• Anonym (Vet inte.)

Numer ett Brudtärna...

Hejsan..

Det är så att jag och min sambo, nu fästman, har precis gått ut med våran förlovning som kommer bli giftemål i 2010, alltså rätt snart. Vi fick inget annat än lycko önskningar och allt känns super förutom en sak och det är just det här med brudtärnor.
    Jag har en kompis som jag känt sen små, små, barnsben som ser mig tydligen som en väldigt nära vän, bästaste bästa vän om jag uttrycker mig så. Saken är att jag aldrig känt samma för henne men aldrig velat göra henne ledsen. Visst vi har kul ihop och sådär, jag avskyr henne inte, men jag känner mest att jag agerar hennes terapeut (aldrig känt något stöd från henne) och ju äldre vi blivit desto mer olika har vi blivit. Vi har inga gemensamma intressen och jag är i en helt annan plats i livet än henne.

Nu när förlovningen offentlighet gjordes så hörde man i klar text i hennes gratulation att hon tror att hon ska få vara förste brudtarna. Ni vet "maid of honor" och jag har varit lite nervös för det. Jag har nämligen ingen tanke i världen på att göra henne till förste brudtärna. Valet står mellan min älskade mamma och en annan kompis som sen jag träffade henne har funnits här för mig och för min relation och också känner min blivande man.

Men är jag elak? Det är uppenbart att jag är en viktig person i min barndomskompis liv. Borde jag bjuda på att låta henne vara förste brudtärana för alla åren som vi ändå känt varandra? Eller SKA jag vara helt självisk då detta faktiskt är MIN(vår) dag?

• Svar på tråden Numer ett Brudtärna...
  • Anonym (grattis)

Nej, det tycker jag inte...

Det är DIN dag, och den ska vara så som DU vill ha den...
    (dock har jag aldrig hört att man tar sin mamma till det, men gulligt av dig)

Men då återstår bara problemet hur du ska meddela detta till din vän utan att få dåligt samvete...

Det viktigaste är nog att du från början beslutar dig för vem du vill ha, och sedan står för det, även inför din kompis.
    Berätta ganska fort så att hon inte går runt och tror att du ska välja henne...

Och GRATTIS till det kommande giftemålet..

• Anonym

Din mamma kan du inte ha, hon är väl redan gift?

Ha en annan nära vän eller syster. Stå på dig bara.

• fruganL
    Anonym skrev 2009-10-29 05:25:43 följande:
    Din mamma kan du inte ha, hon är väl redan gift?
    ...bryr sig folk verkligen om den sortens etikett nu för tiden?
    Ingen brydde sig i alla fall om någon form av etikett på mitt bröllop, eller att jag (gift) var brudtärna åt min syster ett år senare.

Det lättaste, för att slippa problem är just att välja mamma. Det behöver inte motiveras speciellt hårt egentligen. Svårare är att förklara varför du valt en annan kompis framför den här tjejen.

Antingen får du berätta för henne att du vet att hon gärna vill vara din brudtärna, men att hon inte kommer få vara det, och därmed riskera att er vänskap tar slut. Eller så låtsas du som ingenting och agerar precis som du skulle gjort om du inte vetat att hon kände sig berättigad att vara maid of honour...och riskerar att det blir sura miner som bubblar under ytan men inte riktigt kommer upp.

Vill du inte ha henne som brudtärna så ska du inte ha henne som det. Tycks det vara viktigare för henne att vara det än det är för dig själv att inte ha henne så får hon vara det.
    Det hela beror på vilket som är värt mest. Uppståndelsen måste vara värt resultatet för att det ska kännas värt.

Lycka till och grattis.
  • Clobberella

Måste du ha en "maid of honor"? Kan du inte bara ha så många brudtärnor du vill, utan rangordning? Du kan ju ändå ge dem olika uppgifter. Eller skippa tärnorna, det funkar det också.

• Anonym (Vet inte.)

Tack för svaren såhär tidigt på morgonen.

Det känns skönt att ni alla tycker jag ska få göra som jag vill. Jag hade dock ingen aning om traditionen att ens maid of honor inte fick vara gift? Om jag ska vara 100% ärlig så vet jag inte riktigt vad en maid of honor är, jag vet ju sånt som att dom hjälper med möhippa och är för en en speciell nära person men mer traditionellt måste jag läsa på, det är intressant. Kanske är mammas jobb att vara "brudens mamma", det är ju en titel i det med?

Jag känner starkt att jag inte vill, jag har drömt om den här dagen och den ska vara så perfekt en dag med människor inblandade kan bli. Allt ska vara utan ångest och utan att jag ska behöva kompromissa, varför har man annars slitit som ett djur och sparat så otroligt mycket pengar?

