• smula86

Frågor om silkesdroppar

Vad är silkesdroppar bra för?
    Kan de hjälpa mig som har väldigt torrt hår?
    Hur applicera?

=)

• Svar på tråden Frågor om silkesdroppar
  • Björnmossa

Man tar några droppar, fördelar i händerna och stryker ut över längderna. Håret blir slätare och luktar godare.

Har hört att silkesdropparna är gjorda av silikon så håret lär inte bli fuktigare, utan liksom kapslas in av plast. Inget långsiktigt alltså.

Ta nån vegetabilisk, kallpressad olja istället! Det borde funka både på kort och lång sikt.

• smula86
    Björnmossa skrev 2009-10-28 15:29:43 följande:
    Man tar några droppar, fördelar i händerna och stryker ut över längderna. Håret blir slätare och luktar godare.Har hört att silkesdropparna är gjorda av silikon så håret lär inte bli fuktigare, utan liksom kapslas in av plast. Inget långsiktigt alltså.Ta nån vegetabilisk, kallpressad olja istället! Det borde funka både på kort och lång sikt.
    Så när det kapslas in, blir det skyddat då? Vad för vegetabilisk kallpressad olja? =)
  • Björnmossa
    smula86 skrev 2009-10-28 15:46:25 följande:
    Björnmossa skrev 2009-10-28 15:29:43 följande: Så när det kapslas in, blir det skyddat då? Vad för vegetabilisk kallpressad olja? =)
    Vissa säger att det skyddas, andra att det blir tilltäppt och inte kan andas. Vet inte vem som har rätt.

Jag brukar ha nyponrosfröolja från hälsokosten i håret men typ raps funkar säkert också. Vet folk som har kokosfett, fast inte det vanliga utan dyrare från hälsokosten.
  • smula86

gör nyponrosfröoljan att dit hår blir mindre torrt? Applicerar du bara lite i längderna/topparna?

• Björnmossa

Jag har gjort en total oljeinpackning (dock inte med nyponrosfröolja utan en billigare) och på så vis rått bot på det torra håret, men sen gäller det ju att inte tvätta bort fettet igen, typ som att man inte vill använda starka tvålar till kroppen.

Mitt hår håller sig mjukt och bra nu när jag inte använder schampo längre. Om du inte är beredd att sluta så föreslår jag att du iaf tar mycket mindre schampo för att slippa torrt hår.

• AnnaH

Silkesdroppar gör också håret betydligt mindre statiskt. Perfekt om man har "flygigt" hår. Glansigt blir det också. Däremot tillför det ju, som redan nämnts, ingen fukt.

• Sanna här

Vill du ha något mot torrt hår är det bättre att du använder någon leave-in balsam produkt. Finns både hos frisörer och på typ Ica. Annars fungerar vegetabiliksa oljor också, men där måste man vara väldigt försiktig så det inte ser fett ut istället.

Svar på tråden Frågor om silkesdroppar