• Pasadena

Förstoppad 2-åring

Min dotter har inte bajsat sen i fredags och har igår och idag klämt ut några stenhårda proppar. Hon har jätteont och gråter och skriker för att hon har så ont i magen och när bajset ska ut

Mannen var iväg till apoteket men de ville inte att mans skulle ge laculos utan läkarordination så de rådde oss att ringa sjukvårdsupplysningen som sa samma sak och rådde oss att test med microlax först.
    Sagt och gjort.
    Dottern blev så totalt chockad och ledsen över att få in det i baken att hon bara skrek förtvivlat och slocknade av utmattning alldeles nyss Utan att ha bajsat förstås..

Har tidigare hört andra som har gett lactulos, varför kan man inte ge det utan läkarordination? Låter så konstigt i mina öron? Läste nyss på growingpeople.se att man kan ge lactilos varje dag. Är det nya rekommendationer att inte ge det??

Har ni några tips på vad kan göra så hon kan bajsa, snabbt? Vi ger henne vatten ochförsöker få i henne grönsaker och frukt men inget händer?

• Svar på tråden Förstoppad 2-åring
  • Malwa

Sluta med alla grönsaker och frukt! Om magen är ur balans blir det bara jobbigare om den får en massa fibrer, det kan dessutom vara de som ger problemet från början.
    Lätt att överdosera sådant hos små barn + äldre.
    Laktulos brukar vara jättebra, det rekommenderar vår skolsköterska ofta våra föräldrar, (jobbar på särskola) det är inget farligt och inget man blir beroende av så jag tycker absolut ni ska testa!
    Lycka till.

• Pasadena
    Malwa skrev 2009-10-28 18:29:57 följande:
    Sluta med alla grönsaker och frukt! Om magen är ur balans blir det bara jobbigare om den får en massa fibrer, det kan dessutom vara de som ger problemet från början. Lätt att överdosera sådant hos små barn + äldre. Laktulos brukar vara jättebra, det rekommenderar vår skolsköterska ofta våra föräldrar, (jobbar på särskola) det är inget farligt och inget man blir beroende av så jag tycker absolut ni ska testa! Lycka till.
    Vi ger henne frukt o grönt som vanligt alltså, varken mer eller mindre..
    Konstigt att apoteket och sjukvårdsupplysningen inte rekommenderar alctulos utan läkares föreskrivning.
  • Matanza

Vi blev rekommenderade laktulos av bvc-tanten, men för vår 2åring verkar den inte hjälpa.....

I lördags så hade hon inte bajsat på över en vecka så då fick hon microlax och det tog ett par timmar innan hon bajsade men nu verkar det vara stopp igen

Imorgon blir det läkarbesök i hopp om att få hjälp!

I matväg undviker vi mjölk, banan. Vissa säger inget fullkorn andra inte, har testat det mesta...

Hoppas det hjälper med microlaxet och att det bara var en en gångsgrej!

• Tjohalia

Laktulosen är ju inget som verkar direkt utan det tar några dagar, dessutom måste hon få bajsa ut det hårda först. Ge mer microlax när hon vaknat, jag vet att det INTE är kul, jag fick ge min dotter det i nästan 2,5 års tid (var 3:e dag) pga förstoppning och hård mage, och hon visste ju vad som väntade om man så säger... Vissa gånger fick vi ge ett till om det inte hjälpte med det första.

brukar hon ha problem med hård mage eller är det något tillfälligt? Laktulos är ju långtidsverkande och bra att ge om det är vanligt att hon är hård i magen, men ring i så fall och fråga bvc om dosen.

• Pasadena

Nej hon är aldrig hård i magen annars, det är därför det är lite konstigt att hon är så förstoppad plötsligt nu.

• Casper04

Min ett åriga son får tio milliliter lactulos varje dag pga av förstoppning och hård avföring. Åk in till akuten om det är förstoppning så hon inte får ut det så dom får ge laxermedel där. Sen kan ni börja med lactulos. Det är bara att gå in på apoteket och säga att du ska ha en flaska ring sen läkemedels rådgivningen och få rätt dos.

• Casper04

Microlax måste man ge om dom är förstoppade innan man börjar med lactulos eftersom microlax är mot stopp och lactulosen är förebyggande.

