• lillgammal

vestibulit ?

Hej, jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Det här är ju verkligen ett pinsamt samtalsämne och det är säkert därför jag sitter i den sits jag gör nu - osäkerhet.

Igår var jag hos Ungdomsmottagningen och fick göra en gynekologundersökning, min andra även fast jag bara är 18 år. Dom tog prover också på "flytningarna" men allt såg helt normalt och fint ut förutom att det gör så ont i början när jag har samlag. Varför?

Jag tycker det är lite obehagligt att onanera med fingrar osv på egen hand. Det kanske är därför det har blev som det är - för att jag inte har utforskat min egen kropp. Ska försöka göra det men det känns som läskigt. Jag har världens bästa pojkvän och jag mår bara sämre när det här inte fungerar, även fast han försöker att inte sätta någon press på mig så känner jag mig otillräcklig, att jag sviker honom när jag så gärna vill.

Först trodde jag att det var vid urinröret som det onda fanns. Förstår hur dumt det är att jag inte försöker känna efter själv men jag ska försöka. Iallafall så konstaterade Gynekologen direkt att det var på sidorna det gjorde ont, varken uppåt eller neråt och bara just i början eller ja vid slidöppningen (?) hon pratade om att det var känselkörtlar som var irriterade för att jag någon gång haft sex kanske mot min vilja och att körtlarna mindes smärtan vilket gjorde att jag med rädsla fick ont varje gång därefter, väldigt spykiskt med andra ord.

Jag kom direkt att tänka på den gången. Det var en kille jag tyckte om men som jag kanske inte var redo att ha sex med, det lixom bara hände och blev väldigt dåligt, jag började till och med gråta så fel det kändes men han märkte fan ingenting, idiot.. Aja, vi träffades inget mer och efter ett bra tag fick jag en pojkvän, en ganska bra sådan men vi hade inga problem med att ha sex, kanske för att han var väldigt liten och därför kunde jag inte koppla problemet som uppstod när jag långt senare, men för ett år sedan träffade min nuvarande pojkvän. Det är nu det är som värst, även fast jag aldrig kunnat lita på någon så mycket som jag gör nu, det kanske är mig själv jag inte litar på ?

Att det gjorde ont att ha sex gjorde att min sexlust försvann helt, det blev mer för hans skull även fast jag ville att det skulle fungera så fick jag inte den tid jag behövde när jag gruvade mig så mycket för vad som skulle hända.

Det är en skärande känsla, det känns verkligen som att bli skuren med en kniv tusen gånger om! Men efter bara någon minut går det hur bra som helst. Det är just i början och det är ju då jag inte kan slappna av, jag försöker men jag bara spänner mig för jag vet ju hur ont det kommer göra hur mycket jag än försöker tänka bort det.

Kan det vara vestibulit? Är det någon som upplevt något liknande och kan det bero på min dåliga inställning till sex ? Har du vestibulit och känner igen dig eller märker att det verkligen inte är samma sak? Det gör inte ont efteråt, inte när jag kissar heller men jag kan känna mig öm, lite avdomnad.

Det låter kanske inte så farligt men jag mår väldigt dåligt över det här, många gånger kan jag inte fortsätta även fast jag vet att det blir bättre för att det gör så grymt ont. Några avslappningsknep? ställningar? tror att bakifrån fungerar aningen bättre.. snälla bara säg något peppande annars.. orkar verkligen inte :/

/ Sjukt deprimerad tjej som vill få tillbaka både livs- och sexlusten!

• Svar på tråden vestibulit ?
  • Anonym (f.d. vestibulit)

Hej, jag har haft vestibulit, numera är jag helt frisk, var på en gynundersökning häromdagen och märkte till min förvåning att det bara var obehagligt (såklart) men gjorde inte ont = stor lättnad.

Jag vågar inte svara på att du har vestibulit, men jag känner igen mig på din beskrivning.

Jag vill berätta hur det var för mig och vad det var som faktiskt hjälpte mig få bort symptomen. Jag började få ont som 18-åring, efter att ha varit 2 år i en relation. Vi tog varandras oskulder och med honom var jag alltid trygg, avslappnad och medveten om min kropp. Vi hade kul i sängen. Men det som trots det gjorde att jag blev dålig tror jag är följande:

¤ Jag lät inte alltid kroppen hinna med, hjärnan vill ha sex, men kvinnokroppen behöver mer tid än mannens för att hinna bli blöt. Detta skapade en irritation (ja vi hade ofta och mycket sex)

¤ Jag åt p-piller, vilket jag inte tål, torkar ut slemhinnorna.

