• gravidisjöstan

sd, kort tapp & lättretlig livmoder?

Hej,

Har haf t sammandragningar sedan v.25 och känt ett väldigt tryck ner mot livmodern. Var hos gynekologen häromdagen, han stoppade in ett finger (vaginalt) och meddelade mig om att min livmodertapp är väldigt kort, ca 2 cm (har tidigare genomgått konisering) samt att livmodern är mkt lätt retlig och att jag har ett stort bäcken, bebisen huvud är fixerad och har varit det i ett par veckor, han sa att han kunde känna bebisens huvud med fingret.
    Nu har jag läst en massa på internet om att allt detta kan vara tecken på att man kan få en för tidig förlossning. Det är min första graviditet och jag vet inte riktigt hur det ska kännas men börjar bli orolig för alla dessa "symptom"... Är det ngn som har varit med om samma sak? Är det normalt att man kan känna bebisens huvud redan nu i v.32 med bara fingret? Gynekologen skjuskrev mig 50% men uppfattade det som att mer berodde på den stress jag känner att jag inte klarar av lika väl på jobbet. Borde jag vila mer? Något annat jag borde tänka på?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden sd, kort tapp & lättretlig livmoder?
  • linda1985

tror det är gansak individuellt. min förra son sjönk ner i vecka 30 o hade 2 cm tapp samt öppen 1 cm. blev då inlagd o fick ha kontroller tills han föddes i vecka 36. tycker du ska vara väldigt vaksam på dina sd om dom gör ont o så.

Svar på tråden sd, kort tapp & lättretlig livmoder?