Hej Neko,
I vårt fall så fick jag själv börja ta upp det på bvc. Bad om att vi skulle få en remiss till öron för undersökning. Samt till logoped, det var ju inte det lättaste att få till kan jag säga. Synd att man ska behöva "slåss" så mycket innan något händer. Vi fick till oss att "du ska se, en dag lossnar det och då vill du att hon ska vara tyst" eller " det kommer ska du se...". Ja den dagen väntar jag på fortfarande....
Vid 1,5 års ålder så hade hon svårt för de lättaste orden, lampa, titta osv. Vi tragglade på och efterhand så har det lossnat sakta men säkert. Inte i den fart och utveckling vi önskar, men hon är så himla duktig och försöker hela tiden. Pratar gör hon oavbrutet om allt och med allt och alla.
Enligt henne själv så säger hon orden som dom ska låta, men det som kommer ut är något helt annat. Lägger gärna in favoritljuden i orden så det kan verkligen röra ihop sig.
Meningarna innehåller ca 5 ord. Vi övar samtidigt upp ordförrådet och kategoriserar. Har gjort det länge. Vi fick en bra förklaring som jag brukar använda när jag ska förklara hur det ligger till.
"Tänk dig att du går in på ett bibliotek och ska hämta ett ord/en bok, allt är kategoriserat och du hittar ditt ord med en gång. I min flickas fall när hon ska ta fram detta ord när någon pratar med henna så ligger alla orden huller om buller och varenda gång måste man leta igenom hela högen..."
Detta gör att det ibland kan ta en liten stund innan hon hittar rätt ord...så träna träna hela tiden.
Hoppas du blev något klokare utav allt jag försökte plita ner...
Hur kom det sig egenligen att Ni misstänkte att Er son hade denna diagnos?