¤ Ung, håller på att fundera på framtiden, mycket bråk hemma, jag mådde överlag inte alls bra denna tid. Psyket har en direkt koppling till kroppen.

¤ När jag blev sämre, tjatade han på mig och jag började ha sex när jag inte kände för det/hade ont = kraftig förvärrning av situationen. Vid det här laget kändes det som jag hade en blåslampa i underlivet dygnet runt, vilket gjorde att jag fick skippa jeans, ridning, sex, tamponger och etc...

¤ svampbehandlande medel och kortisonkrämer (felbehandlingar i ren desperation, läkarna testade det mesta)

Hur bröt jag onda cirkeln???

1 )
    Jag bröt med kärleken då han tjatade/grät/tiggde om sex fast han visste hur ont jag hade = grov kränkning (inte sagt att du behöver/ska göra det, det verkar som om han står bakom dig fullt ut, men tänk över era sexuella mönster, det kan vara svårt att ta plats som ung kvinna och förstå när någon faktiskt kränker en, omedvetet eller medvetet)

2)
    inga mer hormoner, låt kroppen vila (idag har jag kopparspiral)

3) skippa tamponger, undvik tvål och andra krämer i underlivet, använd olivolja om du är torr! Raka INTE

4 ) försök få hjälp med kognitiv beteendeterapi, jag hade högsta graden smärta vid min början hos terapeuten (kroppen försvarar sig som vid en våldtäkt, samlag blir en praktisk omöjlighet) denna punkt är superviktig, jag fick med mig övningar hem där jag långsamt vade kroppen vid beröring och penetration utan smärta.

5) ge inte upp! Jag har besökt 10-15 läkare innan jag hittade rätt, jag vet inte hur inställningen är idag, men då (11 år sedan) var det betraktat som en påhittad mumbo-jumbo-sjukdom, de pratade t.o.m om att skära bort delar av mitt underliv = känselbortfall och könsstympning!

6 ) träffade rätt kille, som jag gav ett ultimatum efter 2 veckor; acceptera en samlagsfri relation, eller lämna mig nu. Han valde en relation och stöttade, förstod, ställde aldrig krav och är än idag försiktig som tusan

7) det händer ngn gång ibland att vi avbryter mitt i samlaget för att jag får ont, då oftast dagarna innan mens, när är som känsligast i underlivet. Skulle jag ignorera denna smärta, kan vestibuliten komma tillbaka. superviktigt att våga avsluta då. Idag kan dessa gånger göra att vi går o längtar efter nästa gång istället....dvs, vi har sett till att "misslyckade" sextillfällen blir en längtar efter en skön orgasm (som det brukar vara) istället för att se det som misslyckat

8 ) kommunikation i relationen, jag känner mig trygg och lycklig, det är jätteviktigt att man har en jämnvikt i sin relation!

9 ) balans i vardagen, acceptera att sex inte är bra att ha om man är i spykisk obalans, dvs, när vi har det stressigt med jobb och tentor, acceptera att det är bättre att bara kramas, smek dig själv kanske eller sova ut istället för att stressa fram sex

10 ) jobbar med min självbild, och de ständiga kraven på hur man ska se ut/vara/ hur ofta man ska ha sex, det ÄR superviktigt att hjärtat är med...... försök släppa kraven!!!

avslutningsvis vill jag säga att det går att komma ur den onda smärtcirkeln, visa mitt svar för din kille, är han så mogen som du säger, bör ni öppet kunna prata om detta även om det kan vara jättesvårt att börja. Idag är jag i princip smärtfri (har oftast inte sex ngra dagar innan mens och under mensen, då min kropp är mer skör då) jag använder tajta jeans igen, tampong etc, glömmer bort att jag varit dålig.

Sexet idag? Kunde inte vara bättre!!!!!!!!!!!!! (o detta efter 8 år ihop)
    ..........jo kanske om han vågade förföra mig lite bryskt ngn gång, han väntar oftast på mitt initiativ för att vara säker på att jag mår bra....

Hoppas mitt svar kan hjälpa!

• lillgammal

Åh ditt svar var helt fantastiskt! Både hoppfullt och lite skrämmande, men på ett lärorikt sätt förståss! :)

Nu är det ju inte alls säkert att du läser det här svaret eftersom du var anonym men jag önskar att jag kunde få ta del av de där övningarna du fick för att vänja kroppen vid beröring, har verkligen märkt att det är något jag behöver göra..

