• Morgonrodnad

Prematur med tillväxthämning

Hej, söker fler föräldrar som har prematur med kraftig tillväxthämning som min lilla Aurora har.

Aurora föddes i v 28+6 och var 28,5 cm och väge 522g. Hon gick ner till 476g innan det gick uppåt igen.

Vill gärna ha träffa föräldrar som haft barn liknande min dotters, som längd och vikt (alltså i närheten)

• Svar på tråden Prematur med tillväxthämning
  • Tuss73

Hejsan!

Vet inte om du tycker att jag passar in här men min dotter föddes i vecka 31+5 och vägde då 855 gram. Hon föddes 26/9 och vi är fortfarande kvar på avd 316 på Östra. Hon var 51% för liten när hon föddes men väger idag 1375 gram. Hon har också haft problem med magen och fick stomi när hon var 6 dagar gammal.

• Tax

Hej! Mina döttrar föddes i v 25 ,var rejält tillväxthämmade pga. tvillingtransfusionssyndrom . Elin vägde 566g och Isabelle vägde 266g. (isabelle fick vi tyvärr bara ha i 8 timmar) I dag är Elin 2 år och 9mån och väger 12.3kg 87cm lång. Do m växer på sig fast man har upplevt att det tagit lång tid.. Tina.

• enlitenlampa

hej, ser att det är många som fött tidigt...

Själv födde jag i vecka 33+2 men ut kom en stor fin flicka den 17 september 2009.
    Så måste säga att ja ghar haft tur :)

Men lycka till med era små sötnosar

Kramar mamma Louise och lilla Cornelia

• Lovelinda

Min dotter föddes i vecka 36+0 och var kraftigt tillväxthämnad 40-50%
    vägde 1575 g och var 40 cm , idag blir hon 2 månader! :D växer gör hon också!

• Livsglädjen

Eira föddes i v25+2 för 5½ vecka sedan. Hon blev inte vägd på ungefär en vecka, men hon gick antagligen inte ned under 400 gram om man gissar på hur hon såg ut i kroppen. Hon vägde då 422 gram och var 26,5 cm. Jag har för mig att det står något om 49% tillväxthämning i journalen.

Storebror Edvin föddes i v28+5 för drygt 3½ år sedan. Han vägde då 935 gram och var 37 cm, gick ned till 795 gram som lägst. Tror det stod 34% tillväxthämning där.

• Sojj

Sonen föddes i v33+0 för drygt 2,5 år sedan. Han vägde 1350 gram (-40%) men längden mättes aldrig. Efter 7 långa veckor med solning, instabilt socker, pumpning och amningsträning blev utskrivna från neo i v40+1, då vägde han 2700 gram och var 47 cm lång.

I förra veckan var vi på korrigerad 2.5-års kontroll på BVC. Han väger nu 13,3kg och är 89 lång! Ligger stabilt på -1 kurvan på både längd och vikt. Han springer, klättrar, pratar för fullt, går på pottan och busar med kompisar på dagis. Det trodde man aldrig att han skulle göra när han låg i kuvösen med en massa slangar, sladdar och var infektionskänslig!

• Morgonrodnad

Flera?

Aurora har nu blivit ett år. Hon kan dock inte krypa eller sitta upp, men viljan finns där i alla fall

• boktok

Hej!

Erik föddes i v30+4 och vägde 885g, som minst 780. Han var 44% tillväxthämmad.
    Idag är han 2 år och 10 månader, väger 12,5-13 kg och är nog 88 cm lång.

Svar på tråden Prematur med tillväxthämning