• Tove

Mammasushi

Hej igen!

Fråga från en nygravid lantis:!
    En anna av mina stora passioner (förutom kall korv då förstås..)
    är sushi, och vad jag har förstått så är det nog ingen hit att äta det under de närmsta 7 månaderna.... (varför är allt jag älskar att äta förbjudet..)
    Men nu läste jag här nånstans om "mammasushi" och undrar om Nån vänlig själ kan berätta vad det är. Lämna gärna tips på en BRA sushirestaurang i STHLM så jag kan njuta lite när vi komer upp dit till helgen!!!

Kram från Tove

• Svar på tråden Mammasushi
  • Suzanna

Kolla bara upp vilka fiskar som är godkända, för gravida alltså. Det finns information överallt om det. Är fisken färsk och förhållandena hygieniska kan man tom äta rå fisk (av den godkända soretn) och alltså sushi. Ta med en lista till restaurangen och kolla av när du är där.

Kram!

• Milda

Du kan ju äta dom vegetariska suschibitarna.....det finns ju massa olika Maki som dom heter. Sen kan man ju äta dom med räkor, crabfish och omelett på tex. Rå fisk ska man inte äta oavsett fisksort....

• Ingrid

Mammasushi är en tallrik med bara såna bitar man får äta. Till exempel en med omelette, en med avokado, en med crabstick så några rullar.

Säg att du är gravid, jag tor alla sushiställen har någon variant för gravida. Om inte annat måste man ju kunna äta californiarullar, för de innegåller ju bara gurka, avokado, sallad och krabba.

Ett bra ställe är Roppongi på Hantverkargatan i Stockholm. Men jag tycker egentligen inte det är så stor skillnad mellan ställena, faktiskt, och det finns hur många som helst.

• mimmipigg

Dom med räkor går ju bra, crabfish, och dom flesta restauranger brukar ha med riktigt krabba också (stor krabbit eller krabbröra). Och sen alla vegetariska eller med omelett går bra också.
    En del säger att rå fisk är OK om den är riktigt färsk, men jag är osäker på det där faktiskt.
    Personligen håller jag mig till räk-/krabb-vego-bitarna

• annamy

mammasushi finns på alla sushiställen jag varit på, här i stockholm. Det är bara att upplysa om att man är gravid. De flesta bitar är vegetariska. Men den råa fisken, som tex lax kan man inte äta.

Jag gillar också Roppongi, men min favorit är snabbsushi-stället inne i ringens köpcentrum. De har två olika "gravid-tallrikar". Mums. Jag såg att tidningen föräldranätet (deras gravid-special) hade recept på hemlagad sushi. Men det verkar väldigt jobbigt att göra, så jag köper nog hellre färdigt.

annamy

• Suzanna

Ok...jag läste att gravad fisk går bra om den är godkänd. Men då tar jag tillbaka ;)

Bäst att inte chansa ju....

• jannice

finns ett bra ställe preceis vid fridemsplans t-bana...

Svar på tråden Mammasushi