• Mammatilltretroll

Var i BROMMA (Sthlm) är det okej att bo?

Vi funderar på att köpa en lägenhet
    Bor i dagsläget på Kungsholmen i en hyresrärr men har en grinig privatvärd så vi lyckas inte byta den..

Vill helst till Vaxholm men hittar inga bostadsrätter i bra pris.

Därför funderar vi på Bromma.
    Vi vill att det ska vara lugnt och väldigt barnvänligt - jag vill känna mig trygg när jag går ute med barnvagnen och jag vill kunna släppa ut Meja själv att leka när hon blir äldre. Inte massa stök och fyllisar... vill kunna gå omkring med med barnvagnen ensam när det är märkt utan att vara rädd för läskiga gubbar Gärna max 10-15 min promenad till buss/T-bana.
    Gärna nära vattnet...

Vilka områden i Bromma är då passande för oss?
    Traneberg?
    Abrahamsberg?
    Riksby?
    Johannesfred?
    Blackeberg?
    Söderberga?
    Mariehäll?
    Äppelviken?
    Minneberg?

Hjälp!

• Svar på tråden Var i BROMMA (Sthlm) är det okej att bo?
  • TigerMåne

En Bromma-bo här

Av de områden du räknat upp skulle jag inte bo i Blackeberg, för där skulle jag inte känna mig säker. Delvis oroligt område.

Jag skulle välja något av de områden som ligger nära vattnet, så då går även Riksby, Abrahamsberg och Söderberga bort.

Annars är de områden du räknat upp bra!
    Känner bäst till Traneberg, Minneberg och Johannesfred, där är det lugnt, barnvänligt och mysigt tycker jag! Närheten till vattnet äär härlig

Lycka till!

• Äppelpaj

Nu måste jag bara fråga varför ni inte lyckas byta lägenheten pga värden. De får ju inte säga nej till ett byte om de inte har starka skäl att avslå det. Eller är det så att ingen vill flytta till ert hus pga värden? Blev lite nyfiken bara.

Mina föräldrar bodde flera år i Abrahamsberg och det var jättemysigt där. För det är väl det som ligger nära Brommaplan? Har en kompis som bor i Olofslund (tror jag det heter) och hon trivs otroligt bra.

• Mammatilltretroll

TigerMåne: Tack! Vi ska på visning i Johannesfred nästa vecka

Äppelpaj: Värden säger nej och vi har rätt att dra ärendet i hyresnämnden men har inte lust att vänta de månader det tar för dem att ta upp ärendet..

• Beccabecca

Hej! Johannesfred är bra. Här bor jag och har bott i området sedan jag var tio år.
    Området ligger lite "off" men det är ju bara bra om man vill ha det lugnt. Händer inte mycket skumt här iaf.
    Det går bra med bussar och om man kan tänka sig att gå en kvart så är det gångavstånd till t-banan Stora Mossen/Alvik eller Vreten/Huvudsta. Väldigt barnväligt! Två dagis och lågstadieskola med fritids finns här.
    Annars tycker jag att Traneberg, Mineberg, Mariehäll och Riksby också verkar var bra områden.
    Hoppas att du kommer hitta en bra bostad att trivas i!

• juhe

Halloj!
    Som gammal Blackebergare måste jag få protestera lite och slå ett slag för gamla Blackan. Boddee där i tio år och inte var det oroligare där än på andra ställen! Tvärtom!
    Det ligger ett gammalt rykte att Blackan skulle vara oroligt och det har levt kvar.. ja länge! Jag tyckte det var mysigt och väldigt barnvänligt. Nära till bad, mitt emellan 2 stycken populära mälarbad, och fantastiska strövområden, skog och öppna fält, jogging spår och fågelområde, bärplockning etc! Dessutom långt bit från bilar och flygplan. Bra kommunikation, tunnelbana, och nära, ca 30 min. promenad till Vällingby Centrum. Både Dagis, skola 1-9 och gymnasium. Blackeberg är ett populärt område och förtjänar deffenitivt ett besök. Annars har ni missat något.
    Lycka till i säljande och köpande.
    /
    J

• monnie

superfint i riksby!!! väldigt fin lekpark finns det där!!

• Andrés mamma

Minneberg!!!! Det är det absolut underbaraste ställe jag bott på!!! Vi flyttade på grund av husköp, men kan garantera att när vi blir pensionärer och inte behöver den här storleken längre - går flyttlasset tillbaka till Svartviksslingan!!

• aussie

Nockebyhov och Abrahamsberg.

Svar på tråden Var i BROMMA (Sthlm) är det okej att bo?