• Cheja

Språkstörning/Verbal Dyspraxi

Hej,
    Är ny här inne på familjeliv men hoppas att detta ska ge mig information och kunna byta tankar med föräldrar som har erfarenhet av språkstörning/Verbal dyspraxi.

Har fått diagnosen på vår femåriga flicka, går och tränar konternuerligt varannan vecka. Ska söka in på en språkförskola inför sexårs. Innan vi vet om vi har fått en efterlängtad plats så kommer året fyllas av oro inför hur framtiden kommer att se ut. Finns det någon här som har erfaranhet av detta och vill dela med sig...

Soliga hösthälsningar!!

• Svar på tråden Språkstörning/Verbal Dyspraxi
  • Neko

Jag har ingen erfarenhet men är nyfiken på diagnosen eftersom vi misstänkte tidigare att vår son hade det men nu lutar det mer åt något annat. Hur bra/dåligt språk har hon? Hur mycket förstår hon som hon inte säger? Du får väldigt gärna berätta. Har förstått att det kan vara väldigt olika nivå på språkförståelsen för barn med denna diagnos.

• Cheja

Hej Neko,
    I vårt fall så fick jag själv börja ta upp det på bvc. Bad om att vi skulle få en remiss till öron för undersökning. Samt till logoped, det var ju inte det lättaste att få till kan jag säga. Synd att man ska behöva "slåss" så mycket innan något händer. Vi fick till oss att "du ska se, en dag lossnar det och då vill du att hon ska vara tyst" eller " det kommer ska du se...". Ja den dagen väntar jag på fortfarande....

Vid 1,5 års ålder så hade hon svårt för de lättaste orden, lampa, titta osv. Vi tragglade på och efterhand så har det lossnat sakta men säkert. Inte i den fart och utveckling vi önskar, men hon är så himla duktig och försöker hela tiden. Pratar gör hon oavbrutet om allt och med allt och alla.

Enligt henne själv så säger hon orden som dom ska låta, men det som kommer ut är något helt annat. Lägger gärna in favoritljuden i orden så det kan verkligen röra ihop sig.

Meningarna innehåller ca 5 ord. Vi övar samtidigt upp ordförrådet och kategoriserar. Har gjort det länge. Vi fick en bra förklaring som jag brukar använda när jag ska förklara hur det ligger till.

"Tänk dig att du går in på ett bibliotek och ska hämta ett ord/en bok, allt är kategoriserat och du hittar ditt ord med en gång. I min flickas fall när hon ska ta fram detta ord när någon pratar med henna så ligger alla orden huller om buller och varenda gång måste man leta igenom hela högen..."

Detta gör att det ibland kan ta en liten stund innan hon hittar rätt ord...så träna träna hela tiden.

Hoppas du blev något klokare utav allt jag försökte plita ner...

Hur kom det sig egenligen att Ni misstänkte att Er son hade denna diagnos?

• Neko

Ah, tack så mycket för att du berättade =) Vår son liksom stannade i sin språkutveckling när han var ett år (han kunde kanske tio ord max, och förstod kanske 5 till). Det var precis som för er, alla sade att det kommer och att vi inte skulle vara oroliga men det var vi ändå. Fick också vända oss till BVC själva för att få remiss (efter väldigt länge) till logoped. Det som gjorde oss mest oroliga var att han inte förstod så mycket. En sak om han inte kan prata själv men just att han bara förstod ett fåtal ord kändes ovanligt.

Nu är han 3,5 år och är kvar på samma nivå i stort sett. Vi har haft en hel del kontakt med logoped vilket inte hjälper och nu senast en psykologutredning (jag tror att de misstänker någon form av autism men är inte säker). Det är dock väldigt svårt att veta vilka av hans svårigheter som beror på att han inte förstår, och vad som är andra saker.

