• MichelleC

Klarar vi oss?

jag är 89 alltså 20 år gammal, har precis tagit studenten är timmanställd som personligassistent .. hooppar in när folk är sjuka..vilket intebli mycket pengar..
    min sambo är 26 år och är fast anställd och tjänar 18 tusen +....
    kommer vi att klara oss på detta??
    hur mycket kostar ett barn i månaden??
    snäll svara på detta

• Svar på tråden Klarar vi oss?
  • fetsnygg

Det första halvåret, nästan ingenting skulle jag vilja påstå.. om du helammar dvs. Blöjor och sånt kostar ju.. kläder kan ni säkert få ärva, och alla ni känner kommer säkert med det som present.. beror ju på vilka övriga utgifter ni har, men du får ju föräldrapenning också och barnbidrag

• MichelleC

okej men man klara sig alltså? för jag får det lägsta föräldrar penningen ...så de e inte mkt..

• konkelbär

Klart att ni klarar er.

Min sambo jobbade 80% som säljare och tjänade ca 14000 efter skatt, och jag hade lägsta FP. Jag tog inte ens ut full FP, utan bara hälften ungefär. Jag var hemma i 13 månader och sambon sedan i 2. (Vi var 19 och 20 när vi fick dottern).

Vi bodde då i en trea, hade inga onödiga räkningar och hade heller ingen bil.

Barn kostar nästan ingenting första året. Det som kostar är barnvagn, spjälsäng osv men sådant behöver inte vara dyrt. Ammar du kostar egentligen bara blöjorna, 300-500kr/mån beroende på vilket märke du väljer.

Gör en budget, lista inköp och jämför med era besparingar. Har ni råd att köpa saker till en bebis? Eller kan ni ta pengar varje månad för att köpa vagn, säng osv?

Gör sedan en budget där du jämför era regelbundna och återkommande räkningar och inkomster.

Lycka till!

• konkelbär

Självklart kostar även kläder! (kläder brukar dock ha en tendens att dyka upp i alla fall, favoritpresenten från släkt och vänner).

• MichelleC

Okej ja men det låter ju lovande=) vi bor i hus, sen har sambon två bilar som kostar.. men de ska nog gå bra ändån=)
    Vagn kan man köpa beganad=) så ja som sagt det gäller att tänka efter innan=)

• VincentsmammaBf2010 April

ni kommer klara er, jag har det lägsta man kan få, (får ca 4500) och min sambo får ca 13 500kr, man klarar sig, man får bara tänka lite extra vad man handlar =)

• Sommarblomma

Herregud det är ju en förmögenhet.

Jag lever på knappt 6000 kr i månaden med min lilla dotter på 7 månader. Vi klarar oss perfekt. Det gäller hur man prioriterar.

• lovegun

De första månaderna räcker barnbidraget till allt =)
    Blir ju självklart dyrare om man ska ha ersättning, men jag precis som *sommarblomma* klarar mig på ca.6000kr.

• Reglementet

Hmm, tror inte det om ni både har hus och två bilar.

• Tette86021

Ibörjan kostar det inte mycket alls... förutom vagn och allt det där, men det har man väl oftast fixat innan..

men annars tycker jag att det inte gick mycket pengar alls, det som kostade var ersättningen och blöjorna (för oss)

En period som jag tyckte var dyr var när hon började äta burkmat, det är dyrt och välling/gröt på det... men där väljer man ju själv, om man vill tillaga maten själv eller köra med burk, så det behöver ju inte alls bli mycket pengar...

Och sen den första tiden så kommer ni drunkna i rabattkuponger som kommer i brevlådan på blöjr, tvättlappar etc..

jag tror ni kommer klara er utmärk så länge ni inte lever över era tillgångar

• Levia
    MichelleC skrev 2009-10-28 11:37:21 följande:
    jag är 89 alltså 20 år gammal, har precis tagit studenten är timmanställd som personligassistent .. hooppar in när folk är sjuka..vilket intebli mycket pengar.. min sambo är 26 år och är fast anställd och tjänar 18 tusen +.... kommer vi att klara oss på detta?? hur mycket kostar ett barn i månaden?? snäll svara på detta
    Fast anställd är trevligt- är han med i fack och/eller a-kassan?
    Hur ser det ut om ni separerar? Hur gör ni med boendet då?

I övrigt...räkna på era månatliga utgifter för alla de år ni bott ihop...hur mycket får du i fp...hur få ihop pengar OM din kille har oturen att bli arb.lös?

Hur långt gången är du? Chans att extra jobba?

Bilarna..är det någon han/ni måste ha?
  • SweetPearl

Sambon fick ut 16000 efter skatt och jag lägsta FP när dottern kom. Innan så hade jag knappt jobbat något och fick mindre än vad FP va på. Men vi köpte vagn+babyskydd+skötbädd+skötbord nytt samt lite nya kläder. Men allt annat fick vi låna. Dottern började få ersättning när hon var 3 månader och barnbidraget räckte till blöjor, ersättning och försäkring på henne. Idag betalar vi 1000-1500 kr utöver barnbidraget för henne eftersom hon går på dagis också och hon blir 3 år i mars.

• fdavidsson

Ja det låter väl inte som att det skulle vara några problem. Jag har lägstanivå penning och för tillfället är sambon arbetslös och vi klarar oss ändå. Innan han blev varslad fick han ut mellan 18-20 i månader och det var aldrig några problem.
    Vi lägger ca 6-700 kr i mander på blöjor och kanske runt en tusenlapp på kläder till lillan, sen är det mat+välling nu när hon är lite större. Så det blir mellan två till tre tusen.

Jag tycker inte att ni ska oroa er. Det finns alltid billigare alternativ när det gäller barnvagn och dylikt!
    Lycka till :)

Svar på tråden Klarar vi oss?