• myskatt

Ugnsmarinerad lax och tjälknöl???

Imorron är det släkträff och svärmor ska bjuda på ungsmarinerad lax och tjälknöl.

Vad är ugnsmarinerad lax? Kan nån hjälpa mig med om jag ska äta denna lax eller låta bli? Den enda infon jag fått är att laxen är från Norge. Den kommer från www.siljanslax.se/. Gå in på produkter -> ugnsmarinerad.

Vidare undrar jag om det är bra att äta tjälknöl. Den blir ju 70 i ugnen men är det nåt annat jag bör tänka på?

Tacksam för alla svar!

// My

• Svar på tråden Ugnsmarinerad lax och tjälknöl???
  • Toka2

Jag citerar www.slv.se:
    "All odlad fisk kan du äta"

Så laxen är nog OK.

Tjälknölen skulle jag nog avstå ifrån, är lite feg. SLV säger ju att kött ska upphettas till 70 grader, precis som tjälknölen tillagas. Men jag skulle nog bara fundera på att "tänk om termometern visar för lite?"

Det var mina tankar kring din fråga

• Jennie Brunflo

Du kan äta både laxen och köttet!

NJUUUUT! Det är ju supergott!!!!

• Realmilla

kan äta båda...är du lite tveksam till köttet kan du ju värma det lite i micron då blir dt garanterat genomgrillat...

Alla bakterier dör vid 70 grader...Nu var dt längesen jag gjorde tjärknöl men man ska ju ha typ 70 grader i ugnstemperatur (o dt betyder ju inte att den färdíga tempen endast är 70 grader)
    sen brukar man ha dt i ugnen hela natten....så jag tror inte dt är nån fara.

• Jennie Brunflo

Tjälknöl tillagas under grymt lång tid så det blir garanterat 70 grader i mitten.

• lata kocken Johanna

Tjälknöl kan du äta så mycket du vill av - dne kommer upp i över 70grader vid tillagningen... (brukar tillagas i drygt 75grader - vilket ger en genomgående temp i hela köttbiten på den temperaturen... tillagas ju mellan 6 och 15 timmar...)

laxen är OK om den är färsk - ju längre den varit vaccad desto sämre, dvs om det är en bit över halva tiden kvar till bäst före så ska det inte vara några problem, annars finns risken för listeria

läs på slv om varmrökt fisk och vakumförpackning - så förstår du...

• myskatt

Tack för alla svar! Ska kolla på förpackningen hur långt datum det är kvar.

Svar på tråden Ugnsmarinerad lax och tjälknöl???