• Stina24

Börja intensivkurs..

Har någon börjat en intensivkurs som varit under 2 - 3 veckor och klarat av att få körkort fast ni knappt kört nånting tidigare?

Jag ska börja en intensivkurs om några veckor och har knappt kört bil.
    Kan man klara intensivutbildning fast man knappt kört bil innan?

• Svar på tråden Börja intensivkurs..
  • Stina24

Är det ingen som kan svara på mina frågor?
    Kopierade frågorna här under från en annan tråd som jag skrev i, det är alltså jag som ställt dom här frågorna i en annan tråd , fick inte svar på frågorna där, så gör ett nytt försök här med mina frågor.

Hur många körlektioner om dan brukar man ha?
    Bokar dom automatiskt in förarprov efter dom 2 veckorna från kursens start, när man är inne på sista dan i vecka 2?
    Eller bokar dom in en till förarprov när man är redo oavsett om det skulle ta fler veckor än 2 för att bli redo för uppkörning mm?

• Eisa

Hej!

Jag har hört talas om dem som klarat körkortet på 2-3 veckor utan tidigare erfarenhet, men jag tycker det låter övernaturligt.

På min körskola bokades inga prov i förväg utan det gjordes när jag var redo, 2 månader senare drygt.

Gick en intensivkurs på 2 veckor.

• popkarin

jag gick en intensivkurs i september utan ha kört något knappt innan, enbart fram och tillbaka på en parkering. fick tiden för uppkörningen någon vecka innan jag skulle börja. men jag valde att skjuta upp uppkörningen några veckor eftersom det kändes som väldigt mycket att lära sig på två veckor sen körde jag upp en månad efter jag började kursen och klarade det. de hade säkert gått att köra upp redan efter två veckor men behövde lite mer tid för att känna mig säker i trafiken.

lycka till

• Eisa
    popkarin skrev 2009-10-31 12:02:43 följande:
    jag gick en intensivkurs i september utan ha kört något knappt innan, enbart fram och tillbaka på en parkering. fick tiden för uppkörningen någon vecka innan jag skulle börja. men jag valde att skjuta upp uppkörningen några veckor eftersom det kändes som väldigt mycket att lära sig på två veckor sen körde jag upp en månad efter jag började kursen och klarade det. de hade säkert gått att köra upp redan efter två veckor men behövde lite mer tid för att känna mig säker i trafiken.lycka till
    Jag fattar inte hur det där går till. Efter 2 veckors intensivkurs var jag fortfarande i startgroparna. Jag måste vara mkt obegåvad som bilförare.
  • Viktorsmamma

tänkte ta intesivare men bokade 11 lektioner istället.

har nu kört 4st (2st 2008 höggravid, 2 st nu 2009)

har nästa på onsdag ska bli spännande fick köra ut i trafiken på andra lektionen ner genom stan. jag har dessutom inte kört någonting hemma.

går förvånadsvärt bra! hoppas på att jag har körkortet innan sommaren då vi ska på bilsemester så slipper sambon köra allt!!!

Viktor 26/10-08
  • FiaLisa75

Jag håller på med en liten "mini-undersökning" och tänkte om ni kunde/ville hjälpa till lite .
    Jag vet inte hur många här inne som kan svara på fråga, men dom flesta har säkert en åsikt .

När man ska ta sitt körkort och ska välja trafikskola. Vad är det som avgör vilken trafikskola man väljer?
    - Geografisk närhet till hemmet
    - Geografisk närhet till skolan
    - Bra rykte
    - Snabba svar på ev. frågor, antingen via telefon eller mail
    - Trevligt bemötande av personal
    - Hur det ser ut med lektionstider, väntetider på t.ex. körlektioner och så
    - Priset
    - Vart kompisarna går någonstans
    - Egna alternativ

Jag skulle bli jätteglad om ni ville svara på den . Naturligtvis kan det ju vara så att inget att de alternativen jag räknat upp stämmer på just Dig, därför finns det även ett eget alternativ.

• Stina24
    Eisa skrev 2009-10-31 09:27:35 följande:
    Hej!Jag har hört talas om dem som klarat körkortet på 2-3 veckor utan tidigare erfarenhet, men jag tycker det låter övernaturligt.På min körskola bokades inga prov i förväg utan det gjordes när jag var redo, 2 månader senare drygt.Gick en intensivkurs på 2 veckor.
    Hej! Ja jag har också hört talas om såna som klarat det på 2 - 3 veckor.
    Vad bra om man väntar med att boka prov när man som elev är redo.
    2 månader är också en kort tid att få körkort på, tror man hinner lära sig mer på 2 månader än på bara 2 veckor, men ska ge intensivutbildningen en chans iaf så får vi se var jag hamnar i utbildningen.
  • Stina24
    popkarin skrev 2009-10-31 12:02:43 följande:
    jag gick en intensivkurs i september utan ha kört något knappt innan, enbart fram och tillbaka på en parkering. fick tiden för uppkörningen någon vecka innan jag skulle börja. men jag valde att skjuta upp uppkörningen några veckor eftersom det kändes som väldigt mycket att lära sig på två veckor sen körde jag upp en månad efter jag började kursen och klarade det. de hade säkert gått att köra upp redan efter två veckor men behövde lite mer tid för att känna mig säker i trafiken.lycka till
    Jag behöver nog också mer tid på mig än bara 2 veckor för att känna mig redo och säker i trafiken. Tack så mycket för lycko önskandet :)
  • Stina24
    Viktorsmamma skrev 2009-10-31 12:15:27 följande:
    tänkte ta intesivare men bokade 11 lektioner istället.har nu kört 4st (2st 2008 höggravid, 2 st nu 2009)har nästa på onsdag ska bli spännande fick köra ut i trafiken på andra lektionen ner genom stan. jag har dessutom inte kört någonting hemma.går förvånadsvärt bra! hoppas på att jag har körkortet innan sommaren då vi ska på bilsemester så slipper sambon köra allt!!!
    Lycka till med körkortet :) hoppas du hinner få det till eran bilsemester :)
Svar på tråden Börja intensivkurs..