Vad skönt att det går framåt för er flicka! =) Jag läste nyligen att han som spelar Harry Potter (skådespelaren) också har verbal dyspraxi och för honom verkar det ju ha gått bra =)

• Cheja

Vilka värmande ord...snacka om att man hela tiden greppar efter halmstrå. När du nämnde psykologutredning så kom jag på att jag glömde att nämna det. Vi ska dit nästa vecka, det ska också ligga som grund för ansökan till språkförskolan. Vi får se vad det mynnar ut i.

Tack snälla för att du delar med dig!

• Neko

Bara trevligt att ha någon att prata med om det =) Hoppas att det går bra hos psykologen och att de kommer fram till att det enbart är en språkstörning, tror det är kravet för att få börja på språkförskolan =)

• Kininy

Hej Neko & Cheja!

Det är väldigt intressant för mig att läsa det ni skriver. Jag har precis för ett litet tag sedan hittat diagnosen Dyspraxi själv. Min son är något äldre än era barn, han är 7 år gammal och har haft en ganska kraftig språkstörning ända sen han var liten.

Jag som ni tjatade och tjatade från att han var 3år gammal på att han skulle utredas så att vi kunde få mera hjälp åt honom, det började med att han fick börja på en språkförskola. Vilket gjorde under för honom! Verkligen! Han snappade upp tecken som dom använde som stöd och strax därefter började orden flöda, om än otydligt!

När han var 5 år gammal så gjordes det äntligen en utredning vilket resulterade i diagnosen: Lindrig utvecklingsstörning med autistiska drag. I 2 år nu har vi flängt runt på olika möten och föreläsningar och engagerat oss till max utifrån detta, ju mer vi lär oss ju mer vet vi att den diagnosen han har fått inte stämmer. Detta har ju såklart också resulterat i att sonen har fått helt fel stöd och behandlats som mindre begåvad trots att han är en otroligt smart kille. Hursomhelst så snubblade jag av ren slump över diagnosen Dyspraxi en kväll när jag satt och letade på nätet. Nu har jag läst jättemycket om dyspraxi och är till 120 % säker på att det är det min pojk har. Jag har även lyckats övertyga pedagogerna på Habiliteringen om att göra en ny utredning med det i åtanke. Ska på första mötet angående det här med dom imorgon. Jag är otroligt förväntansfull för att det känns som att vi äntligen kommer hamna rätt nu och att min son kommer få riktig hjälp, den hjälp han behöver!

Vad jag har förstått så är inte dyspraxi speciellt känt i Sverige och heller inte det första specialpedagoger och logopeder tänker på. Men i England och Amerika så är 2-10 % av befolkningen drabbade av dyspraxi av någon grad.

Här är en jättebra engelsk sida om dyspraxi!

www.dyspraxiafoundation.org.uk/

Det enda råd jag kan ge utifrån mina erfarenheter är att det är ni som känner era barn bäst. Stå på er om ni tror på er sak! Och se upp för felaktiga stämplar! :)

Mvh,
    Maria

• Pinje

www.ingelaslekstuga.se
    Denna mamman har skrivit massor bra om sina barn med språkstörning, jag tror mig minnas de har dyspraxi, men inte riktigt samma diagnos båda barnen. Massor med bra lekar och övningar och idéer.

• Trebarns far

Hej. Min dotter har inte verbal dyspraxi, utan en grav talstörning. Vi var dock på en familjevecka på Ågrenska i Göteborg för barn med verbal dyspraxi. Det var verkligen roligt att träffa andra föräldrar, även om vi inte alla hade samma diagnos. Våra barn hade i många fall liknande problem, och vi fick en god kontakt... Det var föredargshållare från Försäkringskassan, Mun-H-Center, en psykolog som pratade med oss föräldrar och så vidare... Håll lite koll på Ågrenskas sida www.agrenska.se...

Efter dessa familjeveckor brukar de skriva ner ett nyhetsbrev och diagnosbeskrivning. Så skulle de även göra från veckan med verbal dyspraxi. Nyhetsbrevet har inte kommit än, men jag skulle rekommendera dig att hålla lite koll på detta... De har många bra beskrivningar på många lite ovanliga diagnoser...

A

Svar på tråden Språkstörning/Verbal Dyspraxi