Ett problem att tillägga som jag glömde var just att själva ceremonin kommer att dröja pga olika skäl och även om vi gifter oss på papper redan i början av nästa år så kommer själva partyt att ta längre tid. är det ändå läge att ta den här tjuren vid hornen? Det kanske är likabra att jag berättar för henne hur jag känner, har än så länge blivit arg, sur och besviken på henne men aldrig meddelat det och sen eftersom jag inte är så långsint så har det gått över. Hon har inte ens träffat min blivande man medan den andra kompisen träffat honom massor och varit en del av våran relation vilket jag tycker är nödvandigt för en brudtärna (vet som sagt inte vad egentliga traditioner säger). Jag funderar också på min lillasyster, det är ju också som mamma lättare att motiveras. Jag känner starkt attjag vill hålla det inom familjen eftersom jag lämnar min familj på ett sätt för att skapa min egen, saken är bara att den här kompisen alltid påståt att vi är som en stor familj osv, och jag har alltid ryst när hon sagt det då jag inte är någe förtjust i hennes familj alls. Dock kommer dom nog bli bjudna, så mycket är jag okej med att vara "skyldig".

Jag vill inte bli ovan och det kanns onödigt att göra en stor grej och avsluta vänskapen då det inte finns så mycket att avsluta enligt mig, blir bara en onödig konflikt för någon så konflikträdd som jag!

Och tack så mycket! Det ska bli så fantastiskt att gifta sig!

• Anonym (Vet inte.)
    Clobberella skrev 2009-10-29 06:37:38 följande:
    Måste du ha en "maid of honor"? Kan du inte bara ha så många brudtärnor du vill, utan rangordning? Du kan ju ändå ge dem olika uppgifter. Eller skippa tärnorna, det funkar det också.
    Jag vill inte ha henne i följet alls.. de mindre brudtärnornas plaster är redan tagna.. annars var det en bra idee!
  • Anonym

Tycker att du ska välja din andra kompis, eller din lillasyster (om hon känns som någon som klarar jobbet). Sedan vara pedagogiskt ärlig mot denna kompis redan från start, dvs nu.

• Anonym (Vet inte.)
    Anonym skrev 2009-10-29 06:56:55 följande:
    Tycker att du ska välja din andra kompis, eller din lillasyster (om hon känns som någon som klarar jobbet). Sedan vara pedagogiskt ärlig mot denna kompis redan från start, dvs nu.
    Hur menar du när du säger "jobbet"?
  • Anonym

Personligen tycker jag det är lite fjantigt med maid of honor. Vi har inte ens den traditionen i Sverige och inte ens ett svenskt uttryck för det. Men om man vill ha ett amerikanskt bröllop och vet vad det innebär så kan det väl vara ok.

Jobbet att vara tärna är ju just att stötta bruden, fixa en möhippa osv. Om den du väljer inte är bra på såna saker så kommer du ju att bli besviken.

Eftersom du inte verkar veta så mycket om vad en tärna gör så kanske du bara ska ha ett följe i kyrkan och sedan be en av dem att hjälpa dig, som en vän brukar göra. Din bästa kompis kommer väl att hjälpa dig ändå, oavsett om hon är tärna eller inte?

• Anonym (Vet inte.)
    Anonym skrev 2009-10-29 10:20:34 följande:
    Personligen tycker jag det är lite fjantigt med maid of honor. Vi har inte ens den traditionen i Sverige och inte ens ett svenskt uttryck för det. Men om man vill ha ett amerikanskt bröllop och vet vad det innebär så kan det väl vara ok. Jobbet att vara tärna är ju just att stötta bruden, fixa en möhippa osv. Om den du väljer inte är bra på såna saker så kommer du ju att bli besviken. Eftersom du inte verkar veta så mycket om vad en tärna gör så kanske du bara ska ha ett följe i kyrkan och sedan be en av dem att hjälpa dig, som en vän brukar göra. Din bästa kompis kommer väl att hjälpa dig ändå, oavsett om hon är tärna eller inte?
    Jo alltså anledningen till att jag vill utnämna någon till det är för att jag vill visa min uppskattning. Jag har inget intresse i möhippor och sånt. Jag bor inte i Sverige heller så det skulle bli knepigt.
    Jag kommer ha ett vanligt följe bara det att jag vill att en ska vara lite mer speciell inte för att jag behöver en personlig butler under dagen (fast det kanske skulle underlätta)
  • Björnmossa

Det blir lättare för dig om du skippar de amerikanska traditionerna.

I USA har de en maid of honor och sen ett antal vanliga bridesmaids. På mannens sida har de en bestman och sen ett antal groomsmen.

I Sverige har bruden ett antal tärnor och brudgummen ett antal marskalkar och man måste inte välja vilken av dessa som är "bäst". Alla är likvärdiga och kan säkert hjälpas åt med möhippa etc.

Jag tycker du ska ha två tärnor och inte utse nån till "maid of honor" utan göra på det svenska sättet och låta dem vara jämlika. Eventuellt kan du ha din mamma också, men traditionen bjuder ju ogifta tjejer i egen ålder.

