• livet leker

Brödbak tråden :)))

Jag ska införskaffa en assistent och börja baka eget bröd!!

Här kan vi dela tips, tecept och bra att veta saker :)

En deg är nu på jäsning innehållande, vatten, jäst, vete och rågmjöl 50/50, salt och vitlök.. hmm.. får se om det går att äta

Vad tror ni om det? O baka frallor av allt...

• Svar på tråden Brödbak tråden :)))
  • Abrakadabra

Jag går också och klurar på att köpa en assistent. Vilka modeller har du tittat på? Jag funderar på Krups KA950= alt KA940 (vet inte riktigt vad skillnaden är mellan dem) eller Bosch MUM86. Båda tycks ha fått bra omdömen. Ska åka in till någon bra köksbutik och klämma lite på dem innan jag bestämmer mig.

Det är rackarns dyrt med assistenter, men har de bra kvalitet så håller de länge, länge. Också blir det ju betydligt enklare att baka. Jag bakar bröd titt som tätt ändå, men det skulle nog bli oftare med en assistent.

Kan förresten tipsa om en brödblogg som jag är inne och kikar på då och då, den här killen är verkligen såld på surdegsbröd (surdegen ersätter jäst): paindemartin.blogspot.com/

Jag tror absolut att ditt vitlöksbröd går att äta Det är kul att experimentera med olika smaksättning. Det är kul med bröd, att man kan köra så mycket på känn istället för att måtta noggrant.
    Senaste baket var frallor med vete-/grahams- och rågmjöl där degen fått jäsa över natten i kylskåp.
    Innan dess gjorde jag ett bröd med vetemjöl och rågmjöl smaksatt med valnötter, russin och torkade aprikoser. Smarrigt!

• livet leker
    Abrakadabra skrev 2009-10-29 12:10:04 följande:
    Jag går också och klurar på att köpa en assistent. Vilka modeller har du tittat på? Jag funderar på Krups KA950= alt KA940 (vet inte riktigt vad skillnaden är mellan dem) eller Bosch MUM86. Båda tycks ha fått bra omdömen. Ska åka in till någon bra köksbutik och klämma lite på dem innan jag bestämmer mig.Det är rackarns dyrt med assistenter, men har de bra kvalitet så håller de länge, länge. Också blir det ju betydligt enklare att baka. Jag bakar bröd titt som tätt ändå, men det skulle nog bli oftare med en assistent.Kan förresten tipsa om en brödblogg som jag är inne och kikar på då och då, den här killen är verkligen såld på surdegsbröd (surdegen ersätter jäst): paindemartin.blogspot.com/Jag tror absolut att ditt vitlöksbröd går att äta Det är kul att experimentera med olika smaksättning. Det är kul med bröd, att man kan köra så mycket på känn istället för att måtta noggrant. Senaste baket var frallor med vete-/grahams- och rågmjöl där degen fått jäsa över natten i kylskåp. Innan dess gjorde jag ett bröd med vetemjöl och rågmjöl smaksatt med valnötter, russin och torkade aprikoser. Smarrigt!
    Tack för länktipset Jag tänkte slå till på en klassiker.. electrolux, stor bunke och med en degrulle, tror att det är bättre än en degkrok som alla andra har?

Någon som har erfarenhet?
Svar på tråden Brödbak tråden :)))