Jag har bytt från p-piller till mini p-piller som bara innehåller guldkroppshormon, vet inte om det också torkar ut? ska kanske prata med någon på ungdomsmottagningen om alternativ till p-piller istället. Tampong använder jag inte och har fått ACO tvättolja intim & Creme så förhoppningsvis kommer mitt underliv må lite bättre bara på grund av det, jag har verkligen inte tagit hand om mig själv de senaste åren och jag mår väldigt psykiskt dåligt, jag tappar livslusten helt flera gånger dagligen.. men mycket av det beror just på den här situationen, och skolan.

Jag tror inte att min pojkvän förstår allvaret i det hela full ut än, att det kan bli mycket värre om vi inte tar hänsyn till problemet.. men jag vet att han bryr sig, och även fast det känns så tungt och svårt tänker jag inte ge upp. jag ska klara det här! :) tack! (STORT HJÄRTA)

• Anonym (också botad)

Jag drabbades av vestibulit i16-17 års ålder. Hade smärtor i underlivet inte bara vid samlag utan ibland även utan någon orsak. Sökte tom hjälp akut vid något tillfälle. Fick i perioder använda bedövningssalva i underlivet för att härda ut. Genomgick tom operationen som ovanstående beskriver där man skar bort det smärtande området, dock ingen hjälp av detta. Kände mig oerhört frustrerad då min gynekolog inte hade så mycket erfarenhet av vestibulit och inte heller brydde sig så mycket. Flyttade till Skåne efter gymnasiet och fick höra att de i Malmö hade en Vestibulitmottagning bestående av en gynekolog, en hudläkare och en kurator. Fick remiss dit och kände en enorm lättnad att träffa professionella personer med erfarenhet av detta problem. Fick dessutom höra att många kvinnor blivit bättre eller helt bra. Fick börja föra dagbok över mina problem och märkte att press och stress och när jag inte mådde helt bra i själen gjorde mina besvär värre. Rekommenderades att köpa ett avslappningsband på Apoteket och fick i uppgift att använda detta regelbundet. Döm av min förvåning när besvären blir mindre och mindre. Nu är jag helt frisk och har inga besvär. Inte heller några besvär efter operationen den första doktorn genomförde vilket jag är glad över. När jag ser tillbaka på min tornårstid (är nu drygt 30 år) så tror jag inte heller att jag var redo för sex och relationer i den utsträckning jag hade under den här tiden. Jag var rätt mogen och hade lätt att få killar vilket nog drev på en del. Trodde då att jag verkligen ville ha sex men i efterhand borde jag nog sett till mig själv och fokuserat på att ta hand om mig själv. Var också högpresterande i skolan och hade enormt höga krav på mig, det passade inte alls in i min självbild att ha sådana problem så det pressade nog mig ännu mer.

Mitt råd är att för dagbok över dina problem och ta reda på vart "knuten" ligger hos dig. Jag tror att orsaken kan vara olika hos olika kvinnor och att man måste förstå sig på detta lite innan man kan ta itu med problemen. Försök hitta någon inom sjukvården som kan vestibulit ordentligt. Vet ej vart du bor men kanske kan du vända dig till hudmottagningen i Malmö så kanske de kan hänvisa dig vidare till rätt instans.

Lycka till!

• Siphra

Wow, vilka fantastiska svar du fått!
    Kan bara tilägga-sex ska vara av lust. Ha aldrig sex om du inte vill och det är smärtfritt.
    Och det finns undersökningar som visar att många får ont i slemhinnorna, ont vid samlag, av hormoner, även bara gulkropps som i P-stav. Man kan också vara känslig för latex i kondomer. Om man inte kan ha kopparspiral pga blödningarna, så finns det nu två nya silikonpessar FemCap och Milex, beställ på nätet. Och en superbra pessargel med mjölksyra som minskar risken för svamp och hjälper slidan att må bra.
    FemCap kan man ha insatt två dygn i taget, känns inte. Sätt in på fredag em, ensam, ta ut på söndag em. t ex. Säker om man verkligen använder den.
    Och din kille dör inte av att runka tills vidare... Du är viktigast i ditt liv!
    Lycka till!

• Anonym (vaginism)

Hej.

Jag håller med om att du har fått väldigt bra svar hittills. Jag har haft vaginism, slidkramp, vilket innebär att musklerna i vaginan reflexmässigt spänner sig vid penetration. Jag kände samma sak som du, att det skar som knivar vid samlag (för mig också när jag försökte använda tampong). Vaginism är ofta en "biprodukt" av vestibulit, man utvecklar den reflexen när man försöker ha samlag fast det gör ont. Därför är övningarna för att behandla vestibulit ofta de samma som för vaginism.

