• TeeTee

Gravid och tok-sugen på Coca Cola!

Jag är gravid i vecka 12 och mår illa dygnet runt. Jag vet av erfarenhet att mediciner mot illamående inte funkar, så jag har testat alla huskurer som finns. Jag måste äta ungefär varannan timme och sen har jag hittat: saltlakrits och coca cola!

Jag får kväljningar av vatten. Jag har testat med och utan kolsyra, med och utan citrus, med och utan is -you name it. Men jag mår verkligen illa av vatten.

Hur tänker ni? Ska man vara tacksam att man får i sig vätska och har hittat något som lindrar illamåendet, eller ska man vara orolig för att Coca Cola ändå innehåller ganska mycket socker och desutom koffein? Jag försöker begränsa mig till ungefär en halv liter om dagen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-28 08:30
    Tänkte bara uppdatera om att jag inte äter några stora mängder lakrits, så den biten är jag inte så orolig för. Det blir kanske 10-20 bitar pr dag max.

• Svar på tråden Gravid och tok-sugen på Coca Cola!
  • Lorelei
    TeeTee skrev 2009-10-28 08:10:39 följande:
    Jag är gravid i vecka 12 och mår illa dygnet runt. Jag vet av erfarenhet att mediciner mot illamående inte funkar, så jag har testat alla huskurer som finns. Jag måste äta ungefär varannan timme och sen har jag hittat: saltlakrits och coca cola! Jag får kväljningar av vatten. Jag har testat med och utan kolsyra, med och utan citrus, med och utan is -you name it. Men jag mår verkligen illa av vatten. Hur tänker ni? Ska man vara tacksam att man får i sig vätska och har hittat något som lindrar illamåendet, eller ska man vara orolig för att Coca Cola ändå innehåller ganska mycket socker och desutom koffein? Jag försöker begränsa mig till ungefär en halv liter om dagen...
    Det är inga stora mängder koffein i coca cola så den biten tror jag inte att du behöver oroa dig för. Socker är klart att det inte är bra, men du kanske kan äta mindre socker på annat håll då?
  • linda6

oj jag drack nog över 50 liter coca cola under min graviditet hahah det låter hemskt men jag kunde inte stoppa mig själv natt som dag drack jag.
    i slutet slutade jag då vart det herreljunga päroncider i ställe.

• Lia och bäbisen

Alltså att dricka lite cola då o då är ju ingen fara, men du kanske inte ska hälla i dig flera liter om dagen? Men är det inte nåt med lakrits och graviditet också? Har för mig att man inte ska äta för mycket av just lakrits...men jag kan vara fel på det också, för jag äter inte lakrits alls, så jag har ingen jättekoll!

• TheMother

Var försiktig med lakritsen. Finns ett maxintag på lakritsen-kommer inte ihåg, men ligger nåstans runt 100g/dag(?).

• TheMother

Lia och bäbisen skrev 2009-10-28 08:14:58 följande:

Alltså att dricka lite cola då o då är ju ingen fara, men du kanske inte ska hälla i dig flera liter om dagen? Men är det inte nåt med lakrits och graviditet också? Har för mig att man inte ska äta för mycket av just lakrits...men jag kan vara fel på det också, för jag äter inte lakrits alls, så jag har ingen jättekoll!
    Lakrits ska man alltid vara försiktig med.
  • TeeTee

Det var någon på jobbet som påpekade det där med lakrits också, men vad jag har förstått är det mycket vanligt att man blir sugen på salt lakrits när man är gravid, och jag har inte hittat någon information om att det skulle vara farligt.
  • Lorelei
    TeeTee skrev 2009-10-28 08:16:13 följande:
    Det var någon på jobbet som påpekade det där med lakrits också, men vad jag har förstått är det mycket vanligt att man blir sugen på salt lakrits när man är gravid, och jag har inte hittat någon information om att det skulle vara farligt.
    Det är inte bra för blodtrycket med lakrits. Blotryckshöjande. Fick strikta order att inte äta lakrits av förlossningen samt bm i båda mina grav.
  • Marleen

jag är också gravid i v12., mår inte illadock men e tok sugen på cola :). jag dricker cola zero, inget socker o inga som hellst kalorier :). kanske hade varit en ide, så du inbte går upp i vikt i socker kilon som eså svåra att bli avmed sen....

• TeeTee
    Marleen skrev 2009-10-28 08:24:46 följande:
    jag är också gravid i v12., mår inte illadock men e tok sugen på cola :). jag dricker cola zero, inget socker o inga som hellst kalorier :). kanske hade varit en ide, så du inbte går upp i vikt i socker kilon som eså svåra att bli avmed sen....
    No way! Är ännu mer rädd för vad Aspartam och Sucralos kan orsaka än socker! Men skönt att man inte är ensam
  • Gurkan

Coca cola kan man dricka upp till två liter om dagen innan det blir samma mängd koffein i colan som i mängden kaffe man kan dricka varje dag.

Mådde också illa dygnet runt fram till för någon vecka sedan (är i v. 14 nu) och coca cola var min välsignelse! Vatten fick mig att må ännu sämre. Klart att sockret inte är bra men hade oh andra sidan svårt att få i mig annat så jag brydde mig faktiskt inte så mycket om det.

Nu mår jag inte illa hela tiden men vatten kan fortfarande smaka skitäckligt och jag kan fortfarande bli illamående och då är colan det bästa.

Svar på tråden Gravid och tok-sugen på Coca Cola!