• thesod

Någon annan som fått problem med örat/öronen under graviditeten?

Har haft problem med ett öra de senaste två veckorna, problemen har blivit större och större (har inte varit förkyld eller så). Har haft febertoppar till och från. Hur som helst så hade jag så ont i örat igår kväll, har inte kunnat legat på örat jag har ont i... känner örat bulta hela tiden och har lock för örat. Fick en akuttid hos en distriktsläkare, men han hade ingen förklaring på varför jag hade ont, fick ta sänka och det visade sig att jag inte hade en infektion i kroppen. När läkaren tittade mig i örat sa han att min trumhinna var intryck, han sa att han inte kunde svara på varför!!! De tog tempen, hade 38.2 i feber. Fick gå därifrån med rekommendationen att äta alvedon =(

Någon annan som haft något liknande problem???

• Svar på tråden Någon annan som fått problem med örat/öronen under graviditeten?
  • MotherOfTwo

Nja får jag väl svara. Som gravid har jag inte haft det problemet men sedan tidigare något liknande dock ej med feber.
    Jag hade ont i flera månaders tid och gick till en öron-näsa-hals doktor. Han trodde jag hade överkänslig näsa (eller något sådant, ingen allergi i alla fall) och att min trumhinna buktade inåt. Så jag fick ordination att hålla för näsan och stänga munnen och blåsa (om du förstår hur jag menar) tryckutjämna liksom....detta skulle jag göra 10 gånger per dag. Sedan så fick jag även nasonex utskrivet.

Låter konstigt dock med feber. Kan det vara så att örat och febern inte hör ihop??? Om man har virus i kroppen syns det verkligen på sänkan (jag är ingen läkare som du hör )
    Jag skulle gå till en speciallist om jag var dig, be om en remiss. Eller behöver man kanske inte remiss till öron-näsa-hals längre?

• 1973

Sista veckan innan Manne kom så kändes det som om jag hade en vaxpropp, men det hade jag inte! Ont gjorde det inte men det var obehagligt och jag hörde jättedåligt. Jag hörde min egen puls jättehögt och det lät som om det marscherade massa soldater inne i örat!

• lata kocken Johanna

tryckutjämna! precis som de andra skriver

jag har fel på öronen och så fort jag antingen blir förkyld eller samlar på mej vatten före mens så får jag undertryck i mellanörat eftersom örontrumpeterna sväller igen... Det enda som hjälper är att tryckutjämna

du borde ha fått ngt avsvällande typ rinexin för vätskedrivande är väl inte så bra under en graviditet(?)

jag är en såndär som de har som undervisningsobjekt på läkarutbildningen det finns visst flera videofilmer, men det lär väl inte vara ngt som man behöver oroa sej för att det hamnar på nätet så man blir igenkänd

• Temugg

Jag har inte haft ont i örat men jag har haft lock för örat och det har också varit obehagligt. Har satt samman detta med nästäppa som tydligen är vanligt bland gravida - är det något du märkt av? Hur som helst är både nästäppan och örat bättre nu för min del men det var obehagligt så länge det varade.
    Hoppas det går över snart för dig (pröva nässpray!)

• thesod

Tack för era tips... äter Rinexin, enligt läkaren skall det vara helt ok när man är gravid! Men tycker inte att jag är riktigt bra i örat än. Någon nässpay kan jag inte ta efetrsom jag samtidigt haft problem med näsblod... det konstiga är att jag aldrig haft problem med öronen eller blödit näsblod innan jag blev gravid!

• lata kocken Johanna

har du provat med de näsdropparna med olja i - de är lite snällare

sen kan det funka med koksaltlösning ibland

• Temugg

Skönt att höra att det låter lite bättre trots allt. Näsblod är tydligen också vanligt bland gravida så det skall du heller inte behöva hänga upp dig på, även om det är obehagligt det med! Hoppas alla krämpor snart går över!

• Chino

mitt ena öra var helknasigt under graviditeten, det slog lock och blev som (hmm vad ska jag kalla det) det lät ihåligt på nå vis, sprakade och levde om

Min bm sa att det förmodligen hade att göra med att blodkärlen utvidgas när man är gravid och att det trycker mot trumhinnan.

Det gick i alla fall över efter förlossningen. skumt

• Chino

1973 hade beskrivit det jättebra!!

Svar på tråden Någon annan som fått problem med örat/öronen under graviditeten?