Jag fick göra knipövningar för att lära mig kontrollera musklerna i vaginan/bäckenbotten. Det är bra att lära sig hur man slappnar av i de muskelrna - lättare sagt än gjort, jag förstod inte ens hur det skulle kännas, eftersom jag ständigt var spänd. Sedan fick jag träna på penetration. Man kan använda sitt eget finger (och sedan flera fingrar), pojkvännens finger/fingrar, sexleksaker, stearinljus, lite vad som helst, bara det inte finns skarpa kanter och går att tvätta. Använd ett bra glidmedel. Träna på att föra in ditt finger (eller vad du känner dig bekväm med) utan att det gör ont, gör knipövningar runt fingret för att känna hur musklerna uppför sig.

Jag hittade stödgrupper online där jag fick många tips, på yahoo groups finns flera till exempel (på engelska). Inte minst är det skönt att skriva av sig i en grupp där alla förstår vad man går igenom. Jag fick också hjälp på bland annat Junokliniken på Karolinska sjukhuset. Om du bor i Stockholmsområdet tycker jag att du ska försöka få en remiss dit.

Om du kan engelska kan du läsa följande instruktion för "dilating", när man tränar på att lära sig penetration utan smärta:
    www.vaginismus-awareness-network.org/D-Guide-english.pdf

Mina viktigaste råd:
    * Ha tålamod
    * Ha inte sex om det gör ont, det kan förstärka vestibuliten och skada slemhinnorna
    * Använd ett bra glidmedel
    * Lyssna på din kropp

• Anonym (A)

Jag har haft jätteproblem också med att d gör ont vid sex
    speciellt i början
    i närheten av mens
    efter mens
    kan inte ha tamponger

för mig kom det av att jag hade sex när jag hade svamp
    sen att jag mådde psykiskt dåligt i relationen
    plus att jag blev irriterad av att ha haft sex m svamp långt efter å ändå hade sex
    jag lyssnade inte till min kropp
    det är jätteviktigt att lyssna till sin kropp och inte ha sex när man känner att det gör ont

men ibland kan d bli en ond cirkel å man verkligen vill ha sex
    om man känner att man inte har svamp el har sköra slemhinnor pga menscykel så är ett bra knep för mig iaf att

man har långt förspel
    kanske att killen slickar en
    att man blir riktigt sugen
    och så kan man använda glidmedel Intim serien på apoteket har ett jättebra
    sen när han ska stoppa in den så brukar jag säga att han ska ta d försiktigt
    först petar han bara m den
    hälsar liksom
    sen lite lite i taget blir som att han smeker mig m sin snopp
    då slappnar man av
    och när jag kommit över första tröskeln så är d jätteskönt å spänningen å d onda försvinner

jag kan inte köra så länge el flera dagar i rad tyvärr
    men bättre att vila lite emellan och ha bra sex än att d blir värre

• Anonym (Mamma)

Hej!

Jag känner igen mej jättemycket i ditt inlägg. Du har verkligen fått jättemånga bra svar! :)

JAg tyckte inte sjukvården kunde hjälpa mej så jag googlade och kollade forum. På ca 3 månader var det värsta över :) Såhär gjorde jag:

* Slutade med P piller, satsa på nått hormonfritt som passar dig :) Minipilller gjorde saken ännuvärre för mej

*Känn efter var smärtan sitter... Jag köpte xylocain. En lokalbedövande salva på apoteket och smörjde in det smärtsamma området. På så sätt blev jag bekväm med att ta på det ömma området. Sen började jag smörja med Locobase. En parfymfri hudkräm från apoteket. Smörjde efter varje toabesök och avände trosskydd som jag bytte jätteofta.

* Morgon och kväll smörjde jag med Ovesterin ( receptfritt på apoteket mot torra slemmhinnor) och sov utan trosor. Men inget sex under den här tiden :)

* Sen köpte jag en dildo, började använa den försiktigt... bedövade först och använde mycket glidmedel....

* Nästa steg var att först bedöva och sen låta min pojkvän använda sina fingrar och glidmedel såklart...

Tro det eller ej men såsmåningom kunde vi ha sex! Till en början väldigt försiktigt och kortvarigt men vi kunde!! :)

Så mitt tips är, smörj och bekanta dej med din kropp!!! Slappna av och låt allt ta tid! Prata med din kille, jag drack extra mycket citonvatten. För att kissa ofta.

