsnödvändigt.

Kan inte tänka mig att vara sambo med någon igen heller.

• Anonym (Carolin)

Anonym (vill va osynlig) skrev 2009-10-27 23:23:08 följande:

Okej men du låter ändå lite som jag. Kanske lite mer social. Jag skulle nog säga att det blivit värre och värre med åren. Men jag vet inte varför. Så därför misstänker jag att det är sådan jag är helt enkelt.
    Ja, jag kände igen mig jättemycket i trådstarten!

För mig har det också blivit värre med åren. Både på ett bra sätt (jag känner mindre stress över att jag inte är så social) och på ett mindre bra sätt (jag känner mig mer och mer "off" när jag väl träffar folk).

Jag tycker vi ska vara stolta över oss själva, att vi gör det vi mår bra av. Tänk om vi tvingat oss att umgås med folk jämt! Då är det bättre att vara hemma i lugn och ro och känna sig i takt med sig själv. Min man är ganska lik mig, om inte ännu mindre social. Han träffar också folk via jobbet och sina vänner någon gång i veckan, men har inget behov av att ta hem dem eller umgås mer organiserat. Vi trivs i varandras sällskap, det räcker gott och väl.

• Mariohn

Jag kommer att sprängas om jag inte får påpeka att ordet asocial inte öht är detsamma som osocial. Ingenting tyder på att TS är något annat än osocial.

• Anonym (Carolin)
    Anonym skrev 2009-10-27 23:29:53 följande:
    MEN får jag inte vara ifred på kvällarna, hemma själv, då får jag panik. Ensamhetsbehovet har alltid varit stort. jag måste alltid återhämta mig efter att ha varit med folk, och jag får panik om någon ska sova över eller om någon kommer oanmäld. Jag har alltid varit mycket ensam, ända sedan barnsben. Det är så jag stärker mig.
    Jag kunde inte ha beskrivit det bättre själv...

Minns att släkten tyckte jag var lite skum som satt ensam på rummet så mycket. När de kom in till mig kunde jag ligga i sängen och titta i taket och fundera. Mycket underligt i deras värld.

"Ensamtid är styrketid", det skulle göra sig fint i korsstygn på en väggbonad.
    Mariohn skrev 2009-10-27 23:43:29 följande:
    Jag kommer att sprängas om jag inte får påpeka att ordet asocial inte öht är detsamma som osocial. Ingenting tyder på att TS är något annat än osocial.
    Vad är skillnaden enligt dig? För mig är det samma sak.
  • Sofiero

Ts, det du skrev kunde precis lika gärna varit jag som skrivit...!! Det var EXAKT jag!!

• Mariohn

Anonym (vill va osynlig) skrev 2009-10-27 23:47:31 följande:

Vad är skillnaden enligt dig? För mig är det samma sak.
    Haha enligt mig?? Orden betyder inte samma sak! Någon som är asocial är någon som har ett problem att passa in i samhället eftersom vederbörande har ett beteende som inte är att klassa som normen. Att vara osocial är att vara som du beskriver och som jag också är. Nämligen att uppskatta att vara ensam och helt enkelt inte vara särskilt intresserad av att omge sig med folk. Det är inte något man kan tycka till om. Slå upp orden.
Svar på tråden Är det bara jag som är asocial och inte gillar att umgås?