• camilla1979

Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!

Helt ny här inne och detta är förmodligen världens längsta inlägg men snälla hjälp mig med er kunnskap

Vet inte riktigt vart jag skall vända mig men är i desperat behov av hjälp då jag inte längre vet vad nästa steg blir i mitt mål att reducera vikten. Det jag nu kommer delge dig ,är för mig en gåta? En gåta hur det kommer sig att jag trotts maximal ansträngning inte lyckas gå ner i vikt.
    Här är min historia.

Längd :170cm
    Vikt : 70,5kg
    Bakgrund
    Är en tjej på 30år fyllda som lever ett väldigt aktivt liv med heltidsjobb, sambo, träning, vänner.. ja du vet allt en 30åring kan tänkas sysselsätta sig med.
    Då jag var runt 15år var jag kraftigt överviktig. Vägde 86 kilo och hade det väldigt jobbigt i skolan, fick nog aldrig en riktig förklaring till varför jag var så stor då jag redan då levde aktivt med både Karate träning och fotboll. Mina jämnåriga kompisar åt vad dom ville men utan att gå upp i vikt så mycket som ett gram. Under dessa år började jag att röka och någon stans i 20års åldern började vikten att rasa och det gick ganska fort. Jag gick ner från 86kg till 60kg utan större ansträngning på ganska kort tid och hade jag inte brytt mig om vikten tidigare så gjorde jag det nu, det sista jag ville var ju att bli ?lika stor? som jag en gång varit.
    Åren rullade på och jag trappade gradvis upp träningen med drömmen om den ?perfekta kroppen? Vid 28år bestämde jag mig för att göra ett rejält avstamp från mitt gamla liv och gjorde en liten bukplastik. Allt överflödigt skin som blivit kvar efter viktnedgången avlägsnades och nu skulle mitt nya liv börja.
    I samband med detta så bestämde jag mig även för att ?fimpa för gott? jag var då spinning instruktör och tränade på en mycket hög nivå, ifrågasattes alltid av folk med orden ? Röker du som är så hälsosam?
    Sagt och gjort cigaretterna åkte ut och kilona smög sig på. Funderade länge innan beslutet på ett definitivt rökstopp blev ett faktum, rädslan av att gå upp i vikt fanns ju där och spökade i mitt bakhuvud hela tiden men det slog mig aldrig att det skulle vara tekniskt omöjligt att bli av med kilona som smugit sig på.
    För drygt två år sedan bestämde jag mig även för att genomföra ?En Svensk klassiker? Sagt och gjort, Vasaloppet 9mil skidor, Vansbrosimmet 3km simning, Lidingöloppet 3mil löpning samt Vätternrundan 30mil på cykel avverkades i en rasande fart ( är i skrivandets stund inne på min andra klassiker och endast gud vet hur många det hinner bli innan jag ger mig)
    Under denna period hade jag problem med magen till och ifrån, det ?surade? i magen och den kändes uppsvälld och uppkörd på ett obehagligt sätt. Sökte läkare för detta och det konstaterades att jag hade IBS. Denna diagnos visade sig dock vara felaktig efter ytterligare ett par månader då en läkare konstaterade att jag hade PCO. Detta kom som en chock för mig och jag Googlade för att läsa så mycket jag bara kunde om PCO, Sidor till barnlöshet poppade upp samt sidor med KRAFTIGT överviktiga kvinnor. Vad var detta? Var det därför jag känt mig ?orättvist behandlad? av moder natur under hela mitt liv?
    Frågade lite kring detta med kosten men förvånande få visste något, säger man dessutom att man tränar mycket så vet dom ännu mindre. Vände jag mig till en träningskostrådgivare så förespråkar man kolhydrater för att bli bättre och hjälpa kroppen prestera medans jag fick rådet att äta enligt ?tallriksmodellen? då jag vände mig till en dieist (Vilket är totalt värdelöst för mig) Läser man dessutom om PCO så står det att man skall äta närmast en ?diabetiker kost? eller en kost med lågt GI. Har provat detta under en längre tid nu men utan framgång.
    Om jag skulle redogöra hur en dag för mig ser ut så är det träning 6dagar i vackan samt oftast också morgonpromenader. Jag äter hälsosamm frukost, lunch samt klällsmat med proteindrinkar mellan målen. Äter så nära GI det går utan att tappa styrka (Blir orkeslös på träningen om jag utesluter dem helt) äter endast "skräp" en gång i veckan (Lördagar) i form av godis /glass eller vad jag är sugen på.. så varför blir jag inte av med det sista?? snälla hjälp, Familjeliv.se är det enda stället jag kan tänka mig där man har kunnskap om både träning och PCO mitt hopp står till er =)
    Ps. Förlåt om det blev långt men jag vill att ni ska förstå .Ds

• Svar på tråden Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!
  • lisenlil

Jag har också PCO men även en sköldkörtelrubbning som gjorde att jag ökade i vikt mycket och det var omöjligt att gå ner det var otroligt jobbigt har du kollat det. Nu har jag fått medicin levaxin men får kämpa med vikten.