• Fruochmamma
    Håller absolut med!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Vet inte.)
    Björnmossa skrev 2009-10-29 10:31:46 följande:
    Det blir lättare för dig om du skippar de amerikanska traditionerna. I USA har de en maid of honor och sen ett antal vanliga bridesmaids. På mannens sida har de en bestman och sen ett antal groomsmen. I Sverige har bruden ett antal tärnor och brudgummen ett antal marskalkar och man måste inte välja vilken av dessa som är "bäst". Alla är likvärdiga och kan säkert hjälpas åt med möhippa etc. Jag tycker du ska ha två tärnor och inte utse nån till "maid of honor" utan göra på det svenska sättet och låta dem vara jämlika. Eventuellt kan du ha din mamma också, men traditionen bjuder ju ogifta tjejer i egen ålder.
    Jag hade inte en aning om att man inte hade en maid of honor i Sverige. Men problemet kvarstår ändå.. jag vill inte ha henne i följet alls. Maid of honor eller inte. Hon får sitta med de andra i bänkarna om jag får som jag vill..
  • Polly S

läs vad du skrev här.
    varför ska du göra ngt som du så tydligt inte vill?
    prata med henne och förklara -annars kommer hon bli gudmor också!

Anonym (Vet inte.) skrev 2009-10-29 10:50:07 följande:

jag vill inte ha henne i följet alls. Maid of honor eller inte. Hon får sitta med de andra i bänkarna om jag får som jag vill..
  • afrodite76
    Tänkte säga precis det samma Att inte ha en maid of honor.
    Jag hade tre tärnor och de betyder lika mycket för mig, ingen bättre eller sämre och deras placering i kyrkan var efter längden Längsta tärnan långst in och kortaste tärnan längst ut, ser bättre ut på bild enl fotografen.
    ☆° ★ BF 09 11 24 ★ °☆
  • fruganL

Anonym (Vet inte.) skrev 2009-10-29 06:50:06 följande:

Jag känner starkt att jag inte vill, jag har drömt om den här dagen och den ska vara så perfekt en dag med människor inblandade kan bli. Allt ska vara utan ångest och utan att jag ska behöva kompromissa, varför har man annars slitit som ett djur och sparat så otroligt mycket pengar?
    Det låter onekligen som att du hade löst problemet innan du skapade tråden och bara ville få bekräftat att det var okej.

Du vill inte ha henne med i följet, oavsett "status" i det. Fine, då är hon inte med! Så träffa henne, förklara för henne, och ta smällen. Ett som rycks av lätt och snabbt.

Angående rutiner och traditioner så...skit i traditioner och gör som du vill. Vill du ha fem brudtärnor och en av dem är chefsbrudtärna så kör på det. Vill din man ha motsvarande två personer inblandade, så har han det. Och vill ni att din farmor ska dansa cancan med vigselförrättaren så får hon det, för det är ert bröllop, era pengar och er dag. Traditioner skapar inte ett vackert bröllop, men ett vackert bröllop kan vara otroligt traditionellt.
  • Björnmossa

Fast om man inte bryr sig om traditioner och ritualer så faller väl lite av poängen med vigselceremoni? (annan diskussion, jag vet)

• fruganL
    Björnmossa skrev 2009-10-29 12:02:02 följande:
    Fast om man inte bryr sig om traditioner och ritualer så faller väl lite av poängen med vigselceremoni? (annan diskussion, jag vet)
    ..fast ska man gifta sig behöver man ju en vigselceremoni, men man behöver inte mycket av det andra. Fast ceremonin får man ju faktiskt också ha som man vill, speciellt om man gifter sig på pappret tidigare.
    Man får ju välja vad man vill ha med, that's all. Ingen idé att gifta sig by the book om man inte känner till traditionerna, eller om de inte känns viktiga. Men ja, det är nog en helt annan diskussion.
  • Björnmossa
    fruganL skrev 2009-10-29 12:11:02 följande:
    Björnmossa skrev 2009-10-29 12:02:02 följande: ..fast ska man gifta sig behöver man ju en vigselceremoni, men man behöver inte mycket av det andra. Fast ceremonin får man ju faktiskt också ha som man vill, speciellt om man gifter sig på pappret tidigare. Man får ju välja vad man vill ha med, that's all. Ingen idé att gifta sig by the book om man inte känner till traditionerna, eller om de inte känns viktiga. Men ja, det är nog en helt annan diskussion.
    Nej, vill man bara ingå i det äktenskapliga ståndet går det på två minuter och utan kringsnack i stadshuset.

Vill man ha hela släkten som vittnen, kyrka, långklänning, middag med bordsplacering osv förstår jag inte varför man samtidigt pratar om att "strunta i traditionerna".
Svar på tråden Numer ett Brudtärna...