• ÖNadja

Tips på pyssel man kan göra hemma! (?)

Har lite idé torka på vad vi kan hitta på för pyssel här hemma.

Har en son på 2 år.

Här kommer tips på pyssel som vi brukar göra, fyll gärna på med vad ni brukar hitta på hemma, fina pyssel ni har köpt och vad man kan hitta för pysselmaterial hemma!

* Limma alla typer av saker ("skum"grejer (ÖB), löv plockade ute, färgade "glasspinnar" (ÖB), mm.)

* Måla, måla, måla. På papper, stenar vi plockar, utskurna kartongbitar (IKEA), träbitar (ÖB), träramar (IKEA), toarullar.

* Fingerfärg

* Klippa i papper

Nu har vi även köpt träramar som sonen har målat och sen nån dag ska vi även limma på lite fint på ramen som han sen får ge bort i julklapp.

I våran pyssellåda hittar man idag:
    Vattenfärg (lek butik)
    Målarfärg (IKEA)
    Fingerfärg (lek butik)
    Färgade glasspinnar (ÖB)
    Skumgrejer (ÖB)
    Paljetter (ÖB)
    2 sorters lim (ÖB)
    Färgade papper (IKEA)
    Små kartonglådor (IKEA)
    Utskurna kartongfigurer (IKEA)
    Träfigurer, platta (ÖB)
    Kartongramar (IKEA)
    Träramar (IKEA)
    Tygbitar
    Toarullar
    Kartongbitar
    Målarbilder

På RUSTA har vi även köpt två gips set med julgransdekorationer som han ska få som adventsjulklappar.

Kom med fler tips!! =)

• Svar på tråden Tips på pyssel man kan göra hemma! (?)
  • SIN74

Har ni testat frottage? Det tycker mina busar är spännande.

• ÖNadja
    SIN74 skrev 2009-10-28 22:34:04 följande:
    Har ni testat frottage? Det tycker mina busar är spännande.
    Det har ja aldrig hört talas om, vad är det? =)
  • ÖNadja

La Lola skrev 2009-10-28 22:34:58 följande:

Ja va in på den sidan tidigare idag för första gången, men tyckte att dom flesta tips va för lite större barn, fingerfärdigheten är ju inte sådär jätte hög än så länge.. =)
  • La Lola
    ÖNadja skrev 2009-10-28 22:36:08 följande:
    La Lola skrev 2009-10-28 22:34:58 följande: Ja va in på den sidan tidigare idag för första gången, men tyckte att dom flesta tips va för lite större barn, fingerfärdigheten är ju inte sådär jätte hög än så länge.. =)
    Ok!
    Jag tänkte att du kunde få fler ideér bara.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fiyali

Trolldeg och gips! Dels kan pojken pilla runt med leran, sen kan du sätta hans handavtryck i leran och låta den torka, därefter fylla med gips, så får du en avjuten hand av din son :) Doppade min gips tavla med handen i sandstrand sen med klister, så fick man bort alla ojämnheter, och den blev så fin!

• SIN74

Man tar en vanlig krita, tar av pappret, lägger kritan ned mot pappret. Under pappret har man exempelvis löv. Dra kritan fram och tillbaka och lövets ådror och form kommer fram. Som vi gjorde med mynt när vi var små:)
    Mina går på mönsterjakt, de kollar hur de blir med olika saker under pappret. Tex strukturtapet, mattan, krukväxtblad...

• ÖNadja
    SIN74 skrev 2009-10-28 22:39:12 följande:
    Man tar en vanlig krita, tar av pappret, lägger kritan ned mot pappret. Under pappret har man exempelvis löv. Dra kritan fram och tillbaka och lövets ådror och form kommer fram. Som vi gjorde med mynt när vi var små:) Mina går på mönsterjakt, de kollar hur de blir med olika saker under pappret. Tex strukturtapet, mattan, krukväxtblad...
    jahaaa! heter det frottage?! de hade ja ingen aning om! =)
    De ska vi prova.
    Fiyali skrev 2009-10-28 22:38:50 följande:
    Trolldeg och gips! Dels kan pojken pilla runt med leran, sen kan du sätta hans handavtryck i leran och låta den torka, därefter fylla med gips, så får du en avjuten hand av din son :) Doppade min gips tavla med handen i sandstrand sen med klister, så fick man bort alla ojämnheter, och den blev så fin!
    Lossnar gipset från trolldegen när man gör så?

La Lola skrev 2009-10-28 22:37:43 följande:
    Ok! Jag tänkte att du kunde få fler ideér bara.
    Absolut! =) Springvickar på förskola och där kommer ja att använda mej av den sidan, den va suverän! =)

Nån som vet vars man kan köpa små gipsformar? små typ som isbitsformar?
  • Fiyali

Man kan också ta gamla stearin pluppar, och dra på pappret med, rita lite "osynliga" mönster, sen när man måla över med vattenfärg, så dyker dessa osynliga märken upp :)

Min dotter älskar göra fjärilar och hon blev precis två, man tar ett papper, och duttar ut små färgklickar på pappret, sen viker man det och trycker över pappret, så blandar sig färgerna och blir likadanpå båda sidorna, jätte fint :) Behöver ju inte vara fjärilar, men jag brukar rita dit två spröt efter.

Men allt med lera älskar hon verkligen!

• Dawngirl

en annan variant på avanstående är att måla med vattenfärg på hela papperet och sedan måla över med svart kladdkrita och ta en bordskniv och skrapa fram mönster. =)

Nu till halloween han ni också göra lyktor =) behöver inte vara pumpalyktor utan det kan vara vanliga "frostlyktor" lr dyl. Har du en glasburk kan du antingen måla på den, klistra fast tunt silkespapper på den. Eller också kan du måla på lite lim och strö på glitter lr socker på den - blir superfint =)
    Till jul kan man även bygga socker iglos och stoppa in ljus i dem =)

Ni kan göra loppor och skriva in olika uppgifter som skall utföras, etx hitta något som är mindre än en penna (anpassa efter ålder)

finns hur mkt roligt som helst =) har flera pärmar fyllda med pyssel =) googla så hittar du massor

lycka till med era pysselstunder

• Fiyali
    ÖNadja skrev 2009-10-28 22:43:06 följande:
    Lossnar gipset från trolldegen när man gör så? La Lola skrev 2009-10-28 22:37:43 följande: Absolut! =) Springvickar på förskola och där kommer ja att använda mej av den sidan, den va suverän! =) Nån som vet vars man kan köpa små gipsformar? små typ som isbitsformar?
    Jag brukar smörja trolldegen med lite vaselin. Kan som sagt sanda direkt på vaselinet också, så smälter sanden ihop med gipset:)
  • 78gajt

man kan ta slime fast den ska va ganska hård o så tar du tandpetare många tandpetare o så stopar du i dem o då blir det en tagboll Skrattande

Svar på tråden Tips på pyssel man kan göra hemma! (?)