• Hallon4

Gräddmjölk??

Jag har ett konstigt problem.
    Min 5-månaders pojke ökar i vikt så snart vågar jag inte träffa vänner längre.
    Han vägde 3440g och 52 cm lång när han föddes. Sedan började allt.
    Jag ammar honom helt.
    11 dagar 3740g
    20 dagar 4320 g
    1 mån 5000 g
    2 mån 6990 g
    2½ mån 7980 g
    4 mån 9785 g
    5 mån 10050 g 67 cm

På BVC säger de ingenting om det. Han ammas ju.... Men jag vågar inte visa honom snart. Han är mysig och utvecklas normalt men han är så tjock!
    Jag har aldrig prövat ersättning men jag kanske ska göra det så han slipper min gräddmjölk.
    Det här är inte roligt. Mina vänner bäbisar ser så näpna och gulliga ut och jag undrar vad som gick fel.
    Ibörjan när han var nyfödd hade jag mjölkstockningar hela tiden och det borde ju ha minskat mjölkmängden.
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Gräddmjölk??
  • Sencha

Det är inget som gått fel. En del ammade barn går upp mycket i vikt.
    Ditt barn är ditt barn. Alla bebisar är inte små och "näpna" - men de är söta ändå
    Han kommer med allra största sannolikhet att bli smalare igen när han börjar röra sig mer tids nog. Så det finns ingen anledning till oro. Och verkligen INGEN anledning att skämmas eller inte vilja visa honom.

De som ska skämmas är möjligen de som kommenterar hans utseende - om nu dina vänner gör det? Men det ska du inte bry dig om.

0401 & 0807
  • dogcatbird

Min var astjock, alla skrattade t o m på stan: -Ja, du har då inte missat ett mål, osv osv sa främlingar.

Nu är han spinkig.

Det är inget att skämmas för, var glad att det funkar med mjölk.

Gör INGET annat än att du inte tvingar honom att äta.

De kan bli hur smala som helst sen. Men jag vet vad du menar... min flcika är också jättetjock och rund nu. De andra bebisarna som är lika gamla är små och slinkiga och kan krypa och ha små kläder. Men jag tror att hon blir lika slak som brorsan när hon blir något år.

• cicci85

Men på riktigt? skäms för att han blir stor?
    Fortsätt att amma hur mycket han vill! MIn bebis vägde 10 kg när han va 6 mån, sen började han krypa och gå och när han va 12 mån hade han bara gått upp 2 kg till!
    Nu är han 4 år och väger precis lagom!

• Hallon4

Ja, det här med att jag skäms är ju helt fel, jag vet. Men det är så lätt att jämföra med andra och jag beter mig som en människa med ätstörningar fast det inte gäller mig utan mitt barn....
    Både jag och min man är smala så därför är det så konstigt bara.

• Sencha
    Hallon4 skrev 2009-10-29 11:41:47 följande:
    Ja, det här med att jag skäms är ju helt fel, jag vet. Men det är så lätt att jämföra med andra och jag beter mig som en människa med ätstörningar fast det inte gäller mig utan mitt barn....Både jag och min man är smala så därför är det så konstigt bara.
    Är väl inte konstigt? Att barnet är tjockt nu behöver inte betyda att barnet kommer att vara tjockt om några år. Inte alls, faktiskt.
    0401 & 0807
  • Liverithe

Men det är ju jättebra! För det första så har han lite marginaler när han börjar röra sig och gör av med mer energi och om han får några förkylningar i vinter och för det andra så har jag iaf läst att det är bra för benstommen att de är runda i början. Betyder inte på något sätt att han kommer att bli tjock sedan!!

/Mamma till tjej som rusat upp i vikt hela tiden

• LillaRosen

Ska vi bilda en klubb??? ;)
    Min son är 2,5 månad och har precis som din en snabb viktuppgång!
    Min väger nu 8800 g och är 66 cm lång. Och han är en riktigt tjockis.
    Helammar och han är nöjd. BVC och läkarna har tittat på honom och man kan ju inte göra något då jag ammar.
    Var glad att din lille är frisk och har god aptit. Vi kunde lika gärna ha ett kolikbarn som inte alls vill äta eller går upp i vikt.
    De kommer springa/krypa av sig hullet sen. Var stolt, det är jag!

• Twitter

Min lilla tjej har gått upp 1,5 kg på den månad hon funnits och mina systrars bebisar har varit likadana. Det bara är så för en del, men som Liverithe skrev ovan så är det bra att ha att ta av vid förkylningar i vinter. Mina syskonbarn är dessutom fullständigt normalviktiga allihop idag, det ordnar sig när de börjar röra mer på sig. Man får passa på att gosa med det härliga babyhullet så länge de har det kvar!

Svar på tråden Gräddmjölk??