• Pasadena
    Casper04 skrev 2009-10-28 19:30:41 följande:
    Min ett åriga son får tio milliliter lactulos varje dag pga av förstoppning och hård avföring. Åk in till akuten om det är förstoppning så hon inte får ut det så dom får ge laxermedel där. Sen kan ni börja med lactulos. Det är bara att gå in på apoteket och säga att du ska ha en flaska ring sen läkemedels rådgivningen och få rätt dos.
    Läkemedelsrådgivningen? Har jag aldrig hört talas om..
    Är det farligt att vara förstoppad? Borde jag vabba imorgon och försöka få henne att bajsa istället? Knäppt det låter..
  • Pandia

Ja i det här fallet kan du strunta i vad det lokala apoteket säger! Sjukvårdsupplysningen brukar ju vara väldigt försiktiga med att rekommendera några läkemedel. Vår tjej hade samma problem som din i 2-årsåldern. Hon blev så rädd för att bajsa då!! Fick tvinga i henne Microlax och så körde vi Lactulos i ett par veckor. Men som flera skriver, Lactulos tar ett par dagar innan det börjar verka. 10 ml körde vi oxå, det rekommenderade min moster som är apotekare till oss.

• Casper04
    Pasadena skrev 2009-10-28 19:32:37 följande:
    Läkemedelsrådgivningen? Har jag aldrig hört talas om..Är det farligt att vara förstoppad? Borde jag vabba imorgon och försöka få henne att bajsa istället? Knäppt det låter..
    Jag menade så klart sjukvårdsrådgivningen förlåt =) Nej åk in i kväll till akuten så hon får laxermedel. Det är inte värt att vänta och kommer bara att ge henne mer obehag. På akuten kommer hon få en liten slang i rumpan och så trycker dom in laxermedel sen blir det fart utan att hon kommer få ont. Jag rekommenderar att ta med ett par ombyten in =) Det ser brutalt ut när dom ger laxermedlet men det är det värt när bajset kommer ut och barnet blir helt lugnt och glatt.
  • Pasadena
    Casper04 skrev 2009-10-28 20:05:58 följande:
    Jag menade så klart sjukvårdsrådgivningen förlåt =) Nej åk in i kväll till akuten så hon får laxermedel. Det är inte värt att vänta och kommer bara att ge henne mer obehag. På akuten kommer hon få en liten slang i rumpan och så trycker dom in laxermedel sen blir det fart utan att hon kommer få ont. Jag rekommenderar att ta med ett par ombyten in =) Det ser brutalt ut när dom ger laxermedlet men det är det värt när bajset kommer ut och barnet blir helt lugnt och glatt.
    Tror inte vi åker in i kväll. Hon ligger och sover nu i sin säng och jag vill inte rycka upp henne.
    Vi tar det imorgon med bvc i första hand.
  • himla

resulax har vi precis fått ordination till vår 3 åriga dotter som har förstoppning ... ska till å ge första dosen nu så vi får se sen .... sen ska vi ge lactulos i några dagar....

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla

gav resultat på engång kan man säga.... oj såå med hårt bajs det fanns... stackars liten ....

Resulax skulle visst vara en mildare inte lika svidande jämfört med microlax.... så prova det ... jag kan rekommendera ! sen som sagt lite lactulos nu några dagar så hoppas jag att hennes mage kommer i takt igen ...

• Pasadena
    himla skrev 2009-10-28 20:29:36 följande:
    gav resultat på engång kan man säga.... oj såå med hårt bajs det fanns... stackars liten .... Resulax skulle visst vara en mildare inte lika svidande jämfört med microlax.... så prova det ... jag kan rekommendera ! sen som sagt lite lactulos nu några dagar så hoppas jag att hennes mage kommer i takt igen ...
    Kom det ut direkt?
  • himla

ja vi la henne på skötbordet... med blöja under, spruta in och sen på med blöjan och byxa... ställde henne på golvet och fråga henne om hon ville komma med oss till soffan men det ville hon inte ... utan hon gick in i köket å ställde sig på tå... å såg väldigt olycklig ut..men såg att hon pressa ååå efter någon minut kom hon å sa att hon ville byta blöja ... å där låg det en massa ..... stackars liten... sen somna hon sött....fick i henne lite lactulos imorse i ett vattenglas så jag hoppas nu att magen kommer igång igen ....

• Rönne

Vår lilla kille brukar inte ha problem, men nån helg så blev det lite stopp. Vi köpte Friggs katrinplommonjuice och eftersom han älskar fruktjuice hinkade han i sig rejält. Det tog en halvtimme sen sprang han på pottan och fick ut en väldig hög.

• ana01

Samma sak hände min dotter som er lite över 1 år.jag gav henne idag en burk katrinplommon som man ger barn från 4 mån. Det hjälpte på direkten.så prova det.

Svar på tråden Förstoppad 2-åring