• trolltriss

luleå bor hallå hur är det att leva där????

vi skall flytta in!!!!!!!!!

från göteborg, och min man är skeptisk!

vill nu veta allt det där allmäna som man inte kan läsa om på internet.

hur är det i luleå?

vad skall vi tänka på????

finns det barnomsorg?

vilket område skall man söka bostad / akta sej för ???

hur är folk i största allmänhet???

( mygg och mörker?? )

• Svar på tråden luleå bor hallå hur är det att leva där????
  • Elli47

Hej!
    Nu bor inte jag i Luleå men jag har bott där under en period. Givetvis finns det barnomsorg där också! Mygg och mörker? I Luleå är det inte särskilt mycket mygg, mörkt är det väl men å andra sidan så är det snö i Norrbotten vintertid vilket gör att det nog kan vara betydligt ljusare än i Göteborg en gråmulen vinterdag! Hoppas du får svar av någon som bor där nu och kan tipsa mer om förskolor, boende osv.

• Neko

Jag växte upp där =) Bor i Umeå nu. Det kan bli rejält kallt på vintern i Luleå, speciellt inne i stan eftersom gågatan liksom är konstruerad i en sådan vinkel att den suger in kylan/vinden =S Men man blir ju härdad =P Jag tycker det fanns mycket trevligt och intressant folk där =)

Vilket område ska ni flytta till? Det finns helt klart bättre och sämre områden. Nu har det kanske förändrats en del sedan jag flyttade därifrån men jag skulle inte velat på i svartöstan eller tuna. Bodde på porsön =)

Hela min släkt bor där fortfarande och de vill inte flytta så de trivs nog. Finns många bra restauranger om man gillar att äta ute. Trots att det är en liten stad så finns liksom allt viktigt där.

Det är mörkt på vintern och ljust på sommaren =P Vintrarna kan bli jobbiga om man inte står ut med mörker. Kan vara mörkt på morgonen när man går till skola/jobb och så har det hunnit bli mörkt igen när man ska hem. Men då finns ju midnattssolen på sommaren som jag tycker är underbar =)

Mygg kan vara jobbigt på sensommarkvällarna om man vill tex sitta ute och äta. Går oftast bra att sova med öppet fönster så länge som det inte är på bottenvåningen. Beror också på hur nära skog och vatten man bor. Och man kan ju använda myggdödare =) Rekommenderas dock inte att gå lättklädd in i en tät skog sent på kvällen på sommaren =P

Barnomsorg finns i massor, det fanns tre förskolor nära där vi bodde tex.

• Neko

Ah, en annan viktig sak. Kylan är oftast en torr typ av kyla som håller sig utanför kläderna. Jag tycker kylan i södra Sverige på vintern kan vara nästan värre eftersom den liksom kryper in under kläderna eftersom det är så fuktigt.

• trolltriss

Vi skall börja leta bostad, så fort vi är klara med alla papper ,,, och därför känner jag att det är viktigt att veta hur de olika delarna är, och höra åsikter från någon som "inte vinner på" att lura oss från södern,,, som t ex en mäklare kan göra.

Ganska bra hus priser ( rea om man jämnför ).

När kommer snön ,och vad har man för aktiviteter som barn???? Är det mycket natur och utegrejer???

• Neko

Snön brukar komma i slutet av november eller i början av december oftast. Den ligger kvar ganska länge på vissa ställen. Där vi bodde var den kvar till någon gång i april/maj och en gång hann det tom bli juni! >_

• Elli47

Min svägerska bor mitt i stan i lägenhet och på vintern brukar de åka skridskor bl a, det plogas upp en lång remsa som folk åker långfärdsskridskor på bl a. Man kan även pimpla och sånt när det är is.

Svar på tråden luleå bor hallå hur är det att leva där????