• Kexchokla

Ni som har en Berner Sennehund eller annan stor hund

För 3 månader sedan tog vi hand om 5 årig Berner Sennenhund och skulle vilja ha lite tips och råd om denna ras.
    Hur mycket motion bör den ha tex?
    När han kom till oss hade han usel kondition men har nu byggt upp den lite men är rädd för att jag kanske motionerar honom för mycket.
    Han är jätte lydig och förra ägaren hade jätte bra pli på honom, han lyssnar väl inte helt och hållet på mig ännu men hoppas med lite träning att det kommer.
    Hur gör ni? Tränar ni ofta, hur långa promenader, hur busar/leker ni? Han är noll intresserad av att leka, har endast fått honom någon till det.
    Alla tips och råd som har med stora hundar att göra är välkommet.
    Ja, jag har haft hund förut men annan, normal stor ras.

• Svar på tråden Ni som har en Berner Sennehund eller annan stor hund
  • Mistys Daisy

Hej!! Vilken fin hund du har!
    Jag har inte en sådan stor vovve, utan en collie, men jag kan tänka mig att han kanske behöver en del motion!
    Du tror tom det är för mycket?
    Vi tränar agility en gång i veckan och mycket hjärngympa hemma, det kan räcka med sök efter godis så blir hon härligt trött och nöjd efteråt!
    Man sätter henne helt enkelt i ett rum och gömmer favvo leksaken eller godis, så kommer hon som ett skott när man säger sök! Gillar han det tror du?

• Kexchokla

Ja, det gjorde jag med min förra hund och han blev precis som din jätte glad. Har provat detta nu och ja det funkar sådär. Han har nog inte fått träna sin hjärna så mycket. Har även fixat en aktiveringsboll som han sakta men säkert börjar komma underfund med.
    Han är livrädd för vatten, så till sommaren blir det att försöka få honom att bada, några tips där?

• Joje

Mina förra grannar hade en sån hund. Han var en jättelugn och snäll hund. Han var inte heller mycket för att leka och springa omkring. De gick alltid långa promenader med honom, men han blev ganska trött.. inte konstigt eftersom det är en stor kropp att bära runt på. Ett bra foder är ju viktigt för alla hundar, så försök hitta något som funkar, ett tips är att höra med en hundaffär eller veterinär.

Lycka till med hunden, Berner Sennen är så härliga hundar!

• Mistys Daisy
    Kexchokla skrev 2009-10-30 07:57:28 följande:
    Ja, det gjorde jag med min förra hund och han blev precis som din jätte glad. Har provat detta nu och ja det funkar sådär. Han har nog inte fått träna sin hjärna så mycket. Har även fixat en aktiveringsboll som han sakta men säkert börjar komma underfund med.Han är livrädd för vatten, så till sommaren blir det att försöka få honom att bada, några tips där?
    Nje, jag har lärt mina som valpar att bada, då jag lyft ut dom några meter så dom fått simma in till kanten...men det blir nog svårt att lyfta ut din vovve! :-P
    Till sommaren känner ni ju varandra så mycket bättre så då kanske ni kan leka med en leksak eller något i vattnet så han blir intresserad till att simma!
  • Kexchokla

Tack, han är jätte mysig. Vi har bytt foder på honom och han äter otroligt bra nu, vilket han inte gjorde hos de förra ägarna.
    Eftersom det är en stor och tung kropp så vill jag som sagt inte över motionera honom. Det kan bara leda till problem istället. Vad jag vet.

Svar på tråden Ni som har en Berner Sennehund eller annan stor hund