• camilla1979

Tack för ditt inlägg Lisen.
    Ja sköldkörteln var bland det första man kollade på mig redan då man trodde jag hae IBS men det visar inget onormalt över huvudtaget så min ämnesomsättning är normal

• LiselottePCOS

Camilla1979:

Du är verklingen super duper duktig och motiverad. önskar själv att jag ahde din motivation..men den saknas hos mig. Hur månag kilo vill du väga?

Faktum är att många av våre elittränande kvinnor som delar i OS trupper har PCOS de är knappast överviktiga. När de slutar träna kan vikt exposionen komma och PCOS- syntomen.

Detta finns i en avhandling av Magnus Hagmar, som jag hört föreläsa.
    du hittar länskar till hans artiklar etc via min blogg på Passagen.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

PCOS är knepigt överskottet av teosteron gör att man får större muskler, har du via träningcenter eller likande gjort någon mätning av din kroppssamamnsättning dvs mängden fett och muskler?

Det kan gå att få denna udner sökning via läkare med, fast oftast i forskingstuder. var själv med i en sådan studie 1992-94. Fick då veta att jag har tyngre/tätare skelett än genomsnitte hur det låg till med muskelmassan vet jag inte. Jag

Det finns en läkare som intresserad av kost och motion och PCOS, Angelica Hirsschberg ... hon finns nämnd i min blogg med.

En bok som kan vara av intresse för din är "Förbättra din fertilitet" av Camilla Porschman (lite osäker på efternamn) . Handlar bla. om att förmycket motion kan försämra insulinresistens vid PCOS.

• CessB

Hej,

Tror cokså det beror på att du kan ha för hög testosteron halt i kroppen, det hade jag och ppiller fixade till det, vilket också hjälpte till för att jag skulle komma ner i vikt och faktiskt hålla mig där.

Nu kämpar jag för ytterligare minus på vågen... för att få plus på stickan,
    Har ökat min träning, och börjat äta lite shakes från ITRIM,
    äter inte ppiller just nu..för att försöka få min egna mens, vilket jag fått nu två månader på raken!!! :)

Lycka till, och om du har lust att utbyta lite träningstips så skicka ett pm..
    Kram

• camilla1979

Tack för era svar!
    Räds dock denna "Viktexplossion" som du talar om Liselotte, jag hör allt som oftast av min omgivning att jag tränar jämt och det är nog sant . Allt som oftast blir det både ett och två pass om dagen och kroppen fixar det, jag käner min kropp utantill och vet att jag kan pressa mig till det yttersta för att nå resultat. Vet ju att jag inte kommer kunna fortsätta på detta sätter för alltid, vad händer då?
    Träning är min livsstil och det tror jag kommer följa mig under hela mitt liv men innebär det att då jag går ner till "en normal träningsdos" dvs 3-4 ggr/v och bara ett pass om dagen komer att gå upp i vikt hastigt?? Det är ju inte klokt i så fall? måste ju finnas någon hjälp man kan få? nog för att jag erfarit hela livet att detta inte är rättvist men några gränser måste ju finnas. Inget fel har jag på sköldskörteln och är frisk som en kärna i övrigt. Min läkare (Då jag diagnostiserades med PCO) skrev bara PCO på e lapp och bad mig Googla det????? herre gud man blev ju helt knäckt när dessa barnlöshetssidor poppade upp, jag vet att det konstaterades att jag hade en lätt variant men vad innebär PCO istället för PCOS som du skriver Liselotte? Vill bara säga att läkaren rekomenderade att jag skulle äta mina P-Piller igen så det gör jag nu (Desolette) tusen tack igen för alla tipps jag ska kolla alla era länkar =)
    Cess B självklart vill jag utbyta träningstipps med dig =) en annan med samma åkomma är den enda som kan förstå =)

• IsaCMoJs

Om jag äter LCHF så mår jag bäst i min PCO-S och kroppen mår också bra!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • LiselottePCOS

Camilla1979: PCO och PCOS är samma sak när det gäller diagosen, det slarvas med S i sammanhanget. Från början syftade PCO på äggstockstypen. Skrev nyligen ett inlägg om detta i bloggen som jag har på Passagen.

Jag är inte säker på att du kommer att viktexplodera om du slutar träna, iom du vet att du har åkomman , och är medveten om kosten för din kropps bästa.

När man tar p-piller av kombintaionstyp ökar halten SHBG i kroppen, SHBG bildas i levern och behövs för att oskadligöra manliga hoemoner hos kvinnan. Det sänker även insulinresistensen. Insulinresistens kan man minska med Metformin maotion och genom att äta rätt dvs minimalt med snabba kolhydrater.

Jag själv gick upp i vikt efter gravidtet och andra gången jag gicl upp var när jag slutade med p-piller. Då på den tdien hade inte jag kunskap om hur insulin påverkar kvinna med PCOS eller kunskap om kost och motion på samma sätt som jag har nu.

Svar på tråden Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!