Lycka till! Kram

• Claudias

Efter att ha läst om vestibulit sitter jag just nu och grinar...Det är VESTIBULIT jag hafft sen jag var 15 år. Har alltid trott att jag lidit av urinvägsinfektion år efter år. Men det är ju det här jag har!! Men den brinnande känslan har alltid gått över, men nu verkar det har brutit ut rejält! Jag har alltid varit en ambitiös tjej med många bollar i luften. Har alltid hur många jobb som helst men hinner ändå träna hur mycket som helst emellan. Riktig prestationstjej! Men för några månader sedan kände jag hur "urinvägsinfektionen" höll på att komma men min antibiotika hjälpte ju såklart inte!! Så jag gick till en gynekolog och kollade upp alla möjliga sjukdomar och hon sa att jag drabbats av vaginal obalans?! Jaha? Okej bara gå hem då! Men som tur var gick det över efter nån vecka. Fick pusta ut för smärtan var inte rolig. Nu sitter jag här igen, och smärtan är värre än någonsin. Redan ätit en antibiotikakur även fast jag inte har nån infektion. Ingen läkare har tid med mig. De tar mig inte på allvar och börjar genast skylla på att jag har nån könssjukdom eller svampinfektion. Men jag har ju redan kollat upp allt sånt!! Det är nästan som att jag rinnger efter brandkåren och det brinner i mitt hus men när dom kommmer så säger dom att det inte är någon brand. Men det brinner och svider fruktansvärt, även om jag håller mig undan sex har jag ont. Min pojkvän vet inte vad han ska ta sig till. När jag får extrem smärta ligger jag bara och gråter dag in dag ut. Kan inte jobba lika ofta längre, fått säga upp mig på mitt jobb och kan inte träna alls lika mycket längre. VAD SKA JAG GÖRA? Finns ingen information någonstans, det sitter inte i mitt huvud det sitter där nere och det är smärta?! FATTAR INGEN NÅNTING ELLER. Känner mig hjälplös, vill bara ha tillbaka mitt liv. Hjälp mig någon där ute hjälp mig för jag dör snart. Jag vill dö

• ErikaJ

Ni som lider av vestibulit och vill bli tagna på allvar. Jag vet hur jävligt man mår när ingen lyssnar på en. Gå in på www.alvarssons.se

• Anonym (samma)

Har också haft det. Fick träffa en 'expert' på kvinnokliniken. Hon konstaterade att jag inte alls hade vestibulit, det finns inget som heter så enligt henne. Hon sa att det gjorde ont för att jag inte 'tände nog mycket på min kille' och att jag skulle stå på mig när han ville ha sex jämt och ständigt (antog hon). Men det var ju jag som var den drivande till sex eftersom han var så rädd att det skulle göra ont för mig.

Allt började med upprepade svampinfektioner och för många behandlingar med receptfria medel. Nu är det dock bättre. Gör nästan aldrig ont längre och vid minsta smärta så säger jag till och vi slutar.

Fortsätt kämpa och sök vård om det finns kunniga där du bor.

• Anonym (samma)

Jag har haft vestibulit och känner igen mig i vad du skriver. Som sagt har du fått bra råd. Jag vill bara betona att du måste ta det på allvar! Avbryt om det gör ont. Sök hjälp i sjukvården. Jag hade också bara ont en stund i början först men sen utvecklades det till att jag hade ont efter sex. Jag bara lät det vara så under flera år. Man pratade inte om vestibulit för tio år sedan och gud förbjude att jag hade sagt nej till sex med min pojkvän eller hade ställt krav. Rynkar på näsan Jag bet ihop. Och då blir det bara värre.

• Anonym (samma)
    Anonym (samma) skrev 2014-08-23 12:01:56 följande:

Jag har haft vestibulit och känner igen mig i vad du skriver. Som sagt har du fått bra råd. Jag vill bara betona att du måste ta det på allvar! Avbryt om det gör ont. Sök hjälp i sjukvården. Jag hade också bara ont en stund i början först men sen utvecklades det till att jag hade ont efter sex. Jag bara lät det vara så under flera år. Man pratade inte om vestibulit för tio år sedan och gud förbjude att jag hade sagt nej till sex med min pojkvän eller hade ställt krav. Rynkar på näsan Jag bet ihop. Och då blir det bara värre.

sorry använde samma nick som ovanstående, jag är samma2 ; ) för vi är ju tyvärr många med samma story
  • Anonym (Lucinda)

Vänd er till www.alvarssons.se omgående! Dr Roland Alvarsson i Visby är expert på alla dessa åkommor och har botat mig själv!

Svar på tråden vestibulit ?